תוכנית לימודים בהתאמה אישית, בהתאם לגיל, לשלב ההתפתחותי הרגשי ולמסוגלות הילדים: עם חזרתם של הילדים החטופים משבי חמאס, גם במשרד החינוך נערכים לקליטתם חזרה אל הקהילה ואל המסגרות החינוכיות. עד כה שוחררו כ-20 ילדות וילדים בגילים הרלוונטיים במסגרת שלוש הפעימות הראשונות בעסקה לשחרור החטופים.
2 צפייה בגלריה
אמילי אלוני עם סבתא אמיליה והמשפחה
אמילי אלוני עם סבתא אמיליה והמשפחה
אמילי אלוני עם סבתא אמיליה והמשפחה
הכותרת
איך מטפלים בחטופים ששוחררו?
29:04
בתדרוך עיתונאים שערך היום (ראשון) שר החינוך, יואב קיש, ומנכ"ל משרדו, מאיר שמעוני, נאמר שתהליך קליטת הילדים שחזרו מהשבי אל המסגרות החינוכיות ייעשה בשלושה שלבים, בדגש על מתן מענה פרטני שמתייחס לשונות בין התלמידים בהתאם לגיל, למורכבות ולצרכים של כל אחד ואחת. מנהלת השירות הפסיכולוגי במשרד החינוך, עינב לוק, ציינה כי התיאום בין הגומרים המטפלים קריטי להשתלבותם המיטבית של הילדים חזרה בקהילה ובחברה.
לוק ציינה כי השלב הראשון בתוכנית כולל הכשרת צוותים חינוכיים לקליטת השבים, והצמדת יועצים חינוכיים ופסיכולוגים חינוכיים לכל מוסד חינוכי בו אמורים ללמוד תלמידים שחזרו מהשבי. השלב השני כולל יצירת קשר ראשוני ותמיכה בתהליכי ההשתלבות הראשונית, בתיאום העובדים הסוציאליים בקהילה עם משפחות התלמידים, לטובת חזרה הדרגתית למסגרות בהתאם לקצב ולרצון המתאים לילדים ולמשפחה. השלב שלישי כולל קליטה הדרגתית מתמשכת של הילדים בגנים ובבתי הספר, בניית תוכנית אישית ומתן מענים פרטניים בהתאם לצרכים של כל אחד מהם לטווח הקצר והארוך.
2 צפייה בגלריה
אוהד מונדר
אוהד מונדר
אוהד מונדר
(צילום: דוברות מרכז שניידר)
"במסגרת ההיערכות, לכל בית ספר, כיתה או גן שבו ייקלט תלמיד, יוצמד פסיכולוג ויועץ חינוכי שילווה את תהליך ההשתלבות של הילד בקהילה בטווח המיידי, הבינוני והארוך", הסבירה לוק. "הפסיכולוגים והיועצים החינוכיים יעמדו בקשר שוטף עם העובד הסוציאלי המלווה את המשפחה, ועם כל הגורמים הטיפוליים המלווים את התלמיד, הוריו ומשפחתו. צוותי החינוך יעברו הכשרה ייחודית הכוללת מתן כלים נדרשים להתמודדות עם הליך קליטת ילד שחווה מצב טראומה מורכב. הצוות החינוכי ילווה את התלמידים והוריהם ויכין אותם לקראת שובם של הילדים לבית הספר ולכיתה".
בשירות הפסיכולוגי-ייעוצי נערכים לאפשרות שחזרת התלמידים החטופים עלולה לעורר קושי גם בקרב ילדים בסביבת התלמידים, כיוון שמדובר בכיתות שבהן חלק מהתלמידים איבדו בני משפחה, או שבני משפחתם טרם חזרו מהשבי. הכשרת צוותי החינוך תתמקד גם בהיערכות להתמודדות עם מצבים מורכבים ורגישים מסוג זה. גם תלמידי ותלמידות הכיתות אליהן ישובו התלמידים ישתתפו בהכנה רגשית טרם המפגש עם חבריהם, במהלכה יועברו אליהם מסרים לגבי התנהלות רגישה ומותאמת, מתן מרחב אישי לילד ששב מהשבי, הימנעות מתשאול לגבי שהותו בשבי והתמקדות בקשר החברתי.