כלי תקשורת ערביים דיווחו אמש (יום שבת) כי התקיפה הישראלית בחודיידה שבמערב תימן, שנמצאת בשליטת החות'ים, השביתה למעשה את הנמל הימי המשמעותי מפעילות - וגרמה לעשרות פצועים והרוגים. בישראל הבהירו כי הנמל שהותקף מהווה "מקור כלכלי משמעותי לטרור החות'י", בין היתר בגלל הסחורות והאמל"ח שעובר בו - לצד תשתיות האנרגיה שהותקפו בו.
ברשת אל-מיאדין הלבנונית גם נטען כי מספר הפצועים עומד על כ-80, שחלקם סובלים מכוויות קשות כתוצאה מהאש שפרצה אחרי הפיצוצים האדירים. גם אמש שעות אחרי התקיפה, עדיין בוערת האש בנמל שנפגע בסדרת תקיפות שביצעו מטוסי הקרב הישראליים, שגם תדלקו באוויר לאור המרחק הרב שנאלצו לעבור - כ-1,800 קילומטרים. למעשה, בצה"ל אישרו אמש כי מדובר ביעד המרוחק ביותר שהותקף אי פעם על-ידי חיל האוויר.
השריפה בחודיידה, שעות אחרי התקיפה

התורים לתחנות הדלק בתימן
(מתוך X)

7 צפייה בגלריה
תיעוד מפיצוץ בחודיידה , תימן
תיעוד מפיצוץ בחודיידה , תימן
האש בנמל חודיידה
(צילום: AFP /ANSARULLAH MEDIA CENTER)
7 צפייה בגלריה
תיעוד מתקיפות חיל האוויר בין צור לצידון
תיעוד מתקיפות חיל האוויר בין צור לצידון
(צילום: Houthi Media Centre/Handout/ REUTERS)
7 צפייה בגלריה
תיעוד מפיצוץ בחודיידה , תימן
תיעוד מפיצוץ בחודיידה , תימן
(צילום: AFP PHOTO /ANSARULLAH MEDIA CENTER)
7 צפייה בגלריה
תיעוד מפיצוץ בחודיידה , תימן
תיעוד מפיצוץ בחודיידה , תימן
(צילום: ANSARULLAH MEDIA CENTRE / AFP)
הנמל בחודיידה, נציין, לא משמש רק לפעילות טרור - אלא גם למעבר סחורות אזרחיות, כולל אספקה הומניטרית לתימן ולאזורים החות'יים מוכי הרעב. אבל, בפועל השתמשו בו החות'ים גם למטרות טרור - והעיר עצמה מהווה "צינור אספקה" מרכזי לקבלת אמל"ח מאיראן. בישראל כינו את החלטת הקואליציה הבינלאומית בראשות ארה"ב לא לתקוף את הנמל "חסינות מערבית". המסרים שהעבירו אחרי התקיפה היו ברורים: זו אומנם הפעם הראשונה שישראל מגיבה, אך לא האחרונה - ככל והחות'ים יבצעו תקיפות נוספות כמו זו שהרגה את יבגני פרדר בתל אביב.
החות'ים, לפחות באופן רשמי, מנסים להראות כמי שלא נבהלו מהתקיפה החריגה, שכללה גם פגיעה בתחנת כוח ומתקני נפט - והובילה לבהלה רבה בצנעא ובחודיידה, שהתבטאה בתורי ענק בתחנות הדלק. דוברים רשמיים מטעמם הבהירו כי תהיה תגובה לתקיפה הישראלית, ו"לא יפסיקו את התמיכה ברצועת עזה". החות'ים, לפי צה"ל, ניסו לפגוע בישראל כ-220 פעמים מתחילת המלחמה - והצליחו רק פעם אחת, בלילה שבין חמישי לשישי בתל אביב. שר הביטחון יואב גלנט אף הבהיר כי ישראל תקפה בפעם הראשונה שהם הצליחו לפגוע".
למרות זאת, בישראל לא מזלזלים באיומים החות'יים, ובכירים אומרים כי הם לוקחים בחשבון שתהיה תגובה מתימן - ולכן נערכים גם לתת "מהלומה חזקה יותר" לחות'ים. בינתיים, מערכי ההגנה עובו, ובמשרד התחבורה התכנס דיון הערכת מצב חריגה בראשות השרה מירי רגב ובכירי הרכבת, הנמלים והתעופה - כהיערכות לאפשרות שהחות'ים ינסו לפגוע בתשתיות אזרחיות.
התקיפה בנמל חודיידה

(צילום: דובר צה"ל)

7 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת ביום ה-234 למלחמה
מליאת הכנסת ביום ה-234 למלחמה
הנחיה דחופה לכל השגרירים. ישראל כ"ץ
(צילום: שלו שלום)
7 צפייה בגלריה
תיעוד מפיצוץ בחודיידה , תימן
תיעוד מפיצוץ בחודיידה , תימן
האש בחודיידה
(צילום:EPA/HOUTHIS MEDIA CENTER)
בינתיים נערכים בישראל לקרב לא רק בחזית הצבאית, אלא גם המדינית - ושר החוץ ישראל כ"ץ הורה לשגרירי ישראל בעולם "לדרוש הגברת סנקציות על איראן, להגדיר את החות'ים כארגון טרור ולהסיט סיוע בינלאומי מנמל חודיידה לנמל עדן". הוא ביקש מהשגרירים גם לתמוך בבקשת ארה"ב, בריטניה וצרפת לכנס דיון חירום ב-22 ביולי במועצת הביטחון של האו"ם, לצד הדיון שנקבע מראש ב-23 ביולי. בנוסף, קיבלו השגרירים הנחיה לדרוש גינוי לפעילות החות'ית מצד המדינה שבה הם נמצאים, לצד תמיכה בזכותה של ישראל להגן על עצמה.
משרד החוץ האיראני, מצידו, גינה כצפוי את התקיפות בנמל חודיידה - ואמר כי "העם התימני משלם מחיר על תמיכתו האמיצה בנשים וילדים פלסטינים". לצד זאת הזהירו באיראן מהסלמה נוספת במזרח התיכון, ואמרו כי "ישראל ותומכיה, בהן ארה"ב, נושאים באחריות להשלכות המסוכנות של התקיפה הזו".
ראש הממשלה בנימין נתניהו הדגיש אמש בהצהרתו כי הנמל שהותקף איננו נמל "תמים", על אף שהוא נחזה לכזה. "הוא שימש כנקודת כניסה לנשק קטלני שסופק לחות'ים על-ידי איראן", אמר.
7 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו והרצי הלוי
בנימין נתניהו והרצי הלוי
(צילום: מעיין טואף, לע״מ)
גם נתניהו, גם גלנט וגם דובר צה"ל תת-אלוף דניאל הגרי בחרו אמש להדגיש בהצהרתם כי מדובר לא רק במסר לחות'ים - אלא לכל גרורותיה של איראן במזרח התיכון, בהן גם חיזבאללה וטהרן עצמה. גם השם שנבחר למבצע, "יד ארוכה", והעובדה שבוצע במרחק שיותר גדול מהמרחק של טהרן מישראל - מעבירים את המסר הזה בדיוק. לדברי גלנט, "את האש שבוערת בחודיידה רואים בכל רחבי המזרח התיכון".
לצד זאת, הדגישו בישראל כי המטרה לא הייתה לפגוע בתימן כמדינה - למרות התקיפות שכוונו לתשתיות אזרחיות. "תימן היא מדינה גדולה, רק חלק ממנה נשלט על-ידי הטרור החות'י", אמר אמש הגרי. "אין לנו כוונה לתקוף את העם התימני".
לדברי הגרי, "זו תקיפה מורכבת, מהרחוקות והארוכות ביותר שביצע חיל האוויר הישראלי. היא דרשה תכנון קפדני והיערכות למגוון איומים אפשריים במרחב. צה"ל תקף לבדו (ללא חברות הקואליציה, י"ז), אבל ישראל מצפה ממדינות העולם הנפגעות מהטרור החות'י בהכוונת איראן לעמוד בחזית אחת מול האיום".
"בתקיפה הערב המערכה לא תמה", הדגיש הגרי. "הטרור האיראני ושלוחותיו בכל הגבולות יאתגר אותנו ויחייב אותנו להמשיך להגן ולפעול היכן שנידרש.
פורסם לראשונה: 22:02, 20.07.24