אלוף במיל' עמוס ידלין בריאיון: לתקוף את המטוסים בסוריה יביא להסלמה דרמטית
(צילום: אבי חי)

בתקיפה המיוחסת לישראל אמש בנמל התעופה בחלב שבצפון-מערב סוריה, שהייתה השנייה תוך שבוע, נפגע מסלול ההמראות והנחיתות בשלוש נקודות שונות. כך עולה מדוח מודיעין שפרסמה הערב (רביעי) חברת הלוויינים ופתרונות המודיעין אימג'סאט אינטרנשיונל (ImageSat International - ISI). בתמונות הלוויין נראות גם העבודות שהושלמו במסלול אחרי התקיפה המיוחסת לישראל בשבוע שעבר, במסגרתה נפגעה נקודה אחת יחסית בתחילתו של המסלול.
3 צפייה בגלריה
דו"ח מודיעין חברת ISI חלב סוריה
דו"ח מודיעין חברת ISI חלב סוריה
בכתום: הנקודות שנפגעו בתקיפה האחרונה. בצהוב: הנקודה שתוקנה אחרי התקיפה הקודמת
(צילום: חברת ImageSat International - ISI)
גורם צבאי סורי אמר לסוכנות הידיעות הממלכתית של המדינה, סאנא, כי התקיפה אמש אירעה סמוך לשעה 20:16. הטילים, לדבריו, שוגרו מכיוון הים התיכון. משרד התחבורה הסורי הודיע אמש כי נמל התעופה בחלב הושבת שוב, אחרי שחזר לפעילות יומיים לאחר התקיפה הקודמת, עקב הפגיעה במסלול. בעקבות השבתת השדה, כל הטיסות המתוכננות לחלב הועברו לנמל התעופה בדמשק.
יו"ר ועדת חוץ וביטחון, רם בן ברק, אמר הבוקר ל-ynet radio כי אחת הסיבות לתקיפות היא העברת מסר לנשיא סוריה בשאר אסד. "לא אתייחס לתקיפה ספציפית כזאת או אחרת. בכל מקרה, התקיפה הזו גרמה למטוסים מסוימים שלא יוכלו לנחות וגם הודיעה לאסד שייקח בחשבון שאם ינחתו מטוסים שכל מטרתם היא עידוד טרור אז מן הסתם תיפגע גם יכולת התעבורה הבינלאומית של סוריה", אמר בן ברק לשרון כידון וישי שנרב.
3 צפייה בגלריה
דו"ח מודיעין חברת ISI חלב סוריה
דו"ח מודיעין חברת ISI חלב סוריה
תיעוד מיום שישי האחרון: תחנת עזר הניווט VOR שהושמדה בתקיפה הקודמת, והתיקונים במסלול
(צילום: חברת ImageSat International - ISI)
3 צפייה בגלריה
חצאים תיעוד של נזקי התקיפה הישראלית בשדה התעופה בסוריה
חצאים תיעוד של נזקי התקיפה הישראלית בשדה התעופה בסוריה
הפגיעה במסלול ובתחנת עזר הניווט, בתקיפה בשבוע שעבר
(צילום: AP )
הוא הוסיף: "באופן כללי, האסטרטגיה של מדינת ישראל היא לסכל את הניסיון האיראני לבנות מסביבנו מיליציות חמושות מצוידות היטב בנשק מדויק, על מנת להרתיע אותנו מלפעול נגד איראן או לפעול נגד גורמי טרור כאלו ואחרים באזור. זאת התוכנית האיראנית והם כבר הרבה שנים מנסים ליישם אותה. קאסם סולימאני הוביל את זה בזמנו, ואנחנו שמנו לעצמנו מטרה לסכל אותה, ובו בזמן גם לאותת לסורים ולאסד שהבחירה שלו לקיים תוכנית כזאת תפגע מן הסתם גם בו".
התקיפה המיוחסת לישראל אמש הגיעה כשברקע הדיווח לפיו רוסיה דרשה מהמיליציות הנאמנות לאיראן לפנות את אנשיהן משני אתרים אסטרטגיים במערב סוריה. פרשננו לענייני צבא וביטחון רון בן ישי ציין ביום שבת האחרון כי בישראל מעריכים שהתקיפות על נמלי תעופה בין השאר פוגעות בצורה חמורה ביוקרת משטרו של אסד.
אולם מאחר שהוא מאפשר לאיראנים להמשיך לנסות להבריח לחיזבאללה נשק וציוד לייצור טילים מדויקים - כולל "ערכות דיוק", פועל צה"ל ב"ערוץ קינטי" (על פי הדיווחים השונים) ומיירט בתקיפות מהאוויר ומהקרקע מטענים כשהם מגיעים לנמלי התעופה הסוריים, ובתקיפות הללו נפגעים גם מסלולי נמלי התעופה ומתקני תעופה אזרחית חיוניים. הפגיעה בתפקוד נמלי התעופה האזרחיים היא רמז לאסד ולרוסיה, שמשמעותו דרישה מבשאר אסד לפקח ולדעת מה האיראנים מביאים לארצו ולדרוש מהם להפסיק זאת; אחרת לא תהיה לישראל ברירה אלא לפעול להגנת ביטחונה וביטחון אזרחיה.
ישראל, לפי דיווחים זרים, מקיימת גם סוג של הידברות ישירה עם המשטר בדמשק - ובו היא מבהירה לבכירי משטר אסד שישראל לא רוצה לפגוע במתקנים אזרחיים או באנשי צבא סורים, אבל לא תאפשר חסינות לאנשי משמרות המהפכה, המיליציות השיעיות או אנשי חיזבאללה. מסרים כאלה הועברו ומועברים לסורים ישירות. לעיתים גם זמן קצר אחרי תקיפה, כדי להבהיר להם מה ומי הותקפו ולמה.