ראשי יישובי קו העימות בגבול לבנון מפצירים בתושבים שהתפנו מבתיהם לפני יותר משבוע שלא לחזור לבתיהם עד שתתבהר פני ההסלמה הביטחונית בצפון - והבוקר צה"ל הכריז על "בידוד המרחב".
(צילום: אביהו שפירא, ירון ברנר)

5 צפייה בגלריה
חיילים במטולה
חיילים במטולה
חיילים במטולה
(צילום: AP Photo/Bilal Hussein)
לפי הודעת צה"ל, בבוקר שבו נורו שלושה טילי נ"ט מלבנון - שהראשון שבהם הרג תושב אבו סנאן ופצע פועלים נוספים - הוחלט על בידוד המרחב לעד ארבעה קילומטרים מהגבול הצפוני עם לבנון. בצה"ל הבהירו כי כניסה למרחב אסורה בהחלט, וציינו כי אזרחים השוהים בגבול הצפון במרחק של עד שני קילומטר נדרשים להיות צמודים למרחב מוגן. בתגובה לירי, תקף צה"ל כמה פעמים יעדים בלבנון.
אתמול (יום שבת) פנה ראש המועצה האזורית גליל עליון גיורא זלץ לאלפים מקרב התושבים, וביקש: "אל תחזרו לאזור. מי שעוד נשאר בגליל העליון - אנא צאו מכאן". הוא הסביר כי על התושבים להישאר הרחק מבתיהם כדי שלא ייפגעו אם תיפתח מצפון חזית נוספת ומשמעותית. "הסיבה השנייה לא חשובה - זה יאפשר לצה"ל את הגמישות ואת היכולת לפעול כאן ובצד השני של הגבול", אמר.
ראש המועצה האזורית מטה אשר ויו"ר פורום קו העימות משה דוידוביץ התריע כי תושבים רבים ביישובים הסמוכים לגבול מאבדים את סבלנותם ומבקשים לחזור כבר לבתיהם, ועל הממשלה לפעול כדי לשכנע אותם שלא לעשות כן. "אם אנשים יתחילו לחזור הביתה מחר בבוקר כי הם חושבים שההסלמה לא גורמת למלחמה בצפון, תהיה בעיה גדולה לצה"ל להחזיק את הגזרה פה", ציין. "אנחנו רוצים שהממשלה תקרא לציבור להישאר איפה שהם ושבסוף המלחמה ימצאו להם פתרון. עד 90 אחוז מהתושבים פונו, אל תאפשרו להם לחזור".
תקיפת צה"ל בלבנון
(צילום: דובר צה"ל)

דיווח על ירי על שתולה דיווח של יואב זיתון
(צילום: גיל יוחנן, ירון ברנר)

5 צפייה בגלריה
חיילים במטולה
חיילים במטולה
"יאפשר לצה"ל את הגמישות לפעול". חיילים במטולה
(צילום: AP Photo/Bilal Hussein)
5 צפייה בגלריה
חיילים במטולה
חיילים במטולה
(צילום: AP Photo/Bilal Hussein)
בתוך כך, לאחר סדרת סיורים ופגישות ביישובי גבול לבנון, הביאה שרת ההתיישבות אורית סטרוק להחלטת ממשלה שתתקבל עם פתיחת החזית הצפונית, ולפיה כל המבוגרים בני 70 ומעלה ותושבים עם צרכים מיוחדים ישוכנו בבתי מלון שתתקצב המדינה. היא סיכמה עם שר האוצר בצלאל סמוטריץ' על תקציב בסך 10 מיליון שקל לכל יום, ועד 210 מיליון שקל להבטחת דיור במלונות ובתי הארחה לתושבים המבוגרים.
שאר התושבים המפונים שיידרשו לעזוב את האזור ויבקשו פתרונות דיור מהמדינה, ישוכנו בבתי ספר ובמרכזים קהילתיים שיוכשרו עבורם במרכז הארץ על פי תוכנית מבצע "מלון אורחים" של הממשלה לשעת חירום שנקבעה בשנת 2012. "זה לא מעשי לשלוח את כולם לבתי מלון וכולם מכירים בכך, כי אין מספיק מקומות לעשרות אלפי אזרחים", הסבירה סטרוק, "הכי חשוב לדאוג לאנשים האלו שיהיו להם תנאים טובים".
5 צפייה בגלריה
השרה אורית סטרוק בדיון הערכת המצב במועצה אזורית מטה אשר
השרה אורית סטרוק בדיון הערכת המצב במועצה אזורית מטה אשר
השרה אורית סטרוק בדיון הערכת המצב במועצה באזורית מטה אשר
5 צפייה בגלריה
כוחות צה"ל ליד גבול לבנון
כוחות צה"ל ליד גבול לבנון
כוחות צה"ל ליד גבול לבנון
(צילום: REUTERS/Lisi Niesner)
ברשויות קו העימות בירכו על ההחלטה, אך זו תתקבל רק במקרה של פתיחת חזית צפונית. בינתיים, ברשויות מצפים כי הממשלה תתגייס לתקצב את האירוח בבתי המלון של כלל התושבים שהתפנו עד כה לבקשת הרשויות. "אני פונה לממשלה - העלות הצפויה של אירוח בבתי מלון של תושבי קו העימות בצפון היא מאות אלפי שקלים ביום, והדבר יכול להגיע למיליוני שקלים ביום", הסביר זלץ. "אנא תמצאו את הפתרון הנכון לתקצב את האירוח גם למי שכבר התפנה, וגם לאלו שיתפנו בימים הקרובים".
לדברי דוידוביץ, רק עם החלטת ממשלה שתצהיר כי המדינה תדאג לפצות את אלו שעזבו עד כה, יצליחו במועצות האזוריות לעצור את כוונת המפונים לחזור לבתיהם. "אנשים מאבדים סבלנות בכל קו העימות, ורוצים לחזור הביתה כי אף אחד לא משפה אותם על השבוע שהיו מחוץ לבית. ברגע שאנשים יחזרו, צה"ל יהיה בבעיה ויצטרך להתעסק עם אוכלוסייה".
הבוקר שיגרו ראשי קו העימות מכתב לראש הממשלה בנימין נתניהו, שבו הפצירו: "לאור החשש להתחממות בגזרה הצפונית, אנו פונים ומבקשים שתתקבל החלטת ממשלה כבר מחר לתקצוב התושבים שהתבקשו על ידינו להתפנות מבתיהם החל מיום ראשון 08 אוקטובר 2023 ועד לסיום המלחמה. מודים מראש על החלטה חשובה זו לצורך שמירה על חיי התושבים ולאפשר לצה"ל לפעול בצורה מיטבית".