המפכ"ל שבתאי: "מצדיע לשוטרים ומגבה אותם"
(צילום: דוברות המשטרה)

מפכ"ל המשטרה רב-ניצב יעקב שבתאי התייחס הערב (חמישי) למחאות נגד המהפכה המשפטית, שבהן תועדו אתמול בתל אביב שוטרים משליכים רימוני הלם, ואמר כי הוא מגבה את השוטרים - ומצדיע להם. "זכות המחאה היא ציפור נפשה של הדמוקרטיה בישראל, ולכך משטרת ישראל מחויבת. אנו רואים בזכות המחאה אבן יסוד במדינה דמוקרטית. יחד עם זאת, איננו יכולים להשלים עם אלימות והפרות סדר בקנה מידה רחב, קל וחומר, שכמפכ"ל, אינני יכול להשלים עם תקיפת שוטרים", אמר שבתאי.
דברי המפכ"ל בטקס סיום קורס קציני פו"מ במכללה הלאומית לשוטרים בבית השמש הגיעו אחרי שהשר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר, אמר על החלטת מח"ש לפתוח בחקירת השלכת רימוני ההלם לעבר המפגינים כי הוא מגבה באופן מוחלט את הקצין המתועד. "אני נותן גיבוי מוחלט לקצין שהרחיק מתפרעים אנרכיסטים באמצעות רימון הלם. המדיניות שלי היא לתת גיבוי מלא לשוטרים", אמר בן גביר.
4 צפייה בגלריה
מפכ"ל המשטרה יעקב שבתאי בזירת הפיגוע בעיר העתיקה
מפכ"ל המשטרה יעקב שבתאי בזירת הפיגוע בעיר העתיקה
המפכ"ל שבתאי
(צילום: יואב דודקביץ')
תיעוד השלכת רימון ההלם, אתמול בת"א
(צילום: אוהד אשכנזי)

בתיעוד מהאירוע אתמול נראה רב-פקד מאיר סויסה, קצין המבצעים של מחוז תל אביב, כורז "פרשים, להתקדם" - ואז משליך רימון הלם. אחר כך קרא: "קדימה, לפזר, לפזר, להעיף קיבינימט". הוא תועד משליך רימונים נוספים וכורז באחד המקרים: "לא להתרכז בבודדים, להדוף במסות". במקרה אחר אף נראה דוחף באלימות מפגין. כל זאת, בזמן שהמוחים צעקו לעברו בין היתר: "איפה היית בחווארה?".
שבתאי ציין בטקס הערב כי "אני מצדיע לשוטרים ומגבה את עשייתם. זה לא פוטר אותנו מתחקור פנימי והפקת לקחים. אמש היו לנו 11 שוטרים שנפגעו. בהזדמנות הזו אני מאחל גם לשוטרים וגם לאזרחים שנפגעו החלמה מהירה. כמי שעמד מקרוב יחד עם הפיקוד הבכיר, ועקב אחר השתלשלות האירועים, ראיתי במו עיני את ההתרחשות".
4 צפייה בגלריה
מפגינים מתעמתים עם שוטרים בתל אביב
מפגינים מתעמתים עם שוטרים בתל אביב
בן גביר בחפ"ק המשטרה, והמפגין שנפצע מפגיעת רימון הלם
(צילום: אבי חי)
עשרות רימוני הלם הושלכו בהפגנה בצומת השלום, שבמהלכה המשטרה איבדה שליטה על האירוע, והשתמשה בכוח רב במטרה למנוע את חסימת נתיבי איילון. המפגין שנפגע באוזנו ודימם מראשו, סיפר: "התחיל כאן בלגן. הלכתי אחורה וחטפתי מכה באוזן. פתאום שמעתי בום. הם ירו בכינון ישיר, קיבלתי את זה ישר באוזן".
מפגין נוסף שנפגע מרימון הלם אתמול, דן פלד, סיפר כי "בשלב מסוים, ללא שום סיבה נראית לעין, השוטרים החלו לנוע לפנינו ולירות רימוני הלם לכיווננו". הוא פונה לבית החולים איכילוב בעיר. "קיבלתי פגיעה ישירה בכתף, זה גרם לכוויה מאוד קשה ולמכה מאוד חזקה בכתף", תיאר. "אני לא מבין למה זה קרה, משטרה לא צריכה לירות על מפגינים בשום מצב ובשום כלי נשק שהוא".
4 צפייה בגלריה
מפגינים בתל אביב
מפגינים בתל אביב
מפגינים מתעמתים עם שוטרים בתל אביב, אתמול
(צילום: EPA)
אתמול, במהלך "יום השיבוש הלאומי", נעצרו 37 מפגינים ונפצעו 11 נוספים. מוקדם יותר שחרר בית משפט השלום בתל אביב שניים מארבעת המפגינים היחידים שהובאו לדיון בעניינם, אבי קרני קדיש ושרלי עייש, ושופט בית המשפט אף מתח ביקורת על המשטרה.
השניים עוכבו אתמול בבוקר לאחר שהפגינו בנתיבי איילון, והם שוחררו בתחנת המשטרה. כחלק מתנאי השחרור המשטרה ביקשה מהשניים לא להתייצב להפגנות במשך 15 ימים. השניים סירבו לתנאי זה, ולכן התייצבו הבוקר לדיון בבית המשפט. השופט ירון גת סירב לבקשת המשטרה להרחיק את השניים מההפגנות, שחרר את השניים ואמר כי הבקשה "פוגעת בצורה בלתי מידתית וקיצונית מדי בזכות היסוד להפגין".