(צילום: סנטרל הפקות)

ימים בודדים לפני שאמור לצאת לדרך מתווה קיצור התורנויות של המתמחים בבתי החולים, מבהירים באופן חריג מנהלי בתי החולים כי אין ביכולתם ליישמו. כך עולה ממכתב המנהלים שהגיע לידי ynet.
"בתי החולים בפריפריה אשר אמורים להיות הראשונים ליישם את התקנות, לא קיבלו נכון למועד כתיבת מכתב זה את האמצעים הנדרשים ליישום", כתבו המנהלים לשר הבריאות ניצן הורוביץ, שר האוצר אביגדור ליברמן ושרת הכלכלה אורנה ברביבאי, שחתמה על הצו שאוסר על עבודה של למעלה מ-16 עד 18 שעות בעשרה בתי חולים בפריפריה וברוב המקצועות בפעימה הראשונה - מהלך שתוכנן להתרחב ליתר בתי החולים ולשים סוף לתורנויות המתמחים שנמשכות כעת 26 שעות.
3 צפייה בגלריה
ניצן הורוביץ מחאת המתמחים
ניצן הורוביץ מחאת המתמחים
שר הבריאות ניצן הורוביץ ומחאת המתמחים
(צילום: קובי קואנקס, מוטי קמחי)
3 צפייה בגלריה
המכתב שנשלח לשרים
המכתב שנשלח לשרים
המכתב שנשלח לשרים
לאחר מחאת המתמחים, הבטיח לפני מספר חודשים השר הורוביץ כי יביא לקיצור התורנויות ואף הקים וועדה ייעודית לבחינת הנושא בהשתתפות גורמי מקצוע במערכת הבריאות ובבתי החולים. הוועדה הייתה אמורה לסיים את עבודתה בסוף ינואר, דחתה את פרסום מסקנותיה בעשרה ימים ולאחר מכן נדחה המועד שוב. יש לציין כי ברקע היעדר הסכמות עם האוצר, מסקנות הוועדה עד כה לא פורסמו באופן רשמי. כעת, כאמור, הסיכויים ליישום הקיצור נראים קלושים.
"על כולם מוסכם שנדרש קידום בתנאי עבודתם של התורנים המתמחים", אומר אחד ממנהלי בתי החולים. "צר לנו כי למרות הזמן שחלף לא ניתנו כלים ליישום הצו עליו חתומה שרת הכלכלה, גם בהינתן אמצעים שיועברו בתקופה הקרובה, ייקח זמן רב ליישום. מבחינתנו בראשון לאפריל לא יכול לקרות מה שהצו מורה, אף על פי שמדובר על צו של משרד ממשלתי ולכאורה יש לאכוף את יישומו, לא נמצאה עד לרגע הזה שום דרך ליישם את האמור בצו".
3 צפייה בגלריה
הפגנת המתמחים מול ביתו של שר הבריאות הורוביץ
הפגנת המתמחים מול ביתו של שר הבריאות הורוביץ
הפגנת המתמחים מול ביתו של שר הבריאות הורוביץ
(צילום: מוטי קמחי)
המכתב של המנהלים מתפרסם על רקע דבריו של יו"ר ההסתדרות הרפואית, פרופ' ציון חגי, היום בוועידת "האנשים של המדינה" של ynet וידיעות אחרונות, לפיהם המתווה לא ייושם. "במועד הזה אמור להיכנס לתוקף המתווה שמשרד הבריאות המליץ עליו", אמר פרופ' חגי, "אבל הוא לא יכול להיות מיושם כל עוד לא נותנים תקנים לבתי החולים. אי אפשר בתוך עשרה ימים להכשיר רופאים לתורנויות, כך שהמתווה הזה לא יכול להיות מיושם במועד".
עוד הוסיף פרופ' חגי כי "אנחנו חושבים שבהחלט צריך לקצר את התורניות במקצועות מסוימים תוך שימור רמת השכר של המתמחים, אבל המתווה שנקבע על ידי משרד הבריאות לוקה בכמה בעיות. ראשית, לא ניתן אף תקן לעשרת בתי החולים שבפריפריה. כדי ליישם את המתווה חייבים תקנים, כי מספר התורניות עולה. גם ככה בפריפריה עושים תשע תורניות, ואם לא ייתנו תקנים, המתמחים יעשו 11. הם לא יהיו כמעט במחלקה ולא ילמדו כלום. מעבר לזה, לפי המתווה יצטרך המתמחה לעבוד כמעט כל סוף שבוע. אנחנו חושבים שהמתווה לא ישים. צריך לחשוב על מתווה הרבה יותר אנושי שנותן למתמחים גם איכות חיים".
מארגון הרופאים המתמחים "מרשם" נמסר: "מנהלי בתי החולים צודקים. העובדה שעד עכשיו לא ניתנו תקציבים ותקנים לבתי החולים כדי לגייס רופאים היא פשוט שערורייה. משרד האוצר מחזיק אותנו ואת מנהלי בתי החולים כבני ערובה במלחמות של אגו וכוח מול משרד הבריאות. היתר שרת הכלכלה מבהיר בצורה מפורשת: ב-1.4 יחל קיצור התורנויות. וכמו שכבר הבהרנו, אם לא יהיה קיצור, לא יהיו מתמחים".