מסרים סותרים מישראל - בצל אופטימיות של ממש: ראש המוסד דדי ברנע יוצא היום (שישי) לביקור קצר בדוחא בירת קטאר לשיחות על הסכם חטופים, אחרי שאתמול הבהירו גורמים בצוות המו"מ כי יש "סיכוי אמיתי" לעסקה. ראש השב"כ רונן בר והאלוף במיל' ניצן אלון לא יצטרפו לברנע הפעם, אך הם מתואמים ביניהם. בדוחא נמצאת גם משלחת ישראל, שנותנת את המעטפת לשיחות.
( צילום: ירון ברנר)

3 צפייה בגלריה
עצרת בכיכר החטופים בתל אביב
עצרת בכיכר החטופים בתל אביב
מסרים אופטימיים - וגם פחות. עצרת בתל אביב
(צילום: קובי קואנקס)
3 צפייה בגלריה
מזכ"ל חיזבאללה, חסן נסראללה, נפגש עם משלחת של תנועת חמאס בראשות ח׳ליל אל-חיה
מזכ"ל חיזבאללה, חסן נסראללה, נפגש עם משלחת של תנועת חמאס בראשות ח׳ליל אל-חיה
פגישת העדכון של נסראללה ואל-חיה
בישראל הגדירו מאז שלשום את תשובת חמאס כ"טובה ביותר" שהתקבלה מצד ארגון הטרור, אך גורמים בכירים שמעורים בנושא אומרים כי חשוב לתאם ציפיות עם הציבור. לדבריהם, התשובה של חמאס טובה ויש פריצת דרך, אך יש סוגיות משמעותיות שלא פתורות ויכולות להכשיל את המשא ומתן בהמשך.
מדובר, לפי הגורמים, בסוגיות של ביטחון, וטו על זהות האסירים הכבדים שישוחררו ופריסת כוחות. אחד המכשולים למשל הוא הדרישה של חמאס לנסיגה ישראלית מציר פילדלפי. מכשול אחר עלול להיות הניסוח סביב המחויבות להפסקת המלחמה אחרי שלב א': על אף שבישראל אומרים שחמאס ירד מהדרישה שמנעה מישראל לשוב ללחימה, עשוי להיווצר מצב שבו נתניהו יכול לומר שההסכם מאפשר לחזור - וחמאס מצידו יטען שהפסקת האש תימשך.
בימים האחרונים אמרו במערכת הביטחון כי הסוגיות המרכזיות דווקא מאחורינו, אך לדברי הגורמים מה שנותר פתוח כעת - חרף ההתפתחות החיובית - מוגדר כ"לא קטן". ארגון הטרור, הם אומרים, עדיין יכול להתעקש ולפוצץ את המו"מ. לדברי הגורמים, המשא ומתן שנותר לנהל הוא לא פשוט, ויכול עדיין להכשיל את המגעים לעסקה.
עם זאת, אתמול אמרו גורמים בתוך צוות המו"מ לסוכנות הידיעות רויטרס כי יש "ההצעה שהניח חמאס כוללת פריצת דרך משמעותית" שמאפשרת להתקדם לעסקה - וכעת "הדברים תלויים בנתניהו". בהמשך, גורמים הבקיאים בפרטים אמרו כי בסך הכול, הכיוון הכללי סגור; כעת, לדבריהם, נדרש "fine tuning" כדי לסגור את הפרטים.
"מצד אחד אפשר להביא גם את החטופים וגם את המבוגרים והפצועים ומצד שני נוכל לחזור למלחמה", אמרו הגורמים הללו. "אחרים מסתכלים על זה כלחזור למלחמה כדי לנצח את חמאס. אין לזה שום משמעות כי אפשר לחזור למלחמה וכל אחד ישים את האינטרס שלו בסוגריים".
3 צפייה בגלריה
דדי ברנע ורונן בר
דדי ברנע ורונן בר
תחושה של מחויבות. דדי ברנע לצד ראש השב"כ
(צילום: Gil Cohen-Magen/Pool Photo via AP)
הלילה, לפני שיצא ברנע לקטאר, ראש הממשלה בנימין נתניהו כינס ישיבה ארוכה של צוות המו"מ שבה הוחלט על המנדט שתקבל המשלחת הישראלית. מי שמעורב בנושא אומר שיש כעת תחושה גדולה של מחויבות לעבודה קשה ולהצלחה.
בתוך כך, חבר הלשכה המדינית של חמאס, מוחמד נזאל, טען הלילה כי לא היו "תיקונים מהותיים" בתשובה האחרונה של ארגון הטרור, אך ציין כי יש בידי המתווכות "ניסוחים גמישים". הוא הדגיש כי כבר בשלב הראשון מפסיקה הלחימה לשישה שבועות, שבמהלכם ישובו חלק מהחטופים (33 נשים, חולים ופצועים חיים - וגם גופות, לפי דיווחים) - וישראל תשחרר מאות מחבלים. בשבועות אלה, נציין, אמורים הצדדים לנהל משא ומתן על שלב ב', שבו צריכים להשתחרר החיילים והגברים הצעירים - כשבשלב ג' ישוחררו יתר הגופות.
הדברים, כך נראה, פתירים - וההסכם יכול להיסגר תוך שבועיים-שלושה, על פי ההערכות בישראל. אחת השאלות שעומדת על הפרק היא אם בישראל יהיו גורמים שיטרפדו את העסקה ממניעים פוליטיים. אמש אמרו גורמים ביטחוניים בכירים כי "החשש הוא שיהיו גורמים שינסו לטרפד את העסקה ממניעים פוליטיים, ובעיקר מכיוון בן גביר וסמוטריץ'. הם צריכים להבין שחמאס רואה בהם כלי במלחמה וההתנגדות שלהם משחקת לידיהם".
בינתיים, גם מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה קיבל עדכון לגבי ההתפתחויות האחרונות במשא ומתן - כשנפגש עם משלחת של תנועת חמאס בראשות חליל אל-חיה. מחיזבאללה נמסר כי הצדדים דנו גם בהתפתחויות הביטחוניות והפוליטיות בכל החזיתות (גם תימן ועיראק), והדגישו את "המשך התיאום הפוליטי והצבאי".

ביידן: "הגיע הזמן לסיים את העסקה"

אמש שוחח ראש הממשלה בנימין נתניהו עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן. בשיחה השתתפה גם סגנית הנשיא קאמלה האריס, במה שעשוי להיתפס כהצגת חזית אמריקנית אחידה להגברת הלחץ עליו. בכיר בבית הלבן אמר לאחר השיחה כי נתניהו וביידן שוחחו במשך חצי שעה, ועסקו בין השאר בעסקת החטופים. את תשובת חמאס הגדיר הבכיר כ"התאמה משמעותית" מצד הארגון, ש"מניעה את התהליך קדימה ואולי תספק את הבסיס לסגירת עסקה שתכלול בשלב ראשון את החזרת החטופים בפעימה הראשונה".
הוא הוסיף כי "אנחנו מאמינים שיש כאן פתח משמעותי ואנחנו מברכים על המוכנות של ראש הממשלה לנצל את ההזדמנות הזו". למרות זאת, גם הוא הבהיר שהעסקה לא תיסגר בימים ספורים. "יש עוד עבודה לעשות על צעדי היישום והמעבר משלב א' לשלב ב', לצד תוכנית שיקום של בנייה מחדש של עזה".
ביידן, כך אמר הבכיר, העביר לראש הממשלה נתניהו מסר ברור במהלך השיחה: "הגיע הזמן להביא את העסקה לסיום". לדבריו, "זה לא לגמרי בידיים של ישראל - אלא גם בידיים של המתווכים ובידיים של חמאס. אנחנו חושבים שעכשיו יש דרך התקדמות. השיחה הייתה בונה".