4 צפייה בגלריה
רחוב בן זכאי פינת האדמור מוויזניץ, אשדוד
רחוב בן זכאי פינת האדמור מוויזניץ, אשדוד
(צילום: גדי קבלו)
מיליוני הורים נושמים לרווחה בסוף כל יום לימודים, כשילדיהם חוזרים הביתה בריאים ושלמים. הסכנות אורבות להם כבר בדרך אל בתי הספר והגנים ובחזרה מהם, כשהם חוצים כבישים וצמתים או נוסעים באופניים ובקורקינטים. לקראת פתיחת שנת הלימודים, דוח שדירג ומיפה את האזורים המסוכנים סביב מוסדות החינוך בישראל מגלה: 5,941 תלמידים נפגעו בתאונות דרכים בדרכם לבית הספר.
זו השנה השישית שדוח מוסדות לימוד 2023 - ANYWAY, מבית "נתון לשינוי" ובשיתוף "אור ירוק", ממפה נפגעים עד גיל 19 המשתמשים בתחבורה רכה בסביבת מוסדות החינוך בכל הארץ. השנה, הדוח משווה גם בין חמש השנים האחרונות, 2023-2018, לבין חמש השנים הקודמות להן, בין 2013 ל-2018. בסך הכל, כמות הנפגעים בכל דרגות החומרה קטנה ב-18.6% לעומת חמש השנים הקודמות, אך יש לזכור כי חמש השנים האחרונות כוללות את סגרי הקורונה - שהביאו לירידה כללית בכמות הנפגעים בתאונות דרכים.
יותר מ-60% מההרוגים בתאונות הם הולכי רגל, ונתון זה לא השתנה בין שתי התקופות. לעומת זאת נראתה עלייה משמעותית מאוד בנפגעים בכל דרגות החומרה בקרב משתמשי הקורקינט החשמלי - כמעט פי ארבעה. ירושלים מובילה את הרשימה השלילית, דבר שלא השתנה מחמש השנים הקודמות. תל אביב נמצאת אמנם במקום השני, אך נראית מגמת שיפור. גם בנתניה, רחובות, מודיעין עילית, אשקלון, פתח תקווה, בת ים, בני ברק, חיפה, באר שבע, חולון, ראשון לציון ורמת גן ישנה מגמת שיפור. לעומת בית שמש, לוד, רמלה, חדרה ואשדוד, שבהן חל שינוי לרעה.
מוביל הפרויקט, גל רייך, הסביר כי סביבה מסוכנת היא כזו הכוללת כבישים עירוניים שמאפשרים להגיע למהירות נסיעה גבוהה ונותנים תחושה של אוטוסטרדה. "אנו סבורים שצריכים להיות בסביבת המוסדות פסי האטה ושילוט שמורה על מהירות נמוכה, שלדעתנו צריכה להיות 30 קמ"ש. בנוסף, יש לסמן פסי זיגזג לפני מעברי חצייה ולהגביה אותם, כך שיאותתו לנהג להאט".
4 צפייה בגלריה
רבי עקיבא פינת רחוב ירושלים, בני ברק
רבי עקיבא פינת רחוב ירושלים, בני ברק
רבי עקיבא פינת רחוב ירושלים, בני ברק
(צילום: אביגיל עוזי)
4 צפייה בגלריה
רחוב ישעיהו בירושלים
רחוב ישעיהו בירושלים
רחוב ישעיהו בירושלים
(צילום: שלו שלום)
רייך ציין כי "שיפור הבטיחות בסביבות מוסדות הלימוד ייצור סביבה בטוחה לצעירים ולמבוגרים כאחד. כל הפתרונות ידועים ונכללים ב'חזון אפס' שאותו אנו מקדמים. זהו חזון ששם דגש על יצירת תשתיות תחבורה סלחניות, מתוך הבנה שאנשים טועים, אך תשתיות התחבורה חייבות למזער את חומרת הפגיעה במקרים כאלה. אנחנו קוראים למועמדים בבחירות המונציפליות הקרובות לאמץ ברשות המקומית שלהם את 'חזון אפס'".
מנהלת המחקר והפיתוח בפרויקט, עתליה אלון, מוסיפה כי "היכן שאנשים בכלל וילדים בפרט יכולים לטעות, לתשתיות התחבורה אסור. עלינו ללמוד מערים כמו אוסלו, שבעזרת צעדים של יצירת אזורים בטוחים סביב בתי הספר - כמו הפחתת מהירות הנסיעה בעיר ושיפור התשתיות למשתמשי התחבורה הרכה - הגיעה כבר ב-2019 לאפס הרוגים בקרב הולכי הרגל ורוכבי האופניים בעיר".
עו"ד יניב יעקב, מנכ"ל "אור ירוק": "סביבת בית הספר חייבת להיות סטרילית ונטולת מפגעים כדי לצמצם את הסכנה של ילדים ובני נוער להיפגע בתאונות דרכים. הילדים שלנו הם הדבר היקר לנו מכל, ואנחנו שולחים אותם בכל בוקר אל בית הספר באמונה שסביבתו בטוחה עבורם. ילדים תמיד יתנהגו כמו ילדים. לכן, מיתון וריסון מהירות נסיעת כלי הרכב בסביבת מוסד החינוך יכולים לעשות את ההבדל בין חיים ומוות".