המערכת הפוליטית סוערת אחרי המתקפה הפומבית של שר הביטחון יואב גלנט נגד המדיניות של ראש הממשלה בנימין נתניהו, שהחליט לא לדון ב"יום שאחרי" ברצועת עזה כל עוד חמאס שומר על כוחו הצבאי. גלנט קרא לנתניהו לפעול למען העברת השלטון האזרחי ברצועה לגורמים פלסטינים "בליווי בינלאומי", והזהיר מפני "מגמה מסוכנת שמקדמת שלטון צבאי ואזרחי ישראלי ברצועה". ראש הממשלה מיהר לפרסם סרטון תגובה משלו - ובו אמר: "אני לא מוכן להחליף את חמאסטן בפתחסטן".
התגובה של נתניהו: "לפני כל גורם אחר - רק לחסל את חמאס, ובלי תירוצים"

נתניהו הוסיף בסרטון שפרסם: "אחרי הטבח הנורא של 7 באוקטובר הנחיתי להשמיד את חמאס. לוחמי צה"ל וזרועות הביטחון נלחמים על כך. כל עוד החמאס נשאר על כנו, אף גורם אחר לא ייכנס לנהל את עזה אזרחית, בוודאי שלא הרשות הפלסטינית. 80% מהפלסטינים ביהודה ושומרון תומכים בטבח הנורא של 7 באוקטובר. הרשות הפלסטינית תומכת בטרור, מחנכת לטרור ומממנת אותו. אני לא מוכן להחליף את חמאסטן בפתחסטן - ולכן התנאי הראשון להכשיר את הקרקע לגורם אחר זה לחסל את החמאס ולעשות זאת בלי תירוצים".
לאחר מכן פרסם השר בני גנץ הודעה משלו, שבה גיבה את גלנט ואמר: "שר הביטחון אומר דברי אמת - אחריותה של הנהגה היא לעשות את הדבר הנכון עבור המדינה, בכל מחיר".
הראשון לתקוף את גלנט היה השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, שמסר: "מבחינתו של גלנט, אין הבדל בין אם בעזה ישלטו חיילי צה"ל, לבין אם ישלטו בה מרצחי החמאס. זו מהות הקונספציה של שר ביטחון שכשל בשבעה באוקטובר, וממשיך להיכשל גם עכשיו. שר ביטחון כזה חייב להיות מוחלף כדי להשיג את יעדי המלחמה".
ההצהרה של גלנט: מגמה מסוכנת לממשל צבאי ואזרחי ישראלי
(צילום: לע"מ)

לאחר מכן תקפו את גלנט שרים נוספים, ובהם יריב לוין שאמר: "עם ישראל אינו מוכן להיות מושפל. עם ישראל אינו מוכן להיות מובל לתהליך אוסלו 2, שיוביל את ישראל לאסון נוסף. עם ישראל לא יסכים למסור את עזה לשליטת רשות הטרור הפלסטינית. עם ישראל יודע שביטחון ישראל יושג רק בנחישות לנצח, ולא בהסתמכות על הבטחות לשקט מצד המחבלים השפלים וארגוניהם השונים".
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' אמר כי "שר הביטחון גלנט הודיע היום למעשה על תמיכתו בהקמת מדינת טרור פלסטינית כפרס לטרור ולחמאס על הטבח הנורא ביותר שבוצע בעם היהודי מאז השואה. גלנט מתחבא מאחורי אמירות אמורפיות על 'גורם שלישי' שהוא לא חמאס ולא ישראל כדי להחביא את האמת. אבל האמת היא שאין שום גורם כזה. אני דורש מראש הממשלה להביא מיד החלטה על שלילת כל מעורבות של הרשות ברצועת עזה, ולאחר מכן לדרוש מגלנט לבחור בין מימוש מדיניות הממשלה - להחזרת המפתחות".
השר שלמה קרעי אמר על דברי גלנט כי "בדבר אחד אני יכול להסכים איתו - כל עוד הוא שר הביטחון, שלטון צבאי הוא בהחלט אפשרות גרועה. אפשר לסדר את זה". השרה אורית סטרוק מצידה תקפה את הרשות הפלסטינית ועמדתה כלפי 7 באוקטובר, והוסיפה כי אם גלנט מתכוון לתת לה את רצועת עזה - מצופה שיתייצב "מול משפחות חללי צה"ל ויגיד להן שבשביל זה נפלו יקיריהן".
סמוטריץ': "שגלנט יבחר בין מימוש מדיניות הממשלה להחזרת המפתחות"

1 צפייה בגלריה
שלמה קרעי במליאת הכנסת
שלמה קרעי במליאת הכנסת
קרעי. "שלטון צבאי תחת גלנט הוא אפשרות גרועה. אפשר לסדר את זה"
(צילום: שלו שלום)
גם יו"ר הימין הממלכתי גדעון סער הצטרף למתקפות, ואמר כי "ישראל לא הצטיינה מעולם בלקבוע לשכניה מי ישלוט עליהם. למען האמת - ברור למדי שגם אם היה גורם פלסטיני כזה (ספוילר: אין, לעת עתה) - לא היה לו שום סיכוי אם היה מקבל שלטון כחלק ממהלך ישראלי. בנוסף לכך - הרשות הפלסטינית מתנה את כניסתה לעזה במהלך רחב יותר של הקמת מדינה פלסטינית ביו״ש ובעזה - דבר שהוא סכנה אסטרטגית לישראל".
לדברי סער, "אין חלופה לחיסול החמאס כגורם שלטוני וצבאי בעזה. משם אנחנו עדיין רחוקים. בנושא הזה לא שמענו הערב משר הביטחון איך אנחנו מתקדמים לכיוון השגת היעדים. גם לא שמענו ממנו מתי מחזירים את תושבי הצפון לבתיהם. תפקיד מערכת הביטחון להוביל להחזרת הביטחון בדרום ובצפון ולא לחפש תירוצים לאי השגת יעדי המלחמה".