4 צפייה בגלריה
מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן נוחת בבייג'ינג
מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן נוחת בבייג'ינג
בלינקן נוחת בבייג'ינג
(צילום: AP)
מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן הגיע הלילה (בין שבת לראשון) לביקור רשמי בבייג'ינג. בלינקן הוא הבכיר האמריקני הראשון שמגיע לסין בחמש השנים האחרונות, על רקע היחסים הבילטרליים הקרירים בין המדינות והסיכוי הנמוך להגיע לפריצת דרך כלשהי באחת מהמחלוקות הרבות בין שתי הכלכלות הגדולות בעולם.
בלינקן הוא גם גורם הממשל הבכיר ביותר שהגיע לסין מאז שנשיא ארה"ב ג'ו ביידן נכנס לתפקידו בינואר 2021. זאת אחרי שדחה ביקור בעיר שקבע בחודש פברואר, בעקבות בלון ענק ששייך לסין שתועד בגובה רב בשמי ארה"ב בתחילת אותו חודש.
4 צפייה בגלריה
מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן ושגריר ארה"ב בסין ניקולס בורנס בבייג'ינג
מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן ושגריר ארה"ב בסין ניקולס בורנס בבייג'ינג
בלינקן מתקבל בבייג'ינג על ידי שגריר ארה"ב במדינה
(צילום: AP)
במהלך הביקור בן היומיים צפוי מזכיר המדינה האמריקני להיפגש עם שר החוץ של סין צ'ין גאנג, שר החוץ הסיני הקודם וונג יי, ואולי אף עם נשיא המדינה שי ג'ינפינג. בלינקן יעבוד כדי לנסות להקים ערוצי תקשורת פתוחים ויציבים במטרה להבטיח שהיריבות האסטרטגית בין שתי המדינות לא תתפתח לעימות. מדובר בביקור שיעקבו אחריו מקרוב ברחבי העולם משום שלהסלמה בין שתי המעצמות הללו עלולות להיות השלכות גלובליות, בכלל התחומים - החל מהשווקים הפיננסיים, דרך נתיבי מסחר ושרשראות אספקה בינלאומיות.
גורם בכיר במחלקת המדינה האמריקנית מסר לכתבים בדרכם לבייג'ינג כי "יש הכרה בשני הצדדים שאנחנו אכן צריכים ערוצי תקשורת בין גורמים בכירים". לדבריו, "אנחנו נמצאים בנקודה ביחסים בינינו שבה אני חושב שלהפחית את הסיכון מפני שיקול מוטעה, או כפי שחברינו בסין נוהגים לומר - 'לעצור את הסחרור במערכת היחסים' - זה משהו חשוב".
הקשרים בין שתי המדינות התדרדרו, מה שמוביל לחשש שהן עלולות יום אחד לפתוח בעימות צבאי על רקע עצמאותה של טייוואן, שסין טוענת כי הינה חלק מהטריטוריה שלה. ארה"ב וסין נמצאות במחלוקת גם בסוגיות שנעות ממסחר ועד להיסטוריה של בייג'ינג בתחום זכויות האדם. מה שמדאיג במיוחד את שכנותיה של סין הוא אי-רצונה להיכנס לשיחות ברמה הצבאית עם ארה"ב, למרות ניסיונות אמריקניים חוזרים ונשנים לדון איתה על סוגיות צבאיות.
4 צפייה בגלריה
בלון הסיור בשמי מונטנה
בלון הסיור בשמי מונטנה
הבלון שתועד בשמי ארה"ב
(צילום: רויטרס)
אתמול אמר ביידן לכתבים בבית הלבן כי הוא "מקווה שבמהלך החודשים הבאים אפגש עם שי פעם נוספת ונדבר על חילוקי הדעות הלגיטימיים שיש בינינו, אבל גם על איך נוכל להסתדר". פגישה בין המנהיגים תוכל להתקיים במסגרת האסיפה של מנהיגי מדינות ה-G20 בחודש ספטמבר בניו דלהי שבהודו, ובפורום לשיתוף פעולה כלכלי של אזור אסיה-פסיפיק (APEC) בחודש נובמבר בסן פרנסיסקו, שארה"ב צפויה לארח.
במהלך מסיבת עיתונאים שערך בלינקן לפני שהמריא לבייג'ינג, הוא אמר כי לביקור יש שלוש מטרות: הקמת מנגנונים לניהול משברים, קידום האינטרסים של בעלות בריתה של ארה"ב ודיבור באופן ישיר על דאגות שנוגעות בדבר, ובחינת תחומים אפשריים לשיתוף פעולה בין המדינות.
"אם אנחנו רוצים לוודא שהתחרות שיש לנו עם סין לא תפנה לעימות, המקום שבו אתה מתחיל הוא בדיאלוג", אמר בלינקן. הוא הוסיף כי יעלה את נושא כליאתם של אזרחים אמריקנים בסין, שנעצרו ממניעים פוליטיים להשקפתה של וושינגטון.
לדברי מזכיר המדינה האמריקני, ביידן ושי התחייבו לשפר את התקשורת בין המדינות "כדי שנוכל לוודא שאנחנו מתקשרים באופן הכי ברור שניתן במטרה להימנע מאי-הבנות ומקצר בתקשורת". שי הביע נכונות אפשרית להפחתת המתיחות בין המדינות, ואמר בפגישה ביום שישי עם מייסד מייקרוסופט ביל גייטס כי "ארה"ב וסין יכולות לשתף פעולה כדי להפיק תועלת לשתי המדינות".
4 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ון ביידן נשיא סין שי ג'ינפינג פגישה ראשונה מאז כניסת ביידן לתפקיד אינדונזיה ועידת G20
נשיא ארה"ב ג'ון ביידן נשיא סין שי ג'ינפינג פגישה ראשונה מאז כניסת ביידן לתפקיד אינדונזיה ועידת G20
ביידן ושי בפגישה באינדונזיה בחודש נובמבר
(צילום: AP)
שי אמר לגייטס בנוסף כי הוא "מאמין שהבסיס ליחסים בין ארה"ב לסין טמון בשני העמים". לדבריו, "במצב הנוכחי שבו העולם נמצא אנחנו יכולים לבצע מגוון של פעולות שיועילו לשתי המדינות שלנו, לאזרחים שלנו ולכל בני האדם".
גורמים בכירים בארה"ב הפחיתו את הציפיות להתקדמות רבה בשיחות עם סין, במסגרת שיחת תדרוך שערכו בשבוע שעבר לקראת הביקור. בזמן שהיעד המרכזי של בלינקן יהיה שיחות "כנות, ישירות ומועילות", לא צפויות פריצות דרך באף אחת מהסוגיות המרכזיות, אמרו הגורמים.
עם זאת, ישנה ציפייה שביקורו של מזכיר המדינה האמריקני יסלול את הדרך לפגישות נוספות בין הצדדים בחודשים הקרובים, כולל ביקורים אפשריים של שרת האוצר של ארה"ב ג'נט ילן ושרת המסחר ג'ינה ריימונדו. הביקור אף יכול לסלול את הדרך לפגישות בין ביידן לשי בהמשך השנה.
פגישתם של שני הנשיאים בחודש נובמבר האחרון במלון יוקרה באי הנופש באלי שבאינדונזיה, שנערכה במסגרת ועידת ה-G20, הפיגה לזמן קצר את החששות מפני מלחמה קרה בין המדינות. אך הבלון הסיני שתועד בשמי ארה"ב כמה חודשים לאחר מכן, שהוביל כאמור את בלינקן לדחות את ביקורו בבייג'ינג, הפך את התקשורת בין הדרגים הגבוהים במדינות לדבר נדיר.