שבעה גברים וחמש נשים שעצרו לפני שישה שבועות את חייהם כדי למלא את חובתם האזרחית ולכהן בחבר מושבעים, נכנסו הערב (יום ד') לחדר מבודד ושמור היטב בבית המשפט הפלילי במנהטן. הם קיבלו מהשופט, חואן מרצ'אן, הוראות ברורות לגבי תפקידם, אבל יודעים שמה שמוטל על כתפיהם הוא הרבה יותר מאשר הכרעת פסק דין בעוד משפט פלילי: עליהם להחליט אם להרשיע בפלילים, בפעם הראשונה בהיסטוריה, אדם שהיה נשיא ארה"ב.
הכותרת
המשפט שמסעיר את אמריקה לקראת סיום
27:43
4 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ
דונלד טראמפ
הנשיא לשעבר טראמפ. נענע את ראשו מצד לצד
(צילום: EPA/ANDREW KELLY / POOL)
4 צפייה בגלריה
סטורמי דניאלס. טראמפ מואשם בעבירה על חוקי הבחירות
סטורמי דניאלס. טראמפ מואשם בעבירה על חוקי הבחירות
סטורמי דניאלס. טראמפ מואשם בעבירה על חוקי הבחירות
(צילום: AFP)
שום חבר מושבעים לא עמד מעולם תחת לחץ כזה. תוצאות המשפט "מדינת ניו יורק נגד דונלד טראמפ" יכריעו הרבה יותר מאשר את גורלו של טראמפ: הן עשויות להכריע את גורל המרוץ לבית הלבן, וכל זה נמצא על הכתפיים של 12 איש מהעיר שבה גדל טראמפ ושממנה צמח להיות נשיא. טראמפ עומד בפני 34 סעיפי אישום בפרשת דמי השתיקה לכוכבת הפורנו סטורמי דניאלס, ומואשם בזיוף מסמכי תאגיד ועבירה על חוקי קמפיין הבחירות.
השופט חואן מרצ׳אן הקדיש היום כשעה לתדרוך המושבעים, ועשה זאת באופן יבש לגמרי. הוא הסביר להם את כל סעיפי האישום ואת הרעיון של "ספק סביר" ("זה ספק ממשי, לא ספק דמיוני"), ואמר כי ההחלטה של טראמפ שלא להעיד אינה יכולה לשמש שיקול נגדו. עוד הבהיר למושבעים כי עליהם לשים בצד את כל דעותיהם הפוליטיות, והוא הוסיף הוראה שעוזרת מאוד לטראמפ: "גם אם אתם מאמינים לעדותו של מייקל כהן (עורך דינו לשעבר של טראמפ והעד המרכזי של התביעה), העובדה שהוא היה שותף למעשים שבהם מואשם הנאשם אוסרת עליכם להרשיע את הנאשם אך ורק על סמך העדות הזו". לכל אורך התדריך של השופט, שספג במשך חודשים התקפות בלתי פוסקות מטראמפ ואנשיו, ישב הנשיא לשעבר בשקט, בידיים שלובות, ונענע את ראשו מצד לצד.
4 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ בית משפט מנהטן ניו יורק דמי שתיקה ל סטורמי דניאלס
דונלד טראמפ בית משפט מנהטן ניו יורק דמי שתיקה ל סטורמי דניאלס
תיעוד מאויר מתוך המשפט. דיונים מלאי התפרצויות והפרעות
(צילום: REUTERS/Jane Rosenberg)
4 צפייה בגלריה
מייקל כהן
מייקל כהן
העד המרכזי של התביעה, מייקל כהן
(צילום: AP)
חבר המושבעים נשלח להתדיין ולקבל הכרעה אחרי ששמע קרוב לעשר שעות של סיכומי תביעה והגנה, שכללו הרבה הפרעות, התפרצויות הדדיות ועוינות גלויה בין עורכי הדין של שני הצדדים. "צריך לשים בצד את הסחות הדעת, העיתונות, הפוליטיקה, הרעש. התמקדו בראיות", סיכם התובע ג'ושוע סטיינגלס. "למען הצדק ובשם תושבי מדינת ניו יורק, אני מבקש מכם למצוא את הנאשם אשם".
הסנגור הראשי של טראמפ, טוד בלאנש, הקדיש את רוב הסיכום לערעור אמינותו של העד המרכזי בתיק מייקל כהן, וקרא לו "השקרן הגדול בכל הזמנים". לגבי ההאשמה שטראמפ עבר על חוקי הקמפיין אמר בלאנש: "כל קמפיין במדינה הזו הוא קונספירציה לקידום מועמד".