נשיא סוריה בשאר אסד מגביל את פעילות המיליציות הפרו-איראניות בארצו מחשש לתגובה חריפה מצד ישראל. כך דיווח אתמול (יום ד') המרכז הסורי למעקב אחר זכויות אדם, ארגון אופוזיציה למשטר אסד שמדווח מלונדון - שעות לפני דיווחים על תקיפה ישראלית נוספת הלילה במדינה.
2 צפייה בגלריה
בשאר אל אסד
בשאר אל אסד
בשאר אל-אסד. מגביל את החברים
(צילום: AP)
לפי התקשורת הממלכתית בסוריה, התקיפה הלילה הייתה בעיר הנמל לטקיה שבצפון-מערב המדינה ושני בני אדם נפצעו במהלכה. שריפה פרצה באזור, ולפי דיווחים שונים היעד היה מחסן נשק "סמוך לכניסה לעיר". תחנת הרדיו הסורית "שאם אף-אם" טענה כי היו "נזקים חומריים" במספר בתים.
התקיפה מצטרפת לעוד שלל תקיפות שיוחסו לישראל בסוריה, תקיפות שהתגברו לאורך המלחמה בשנה האחרונה, ולפי הדיווח אמש במרכז המעקב משטר אסד חושש ממלחמה של ממש מול ישראל - ומגביל בשל כך את פעילותם של "חברים" בכמה אזורים בסוריה, אחרי שכבר הגביל לכאורה את הפעילות שלהם באזור הסמוך לגבול ברמת הגולן.
לפי הדיווח, המשטר הסורי פרסם צווים צבאיים "בהסכמה עם הרוסים" כדי הגביל את המיליציות הפרו-איראניות ואת חיזבאללה. נטען שאחרי שכוחות המשטר הקפיאו את הפעילות הצבאית של המיליציות ושל חיזבאללה באזור הסמוך לגולן, כעת ההגבלה כוללת גם את האזורים הכפריים של דמשק ושל חומס ואת מדבר חומס, מקומות מהם ניתן לשגר כטב"מים לעבר הגולן ולעומק ישראל.
2 צפייה בגלריה
תיעוד ערבי מהתקיפה בלטקיה, סוריה
תיעוד ערבי מהתקיפה בלטקיה, סוריה
תיעוד של העשן מיתמר אחרי התקיפה הלילה בלטקיה
מקורות אנונימיים שצוטטו בדיווח טענו כי כוחות המשטר מבצעים בדיקות לבעלי רכבים עם לוחיות רישוי לבנוניות, ועוקבים אחר תנועותיהם ואחר אלה המגיעים מלבנון - מתוך חשש כי תתבצע פעילות נגד ישראל משטח סוריה. עוד דווח כי אלפי חברים במיליציות הפרו-איראניות ובחיזבאללה נמצאים באדמות סוריה וכי והמשטר הסורי חושש שאם ישראל תותקף משטחו, "יהיה לה תירוץ לגרור את סוריה למלחמה, שסוריה לא מעוניינת בה".
המקורות הוסיפו כי כוחות המשטר הסורי והדיוויזיה הרביעית (הנמצאת בפיקודו של מאהר אל-אסד, אחיו של הנשיא), פרסמו "פקודות צבאיות מחמירות" ליחידות הצבאיות שלא לתקוף את הגולן ולא "להצית" את החזית עם ישראל. לפי הדיווח, מחסומים מונעים התקרבות של כוחות המשטר למרחק של 15 ק"מ מהגבול וכוחות רוסיים מוצבים ב-17 נקודות צבאיות בגבול הסמוך לגולן, כדי לצמצם את ההסלמה באזור.
עוד נכתב כי כוחות רוסיים, יחד עם כוחות המשטר הסורי, מקיימים סיורים באתרים של המיליציות הפרו-איראניות במספר אזורים בסוריה, כדי לפקח עליהן.
תיעוד מהתקיפה בלטקיה, שיוחסה לישראל

יש לציין כי המיליציות הפרו-איראניות פועלות נגד ישראל מאדמות סוריה ועיראק מתחילת מלחמת "חרבות ברזל" ומשגרות בעיקר כטב"מים ליעדים שונים בארץ. "ההתנגדות האסלאמית בעיראק", ארגון גג של מיליציות פרו-איראניות, מפרסמת מדי יום לקיחות אחריות על שיגורי כטב"מים לעבר ישראל.
הבוקר פורסמה לקיחת אחריות כזאת על שיגור כטב"ם לעבר אילת. בצה"ל הודיעו הלילה כי חיל האוויר יירט כטב"ם בים התיכון, לפני שחדר לישראל, אך לא ברור אם יש לכך קשר לטענה הזו של המיליציות ואם אכן שוגר כטב"ם לאילת. במקביל הופעלו הלילה התרעות בערבה מחשש לחדירת כטב"ם ממזרח, ובהמשך עדכנו בפיקוד העורף שהאירוע הסתיים. לא ברור אם אכן חדר שם כטב"ם.