בקואליציה תקפו הערב (רביעי) את החלטת בג"ץ לגבי "חוק הנבצרות", וקביעתו כי החוק שימנע את הוצאת ראש הממשלה בנימין נתניהו לנבצרות לא יחול בכנסת הנוכחית. בהחלטתם קבעו השופטים כי מדובר ב"תיקון פרסונלי מובהק, שמהווה שימוש לרעה של הכנסת בסמוכתה המכוננת".
שר המשפטים יריב לוין אמר הערב: "החלטת שופטי בית המשפט העליון לפרסם פסקי דין השנויים במחלוקת קשה אפילו בינם לבין עצמם, תוך כדי שלוחמינו מחרפים את נפשם בחזית, היא מעשה הפוגע באחדות העם המתחייבת בתקופה זו. ראש ממשלה שנבחר באופן דמוקרטי מחליפים בקלפי ולא בפסק דין. הביטול החפוז כלאחר יד של חקיקת הכנסת הוא הוכחה נוספת לצורך הדחוף לאיזון ממשי בין הרשויות".
3 צפייה בגלריה
ראש ממשלה בנימין נתניהו , אסתר חיות
ראש ממשלה בנימין נתניהו , אסתר חיות
נתניהו ונשיאת העליון היוצאת אסתר חיות
(צילום: Menahem Kahana/Pool Photo via AP , חיים גולדברג / פלאש90)
שר התקשורת שלמה קרעי אמר על הפסיקה: "בג"ץ מתגלה בחוסר היכולת שלו להתאפק, גם כשהוא הופך בכך את עצמו לחוכא ואיטלולא בסגנון 'הכלבים נובחים והשיירה עוברת'. ולא, השופטים הם חלילה לא כלבים אלא אנשים משכמם ומעלה, גבוהים מכל העם עד כדי ניתוק מוחלט. באמת נראה לכם, שאם בכנסת הזו תחליט היועמ"שית לצאת נגד העם, ולהוציא ראש ממשלה נבחר לנבצרות באופן אנטי דמוקרטי ובחוסר סמכות, מישהו יתייחס אליה?".
השר אופיר אקוניס הגיב: "מצער מאוד שכך נוהגים שופטי בית המשפט העליון בעת הזאת. בעוד כוחותינו נלחמים, שכם אל שכם, בכל הגזרות ומזיזים הצידה כל שיקול וכל מחלוקת בזמן מלחמה, פעם אחר פעם עושים את ההפך מפעולות לאחדות העם וחיבור כל חלקיו - אבן יסוד בדרך לניצחון".
3 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
נתניהו ושר המשפטים לוין
(צילום: מרים אלסטר)
יו"ר סיעת עוצמה יהודית, ח"כ יצחק קרויזר, תקף את השופטים ואמר: "שופטי בג"ץ מתעקשים בכל מחיר להוכיח עד כמה הם מנוכרים ומנותקים מרוח העם ומאירועי הימים הקשים, כשבהחלטות מאוד לא חכמות הם הופכים את היכל הצדק של מדינת ישראל לגוף פוליטי מנוכר ולא רלוונטי". הוא כינה את השופטים "קבוצה מנותקת שיושבת במגדל השן", ו"חבורה שהחשבון הפתוח מולה רק הולך וגדל ובשש אחר המלחמה תידרש לעמוד בפני הציבור ולתת תשובות על החלטתה חסרת האחריות".
בנו של ראש הממשלה פרסם הערב סקר בתגובה להחלטת בג"ץ. "איזה גוף משפטי מסואב מפתיע אתכם יותר כאשר הוא מוציא עוד החלטה אוטומטית נגד הדמוקרטיה של העם היהודי - בית הדין הבינלאומי בהאג או בית המשפט העליון של מדינת ישראל?", שאל יאיר נתניהו.
3 צפייה בגלריה
סקר שפרסם יאיר נתניהו על החלטת בג"ץ בחוק הנבצרות
סקר שפרסם יאיר נתניהו על החלטת בג"ץ בחוק הנבצרות
סקר שפרסם יאיר נתניהו על החלטת בג"ץ בחוק הנבצרות
חברת הוועדה לבחירת שופטים, ח"כ קארין אלהרר מיש עתיד, אמרה הערב: "אי אפשר להמשיך ולהשתמש בכנסת בכובעה כרשות מכוננת על מנת לייצר פתרונות פוליטיים. ‏לצערי, בעת האחרונה הפרקטיקה הזו התרחבה ולכן הנושא הגיע לביקורת שיפוטית בבג"ץ. ‏הבעיה היא לא בהחלטות ביתהמשפט, אלא בעובדה שאין למדינת ישראל את 'כללי המשחק לחקיקה'. ‏מדינת ישראל חייבת לחוקק בהסכמה רחבה את חוק יסוד החקיקה שיבהיר מה מותר ומה אסור".
ח"כ עודד פורר מהאופוזיציה, יו"ר סיעת ישראל ביתנו ומהעותרים נגד "חוק הנבצרות", הגיב לפסק הדין: "אני מברך על כך שבית המשפט קיבל את העתירה של ׳ישראל ביתנו׳ וקבע שהחוק יחול רק מהכנסת הבאה ובכך מנע מצבים אבסורדיים".
ח"כ גלעד קריב ממפלגת העבודה אמר בתגובה לפסק הדין של בג"ץ: "קואליציית נתניהו גררה את מדינת ישראל למשבר חוקתי חסר תקדים, בין השאר משיקולים פרסונליים של ראש הממשלה. מול הצעדים חסרי התקדים של הקואליציה, שחתרו תחת עקרונות יסוד דמוקרטיים, נדרש בית המשפט העליון גם הוא לפסיקות חסרות תקדים במטרה להגן על הדמוקרטיה וטוהר המידות. ‏טוב שיש שופטים בירושלים".
סיעת ש"ס מסרה בתגובה: "מצער שוב לראות שדווקא בזמן מלחמה, כאשר החזית והעורף מאוחדים במטרה לנצח, דווקא בית המשפט העליון ממשיך עם פסיקות תקדימיות ומעוררות מחלוקת, המערערות את האחדות הכל כך חיונית כעת הזו. העם הוא הריבון היחיד לבחור ראש ממשלה. ש"ס מצרה שבג"ץ לא אימץ את הצעת יו"ר התנועה הרב אריה דרעי לדחות את הפסיקות הללו לאחר המלחמה, וקוראת לציבור להמשיך לשמור על האחדות החיונית לניצחון, בעזרת השם".
"התנועה לאיכות השלטון", שעתרה גם היא נגד "חוק הנבצרות", מסרה: "החלטת בית המשפט היא ניצחון חשוב לציבור הישראלי. חוקי היסוד הם לא פלסטלינה שראש הממשלה יכול לשנותם חדשות לבקרים. חוק הנבצרות הוא חוק הזוי, שנתפר בגסות לצרכיו האישיים של ראש ממשלה נאשם בפלילים".
"כוח קפלן" אמר על פסיקת בג"ץ: "טוב עשו השופטים שדחו את החוק לכנסת הבאה. מדובר בחוק פרסונלי ועלוב שמסמל יותר מהכול את השנה האחרונה: עיסוק אובססיבי של נתניהו בעצמו ולא באזרחים. למדינת ישראל מגיעה הנהגה שלא עסוקה בחקיקה למען עצמה ובהבטחת שלטונה, אלא הנהגה שדואגת לאזרחים, לביטחון, לכלכלה, כזאת שעוסקת בחיים עצמם של האזרחים, ולא של נתניהו".