"לפיד ישנה את 'התקווה' ויוריד את הבית של 'נפש יהודי'"
(צילום: נדב אבס, אבי חי)

חברת הכנסת מירי רגב מהליכוד טענה כי אם יו"ר יש עתיד, שר החוץ יאיר לפיד, שצפוי להתמנות בימים הקרובים לראש הממשלה, ימשיך בתפקיד גם לאחר הבחירות הוא ישנה את המילים של ההמנון. "הבית של 'נפש יהודי הומיה' יפול ולא יהיה יותר. אני אומרת את זה חד וחלק". ברקע העימות הפומבי בין ח"כ דוד אמסלם ליו"ר הליכוד בנימין נתניהו היא הבהירה הבוקר (שני) בריאיון לאולפן ynet: "טוב עשה אמסלם שהבהיר את אמירתו. לא נשב עם רע"ם, לא נשב עם המשותפת, לא נשב עם תומכי טרור".
כל העדכונים לקראת בחירות 2022 במקום אחד
לדבריה, שוחחה עם אמסלם מאז העימות אתמול עם נתניהו: "פגשתי אותו בכנס בסניף מרכז בתל אביב. נתניהו ודודי יודעים לשבת ביניהם ולדבר. דיברתי איתו, נישקתי אותו, חיזקתי אותו, אמרתי לו 'טוב שהבהרת את מה שאמרת' ובזה נגמר העניין".
5 צפייה בגלריה
"לפיד ישנה את ההמנון. רע"מ? בוודאי שהם אנטישמים"
"לפיד ישנה את ההמנון. רע"מ? בוודאי שהם אנטישמים"
"לפיד ישנה את ההמנון. רע"מ? בוודאי שהם אנטישמים"
(צילום: יואב דודקביץ', אלכס קולומויסקי, עוז מועלם)
היא נשאלה אם היא מסכימה עם הציוץ של נתניהו, שבו הוא כינה את רע"מ "מפלגה אנטישמית" - והשיבה: "בוודאי. המפלגה ועבאס, רע"מ ועבאס, זו מפלגה שעובדת בשביל התנועה האיסלמית, זו מפלגה תומכת טרור, זו מפלגה שהיועצים של עבאס הם היועצים של החמאס. אנחנו הבטחנו שלעולם לא נשב איתם".
- ולא תסכימו להישען על רע"מ באיזושהי צורה בכנסת? "לא, אני אומרת שוב, יש להם את האינטרסים שלהם. אם הם מחליטים להצביע בעד או נגד לגבי חוקים כאלה או אחרים או מהלכים כאלה ואחרים – זו החלטה שלהם. אנחנו עושים את מה שנכון לנו, וברוך שפטרנו מבנט, לפיד וגם מעבאס. מאותו משולש. ניפטר מהם בקרוב".
רגב התייחסה גם לדיווחים ולפיהם במפלגות החרדיות לא שוללים למנות את גנץ לראש ממשלה לאחר הבחירות - אם נתניהו לא יגיע ל-61 תומכים. "אין שום איום, אני מדברת ופוגשת גם את גפני וגם את דרעי והם חוזרים ואומרים שאנחנו כולנו מחויבים כגוש לאומי, גוש ימין, לאותן מפלגות".
5 צפייה בגלריה
השבעת הממשלה
השבעת הממשלה
"טוב שהבהיר את עמדתו. לא נשב עם רע"מ". נתניהו ואמסלם
(צילום: EPA)
5 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר
איתמר בן גביר
בן גביר ימונה לשר? "למה לא? מה קרה?"
(צילום: יואב דודקביץ)
- לאורך כל הקדנציה הזו כיניתם את בנט "בוגד", "נוכל" ועוד. תשתפו איתו פעולה אחרי הבחירות? "אני אמרתי לאורך כל הדרך, מי שרואה את עצמו ימין, גם היום, עוד אפשר לעשות שינוי בממשלה הזאת. מי שקורא לעצמו ימין ואוהב את מדינת ישראל יותר מאשר את האגו של עצמו, זו ההזדמנות לקיים ממשלה חליפית בראשות נתניהו. מי שאוהב את עצמו ואת האגו שלו יותר מאשר את מדינת ישראל – נצא לבחירות ותאמין לי אנחנו נחזור חזקים, מאוחדים, בראשות נתניהו".
לאחר שבבחירות הקודמות, לפני קצת יותר משנה, הצטרפה רגב לקו של נתניהו ואמרה כי יו"ר עוצמה יהודית, ח"כ איתמר בן גביר, "לא יהיה שר ולא יהיה בממשלה", הבוקר רגב נשמעה אחרת לגמרי. היא נשאלה אם בן גביר ימונה לשר לאחר הבחירות, אם תקום ממשלה בראשות הליכוד, והשיבה: "למה לא? מה קרה? תומכי טרור יושבים בכנסת ובן גביר לא יכול, למה?".
- אני שואלת כי בבחירות הקודמות התנערתם ממנו קצת? "אני לא יודעת מה זה התנערנו או לא. אנחנו הלכנו רק על דבר אחד - על הליכוד, על מפלגה גדולה, אנשים שיצביעו לליכוד ומי שלא יצביע לליכוד שיצביע למפלגות ימין. אין לי שום דבר נגד בן גביר, הוא ציוני, אוהב הארץ, אוהב המסורת, אוהב אדם ולכן תפסיקו להתעסק בבן גביר, אני לא רואה אתכם מתעסקים לא עם כסיף ולא עם עבאס ולא עם טיבי".

בן גביר: "כולם בליכוד אומרים שאני לגיטימי לתפקיד שר"

בתוך כך, גם חבר הכנסת איתמר בן גביר הגיע הבוקר לאולפן ynet והתייחס לפיזורה הצפוי של הכנסת: "אני עדיין חושב שאפשר אולי בכל זאת ניסיון של הרגע האחרון להקים בכל זאת ממשלת ימין מלא בכנסת הזו. צריך לגרום לכך שגדעון סער באמת יבין שהייתה טעות כאן, שיקבל את זה שנתניהו ראש ממשלה".
"בליכוד אומרים שאני לגיטימי לתפקיד שר"
(צילום: אבי חי)

הוא ציין כי יכול היה להתמנות לשר כבר לפני שנה: "אני עמדתי בניסיון אחד כבר, ולמרות זאת עמדתי איתן ואמרתי - בלי האחים המוסלמים (רע"מ), והיום הרוב אומרים שצדקנו". הוא התייחס לאפשרות שלאחר סבב הבחירות הצפוי נתניהו יעדיף להקים ממשלה בלעדיו: "אם אני אהיה חזק, אז איך אומרים, אף אחד לא יוכל להתעלם ממני. אין לי שום הבטחה מנתניהו, אני סומך על זה שאני אהיה חזק".
בן גביר סירב לאורך הריאיון כולו לנקוב בתפקיד או במשרד אליו הוא מכוון, אם תוקם ממשלה בראשות נתניהו. הוא ציין: "אני לא באתי לתפור חליפות כאן. אני אומר דבר אחד מאוד פשוט - אני רוצה להשפיע, אם אני לא אשפיע, אני לא אהיה בקואליציה. אם אני אשפיע, אני כן אהיה. לא באתי לג'וב, לא באתי לסדר לעצמי סידור עבודה".
יו"ר עוצמה יהודית התייחס לשינוי הגישה כלפיו בליכוד ואמר: "אני שומע את כל הדוברים של הליכוד, הם מדברים אחרת לגמרי. כולם אומרים שאני לגיטימי, ויותר מלגיטימי, גם לתפקיד שר".
5 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ'
איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ'
"ויתרתי לו על המקום הראשון. רוצים לרוץ ביחד". סמוטריץ' ובן גביר
(צילום: עמית שאבי)
- בעבר נתניהו התנער ממך. "אז נתניהו הבין אחרי שנה שלמה, שבה הוא רואה אותי והוא יושב לידי בשתיים בלילה ובארבע לפנות בוקר, שנה שעברנו גיבושון, פתאום הם הבינו שבן גביר זה לא מה שחשבו. אפילו בנט אמר בריאיונות, ואני לא חי מפי בנט, 'שמעו אי אפשר לפסול את בן גביר'".
- יש חשש לגביך. אתה יכול להרגיע את הציבור שלא תתמוך בהרס של מערכת המשפט הישראלית? "אתה חושב שאם מחר נהיה בשלטון אז נזרוק שופטים כי הם שמאלנים? החלום שלי זה לגרום לכך שתהיה אג'נדה ציונית דתית בבתי המשפט. אין לי בעיה שיהיו שופטים שמאלנים, אין לי בעיה שיהיו שופטים שיחשבו אחרת, זה בסדר גמור. אבל יש לי בעיה עם זה שהעליון לא מגוון. חסרים לי יותר מזרחים, יותר עולים חדשים, יותר חרדים. חסר לי ייצוג של כל גווני האוכלוסייה".
הוא נשאל כיצד יוכל לממש את כל הבטחותיו, בהן בין היתר עונש מוות למחבלים, חסינות לחיילים ועוד והשיב: "לא על כל דבר אפרק ממשלת ימין. לא על כל דבר אגיד 'טוב אין ממשלה ואין כלום והולכים', לא נגרור את העם הזה פעם אחר פעם לבחירות. אני מבטיח דבר אחד - שיש לי קווים אדומים והקווים האדומים שלי לדוגמה זה החיילים והשוטרים שלנו".
הוא סירב להתחייב שירוץ במערכת הבחירות הנוכחים עם בצלאל סמוטריץ' - אך ציין כי שני הצדדים רוצים בכך. "נעשה מאמץ מאוד מאוד גדול לרוץ יחד. אני גם אמרתי כבר, והפתעתי רבים, שאני אוותר על המקום הראשון. באמת לא עניין של אגו", אמר. הוא הוסיף: "אני רוצה להרכיב רשימה שהיא תהיה רשימה מגוונת. אני לא פונה רק לציונות הדתית. אני בן לציונות הדתית, הילדים שלי באולפנות ובישיבות, אבל אני רוצה גם לפנות לחילונים, לפריפריה, למסורתיים, לעולים החדשים".
- למה אתה צריך לסחוב את סמוטריץ' על הגב שלך? "אני לא חושב שזה לסחוב אותו על הגב שלי, אני חושב שיש שותפות שהשותפות היא טובה. סמוטריץ' אדם רהוט, פוליטיקאי מוכשר מאין כמוהו. אני חושב שבהרבה מובנים אנחנו משלימים אחד את השני יכולים ליצור רשימה נפלאה. אנחנו רוצים להיות הסיעה השלישית בגודלה בכנסת ישראל אני מקווה שזה יצליח ואני אעבוד על זה".

השר נחמן שי: "אתמודד בפריימריז בעבודה, קורא גם לאיזנקוט"

שר התפוצות נחמן שי התייחס גם הוא לוויכוח בליכוד בנוגע לצירוף רע"מ לקואליציה: "נתניהו יודע שהוא לא הולך לעבור את קו ה-60. הוא רואה שאפילו עכשיו, בשיא כוחו ובשיא חולשתה של הקואליציה, כי הוא מצליח להוריד אותנו – אין לו את ה-60. לכן הוא נאחז בכל כוחותיו, פתאום, בכנסת הנוכחית. הוא כל כך אוהב אותה והוא אפילו מוכן להכניס 'תומכי טרור', כמו שאמר ח"כ אמסלם".
השר נחמן שי בריאיון: אתמודד בפריימריז בעבודה, קורא גם לאיזנקוט
(צילום: אבי חי)

לדבריו, השיטה של נתניהו היא של "השוטר הטוב והשוטר הרע", כלומר, חברי כנסת ממפלגתו מעלים רעיונות כדי לראות את התגובה. "יש אחד שאומר ככה ואחד שזורק בלונים לאוויר ובודקים איך הניסוי עובד", טען בריאיון לאולפן ynet, "אמסלם אמר את מה שאסור היה לו לומר – כשיגיע רגע הקמת הממשלה, הכל על השולחן".
השר שי הבהיר כי ירוץ בפריימריז במפלגת העבודה, הצפויים באמצע החודש הבא. "אמרתי את זה מהדקה הראשונה - אני מתמודד, אני מת על פריימריז, עשיתי כמה וכמה כאלה בחיים". הוא ציין כי הוא תומך בהמשך כהונתה של מרב מיכאלי בראשות המפלגה, ואף קרא לרמטכ"ל לשעבר, רב-אלוף במיל' גדי איזנקוט, לרוץ בפריימריז של הרשימה: "אני קורא לאיזנקוט ואני קורא לרבים וטובים בציבוריות הישראלית לבוא, להצטרף לרשימה וגם להצטרף למצביענו".
5 צפייה בגלריה
גדי איזנקוט כנס מכון מדיניות אסטרטגיה אוניברסיטה אוניברסיטת רייכמן בינתחומי הרצליה
גדי איזנקוט כנס מכון מדיניות אסטרטגיה אוניברסיטה אוניברסיטת רייכמן בינתחומי הרצליה
השר שי קורא לו להתמודד בפריימריז בעבודה. הרמטכ"ל לשעבר איזנקוט
(צילום: מוטי קמחי)
הוא התייחס לאפשרות של חיבורים במרכז-שמאל וציין: "אנחנו עברנו ב-7 מנדטים בבחירות האחרונות. אני הייתי המדנט השמיני שכמעט נכנס, עם עוד כמה מאות קולות. היו לנו שמונה מנדטים בפועל. מרצ יללה, עשתה קמפיין גוועלד, והגיעה לשישה. לדעתי לקחו שני מנדטים מאיתנו, גם כחול לבן צמחה לצידנו". לדבריו, "את כולם אנחנו רוצים בחזרה. אנחנו רוצים את כולם, לחזור להיות עם מספר דו-ספרתי".
- אתה לא חושש שיאיר לפיד ישתה אתכם? "אני חושש שיהיו כמה שחקנים שיבקשו את המנדטים שלנו, אבל הם יופתעו לגלות שאנחנו רוצים את המנדטים שלהם. אין לי ספק שיש לנו מנדטים בכחול לבן, אני מכיר את זה וגם אפילו ביש עתיד. אני מציע להם שאם הם רוצים גוש שיש במרכזו מפלגה אידיאולוגית ששומרת על ערכיה, שלא מתפשרת עליהם, שיודעת בבירור מה היה רוצה בתחום הביטחוני, המדיני, הכלכלי, החברתי – שיבוא אלינו".
ח"כ מיכל שיר מתקווה חדשה: "נכפיל את כוחנו"
(צילום: אלכס גמבורג, אבי חי)

חברת הכנסת מיכל שיר מ"תקווה חדשה" התייחסה גם היא לאפשרות של חיבורים ואיחודים לקראת הבחירות הצפויות, אך התעקשה כי מפלגתה תעבור את אחוז החסימה. "אנחנו גם לדעתי אפילו נכפיל את כוחנו", אמרה.
- מי הקהל של תקווה חדשה? "אנחנו מהיום הראשון שתקווה חדשה קמה הגדרנו את עצמנו וכלפי הציבור – כולל הציבור שלנו, שיודע את זה – שאנחנו מפלגת ימין ממלכתי. זה לא דבר חדש. אנחנו הגענו ממפלגה שפעם מזמן, מי שזוכר, הייתה לאומית וליברלית, והיום אנחנו אלו שמובילים את הימין הממלכתי".
היא נשאלה איך היא מגדירה את מפלגתה "מפלגת ימין" אם הם מעדיפים את לפיד על פני נתניהו כראש ממשלה. "נתניהו הוא לא ימין. הוא לא ימין כבר הרבה מאוד שנים. אם חס וחלילה נתניהו יחזור לשלטון יהיה כאן שינוי שיטת משטר, וזה מסוכן", טענה.
- את עדיין עומדת מאחוריה האמירה הבעייתית שלך על חברי הליכוד - "חלאות"? "מה זאת אומרת עומדת מאחורי האמירה? בסופו של יום, כמו שאגב היום עומד לעלות שוב חוק אחים שכולים לקריאה ראשונה. אז באותו היום עלה אותו החוק בטרומית, ואחרי שהאופוזיציה התנגדה, אגב כפי שהיא מתנגדת לחוק אחים שכולים היום והיא הולכת להפיל את זה, אני ראיתי את הכאוס והקרקס שהם עשו על חשבון המשפחות השכולות. זה יצא מתוך סערת רגשות. האם האמירה הזאת הייתה נכונה? לא".