יו"ר הציונות הדתית תוקף בחריפות את הרמטכ"ל בעקבות פרסום התחקיר הצה"לי הראשון בשורת תחקירי 7 באוקטובר, במכתב שכותרתו "גניזת תחקיר בארי ומסקנותיו ביחס ללוחמים הגיבורים שפעלו בשטח". במכתב ששלח לרא"ל הרצי הלוי ושהגיע לידי ynet, כתב שר האוצר בצלאל סמוטריץ' כי תחקיר קרב בארי הוא "כשל ערכי ופיקודי שזורק מתחת לגלגלים את הגיבורים" וקרא לרמטכ"ל לעצור את המשך ביצוע התחקירים. עיינו כאן במכתב המלא.
1 צפייה בגלריה
סמוטריץ' והרמטכ"ל
סמוטריץ' והרמטכ"ל
סמוטריץ' והרמטכ"ל
(צילום: שלו שלום, דובר צה"ל)
"כשהתנגדתי בראשית הדרך להתנעת ביצוע התחקירים בצה"ל תוך כדי המלחמה ידעתי על מה דיברתי", כתב סמוטריץ'. "למרבה הצער, התעקשת שאתה לבדך יודע מה טוב ומה נכון, התעלמת מהערות וביקורת והפצרות וקידמת את ביצוע התחקירים. כך גם ביחס להמשך ניהול עסקים כרגיל בנוגע לסבבי המינויים בצבא. התרעתי ששני הצעדים האלה יפגעו במלחמה וביכולתו של צה"ל לעמוד במטרותיה. שהם יגרמו למתחים בתוך צה"ל, יפגעו באמון הלוחמים והמפקדים בפיקוד הבכיר ובמוטיבציות למלחמה, יסיטו את הקשב והלחימה".
"אי אפשר שלא לראות איך הסיכונים האלה מתממשים לנגד עינינו אחד לאחד", טען יו"ר הציונות הדתית והמשיך לתקוף את הרמטכ"ל. "נדרשת מידה רבה של ניתוק מהלך הרוח ביחידות הלוחמות כדי לא לחוש באווירת הנכאים ובכעס וחוסר האמון המבעבעים כתוצאה מהם. שיא של אבסורד שברו מסקנות ה'תחקיר' על הקרבות הקשים בקיבוץ בבארי. ראשית, לא ברור לשם מה נועד ביצוע התחקיר הזה כרגע? את מה בדיוק נועד לשרת פרסום מסקנותיו בעיתוי הזה חוץ מזריקת אחריות של הפיקוד הבכיר על לוחמים ומפקדים שקפצו אל האש והשליכו נפשם מנגד, כדוגמת לוחמי שלדג".
אילוסטרציה שמציגה את מהלך הקרב בקיבוץ בארי
(צילום: דובר צה"ל )

"'תחקיר' בארי הוא כשל ערכי ופיקודי מהמדרגה הראשונה", כתב סמוטריץ' לאחר הביקורת החריפה מצד לוחמים על מסקנותיו. "הוא זורק מתחת לגלגלים את לוחמי שלדג ויחידות נוספות ועוד כמה גיבורים יחידים, שחתרו למגע ותפקדו תחת אש יחד עם לוחמי כיתות הכוננות ואזרחים גיבורים שנטלו יוזמה וחירפו נפשם ועשו את הטוב ביותר האפשרי בנסיבות הבלתי אפשריות שהמחדל הקולוסלי של הפיקוד הבכיר יצרו. הם פגועים, כועסים וחשים נבגדים, ובצדק רב".
לדברי סמוטריץ', "תחקיר רציני מבוצע לאחר המלחמה, מתחיל מלמעלה בהפקת לקחים ולקיחת אחריות אמיתית של הפיקוד הבכיר, מובל ומנוהל על ידי פיקוד אחר שלא היה חלק מהכישלון ולא על ידי מי שבאופן טבעי הם נוגעים בדבר בהיותם מושאי התחקיר בעצמם, ורק בסוף נוגע גם בלוחמים בקצה בכדי ללמוד ולהשתפר. האופן שבו מבוצעים התחקירים כרגע הוא הפוך לחלוטין בכל הפרמטרים".
בסיום מכתבו קרא סמוטריץ' לרמטכ"ל "לגנוז את מסקנות התחקיר שכבר פורסם, לעצור את המשך ביצוע התחקירים, להרגיע את הרוחות הסוערות בצה"ל ובחברה הישראלית ולאפשר לצה"ל לעסוק מכאן ולהבא אך במשימתו החיונית לביטחון ישראל - ניצחון המלחמה. כל היתר יבוצע לאחר המלחמה ועל ידי פיקוד התיקון החדש שימונה".
הצהרת הרמטכ"ל על תחקיר בארי
(צילום: דובר צה"ל )

גורמים בצה"ל אמרו כי "עד לרגע זה המכתב לא התקבל בלשכת הרמטכ"ל. הרמטכ"ל כנראה ילמד עליו מהתקשורת, ואם הייתה כוונה שיתייחסו אליו ברצינות הנדרשת נכון שיעבור קודם לידי הנמען".
בתחילת השבוע התייחס הרמטכ"ל לתחילת פרסום התחקירים ואמר כי "זה תהליך הכרחי כדי שנוכל ללמוד, לתקן ובעיקר להבטיח חזרה של תושבי הדרום לבתיהם בביטחון". על תחקיר בארי, והזעם שעורר אמר: "ממצאי התחקיר קשים וכואבים. לצידם מצאנו גילוי גבורה ועוז רוח רבים של תושבים, של לוחמים ושל מפקדים רבים שהגנו בגופם על אנשי הקיבוץ, תוך שהם מחרפים את נפשם בלי גבול. ללוחמים שנלחמו ב-7 באוקטובר אין לי דבר מלבד הערכה עצומה".
"לא ניתן לפעול במציאות כזו מבלי לטעות", הוסיף הרמטכ"ל. "אני גאה מאוד להיות מפקדם של אותם לוחמים ומפקדים שהלכו קדימה לעשות, להילחם, להציל. כל מעשה גבורה שעשו הוא שלהם. בכל טעות שלהם יש לי חלק. אין היבט של התנהלות הצבא שלא נתחקר ונציג לציבור ככל שנוכל. זה כולל את התפיסות המודיעיניות, המבצעיות, המענה בהגנה, קבלת החלטות בלילה שקדם למתקפה וגם את התנהלות בכירי צה"ל ואת התנהלותי שלי. כל אלו מצויים בתהליך תחקיר עמוק ויסודי".
בתוך כך, מפקד חיל האוויר אלוף תומר בר התייחס הערב (רביעי) לביקורות שנשמעו בנוגע לתפקוד של חיל האוויר ב-7 באוקטובר, דחה את הטענות שלפיהן החיל לא היה כשיר בשל המחאה נגד המהפכה המשפטית, ואמר כי בשבועות הקרובים יושלם התחקיר החילי שגם יוצג לציבור.
"בקרב ההירואי בבארי נוכחנו בגבורתם של אזרחים, חברי כיתת הכוננות ולוחמי צה"ל. נוכחנו בגבורתם של לוחמינו מיחידת שלדג אשר איבדה שניים מלוחמיה באותו הקרב וספגה אבידות נוספות במהלך המלחמה", אמר בר, שנשא דברים בבסיס "עובדה", שם התקיימו טקסי סיום קורס קציני מערך הבקרה האווירית ופיקוח הטיסה וקורס קצינים מערכי. את הקורסים סיימו 154 קצינים וקצינות לאחר חצי שנה של הכשרה.
מפקד חיל האוויר: "נכנסנו ל-7/10 ללא בעיית כשירות מבצעית"
(צילום: דובר צה"ל )

בר הוסיף: "לאחרונה נשמעות אמירות שונות לגבי כשירות החיל בשבעה באוקטובר. מעל במה זו, אני מבקש לומר בצורה ברורה - חיל האוויר נכנס לאירועי אותה שבת ארורה, ללא בעיית כשירות מבצעית. המראנו למלחמה הרב-זירתית הקשה הזו מאוחדים ומלוכדים, על אף המחאה, ומאז לא נחתנו. לא ננחת עד להשלמת המשימה, עד לניצחון כל אויבנו.
"בשבועות הקרובים נסיים את ביצוע התחקיר החילי, נציגו פנימה בתוך צה"ל ולאחר מכן נציגו לציבור בשקיפות. בשבוע שעבר הוצג לציבור תחקיר האירועים ביישוב בארי. כמפקדם - נתתי ואני נותן גיבוי להחלטות אשר קיבלו בשטח בבוקר השבעה באוקטובר. תרבות התחקור נטועה עמוק ב-DNA של חיל האוויר. כך נהיה טובים יותר, ראויים יותר לאזרחים עליהם נשבענו להגן".
השיח סביב כשירות חיל האוויר בפרט וצה"ל בכלל התעורר בצל המחאה נגד המהפכה המשפטית שהובילה הממשלה, שבעקבותיה משרתי מילואים רבים הודיעו כי יפסיקו להתנדב. באוגוסט אשתקד, כחודשיים לפני מתקפת הפתע של חמאס, האלוף בר הודה בשיחה עם כ-60 קצינים וטייסים בבסיס הקריה כי יש פגיעה מתוחמת בכשירות צה"ל, בעיקר בחיל האוויר.
לפי רוח דבריו אז, הפגיעה המשמעותית ביותר היא אכן בחיל האוויר, ולא ניתן לדעת אם כעבור חודש תהיה פגיעה גדולה יותר. הוא טען כי באותה נקודת זמן הצבא כשיר למלחמה, ועם זאת, הפגיעה בכשירות "הולכת ומעמיקה ככל שחולף הזמן", כלשונו. מרוח דבריו של מפקד החיל עלה כי הפגיעה בחיל האוויר היא בטייסות המבצעיות כליבת הכשירות של החיל, במטה המבצעי, בביה"ס לטיסה וביחידות הבקרה האווירית.