העבודות להקמת הקו השני של הרכבת הקלה בירושלים - הקו הירוק - נמצאות בעיצומן, והוא אמור להיחנך בסוף 2024. אלא שמפגינים חרדים מוחים נגד העבודות, לעתים תוך גרימת נזק לרכוש, ובחברה שמקימה את הקו מתריעים כעת כי ההתפרעויות הללו עלולות לדחות את מועד השקתו. כמו כן ההתפרעויות כבר גרמו נזק כספי של 69 מיליון שקל.
במכתב שנשלח מחברת מוריה אל מנכ"לית משרד התחבורה מיכל פרנק התריעה החברה כי "מאז תחילת העבודות התרחשו ועדיין מתרחשות התפרעויות, הפגנות והפרות סדר חריגות חוזרות ונשנות מצד פלגים חרדים קיצוניים המוחים נגד תוואי עבודות הרכבת הקלה". במכתב מציינת החברה אלימות המופנית כלפי הפועלים, גרימת נזק יומיומי לאתרי העבודה ואמצעי הבטיחות בהם, פירוק והריסה של תשתיות שכבר נבנו, השחתת רכוש וזריקת פסולת.
החברה ציינה כי נוכח המציאות היום-יומית שכופים המתפרעים, הקבלנים נאלצים לעבוד "תוך חשש לפגיעה ממשית ברכוש, בגוף ובנפש. הם גם נאלצים כמעט מדי יום לפנות את האתרים מאשפה שנזרקת למקום, להקים מחדש את הגידור ואת העבודות שבוצעו ונהרסו על ידי המתפרעים, ופעמים רבות להפסיק לחלוטין את העבודות בשטח".
החברה התריעה במכתב כי הנסיבות הללו משפיעות באופן מכריע על לוחות הזמנים של הפרויקט. "נוצר סיכון ממשי לעיכוב בהפעלת הקו הירוק של הרכבת הקלה, דבר אשר כשלעצמו עלול לגרור עלויות כספיות משמעותיות למדינה".
החרדים שמפגינים נגד העבודות מתנגדים למעבר הרכבת בשכונה החרדית, בין היתר מחשש ל"פגיעה בצניעות" מפני שאין הפרדה בין נשים לגברים בקרונות הרכבת הקלה. זאת על אף העובדה שברחוב בר אילן ובאזורים חרדיים בכל רחבי העיר חולפים קווי אוטובוס מעורבים.
חברת "מוריה" מלינה על כך שפנתה שוב ושוב כדי לתגבר את הנוכחות המשטרתית במקום, "אולם מידת המעורבות של המשטרה באתרי העבודות לא הייתה מספקת, ובמבחן התוצאה לא יצרה את ההרתעה הנדרשת לצורך מיגור תופעת האירועים האלימים וגרימת הנזקים והעיכובים בעבודות".
במסגרת הניסיונות לאפשר את העבודות החברה הגיעה לסיכומים עם משרד התחבורה על עבודה מסביב לשעון ועל גיוס שוטרים וצוותי ביטחון בשכר, שימוש במצלמות אבטחה, ועוד, אך ההתפרעויות עולות ביוקר וכעת בחברה מבקשים ממשרד התחבורה עוד 69 מיליון שקלים כדי לכסות את העלויות אלו, אך במשרד התחבורה אישרו תשעה מיליון בלבד עד כה.
הקו הירוק הוא קו הרכבת הקלה השני שיוקם בירושלים ויימתח משכונת גילה בדרומה של העיר עד לגבעה הצרפתית שבצפונה. מטרת הקו ליצור נגישות טובה יותר בין היתר אל קריית הממשלה, בתי החולים, קניון מלחה, גן החיות התנ"כי ואצטדיוני הספורט.
מחברת מוריה נמסר: "עבודות הקמת הרכבת הקלה בציר בר-אילן נועדו לטובת התושבים והן חיוניות לקידום התחבורה בעיר ואיכות חיי תושבי ירושלים כולם. קבוצה קטנה וקיצונית של חרדים, שאינם מייצגים את המגזר, פועלים לחבל בעבודות ומנסים לעכב את פרויקט הרכבת הקלה, גם תוך הפעלת אלימות כלפי העובדים. הדבר יוצר קושי מהותי בעבודה, עיכוב בפרויקט ונזקים כבדים ברכוש ובתקציב. כל גורמי המדינה הרלוונטיים והמשטרה מתבקשים לפעול בנחישות כדי לאפשר את קידום העבודות לטובת השלמת הפרויקט".
תגובת המשטרה: "רק מתחילת השנה המשטרה עצרה עשרות חשודים בחשד למעורבות בעבירות אלו. נמשיך לפעול לשמירת הסדר הציבורי במקום ולמיצוי הדין עם מפרי חוק וסדר".
תגובת משרד התחבורה: "משרד התחבורה באמצעות חברת מוריה מבצע בימים אלה עבודות להקמת קו נוסף (הקו הירוק) של הרכבת הקלה בירושלים, מגילה בדרום ועד לגבעה הצרפתית שבצפון העיר. לצערנו, עבודות הרכבת הקלה מופרות באופן יומיומי על ידי הפגנות והתפרעויות של קיצונים חרדים, המוחים נגד תוואי הרכבת הקלה העובר דרך רחובות בר אילן ושרי ישראל. במטרה לאפשר את המשך העבודות ולמנוע עיכובים של הפרויקט, משרדנו בתיאום עם משרד האוצר מימן את אבטחת העבודות ותגבור הנוכחות המשטרתי ברחובות אלה לאורך כל תקופת העבודות. עם אישור תקציב המדינה הצפוי בחודש הבא וקבלת תקציב נוסף לצורך אבטחת הפרויקט יתאפשר להגביר את הנוכחות המשטרתית לאורך תוואי העבודות".