1 צפייה בגלריה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין מדבר ב מועצת הביטחון של ארצו מלחמה אוקראינה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין מדבר ב מועצת הביטחון של ארצו מלחמה אוקראינה
ישראל הודיעה מראש שלא תאפשר חריגה מהסנקציות. פוטין
(צילום: AP)
ישראל טרם הצטרפה לסנקציות שמדינות המערב הטילו על רוסיה, אך בינתיים היא החליטה למנוע מאוליגרכים רוסים שמופיעים ברשימת הסנקציות של ארצות הברית לאחסן את מטוסיהם בנמל התעופה בן גוריון למשך יותר מ-48 שעות. הנחיה דומה ניתנה גם בנוגע ליאכטות, והן לא יוכלו לעגון בנמלים בישראל. המטרה היא להבהיר לאוליגרכים לא להגיע לארץ, מבלי להודיע רשמית על הצטרפות לסנקציות.
לדברי בכיר ישראלי, "לא ניתן לאוליגרכים ברשימת הסנקציות לאחסן כאן את המטוסים והיאכטות שלהם. אסור לנו להצטייר כמדינה שדרכה אפשר לעקוף את הסנקציות". הבכיר הוסיף כי ישראל אף הודיעה על כך מראש, כדי למנוע בקשות חריגות.
ועדת הסנקציות הישראלית אמורה לבחון כל מקרה לגופו, אבל מאחר שישנן מדינות רבות שהטילו סנקציות על רוסיה - הרשימה המובילה שלפיה תעבוד ישראל היא האמריקנית. בכל מקרה המסר לאוליגרכים הוא שישראל לא תהיה המקום שבו הם מחביאים מטוסים ויאכטות, וגם יש צוות של בנק ישראל שמוודא שאין העברת חשבונות.
תקרית חריגה בנתב"ג: עובד ממוצא אוקראיני נעמד מול מטוס רוסי ונופף בדגל אוקראינה
(מהרשתות החברתיות)

רשימת הסנקציות האמריקנית כוללת 25 מיליארדים רוסים, רובם מקורבים לפוטין. ביום ראשון הודיע הבית הלבן כי "השבוע נקים כוח משימה בינלאומי טרנס-אטלנטי לזיהוי, לכידת והקפאת הנכסים של החברות הרוסיות שעליהן הוטלו סנקציות ועל האוליגרכים - היאכטות שלהם, האחוזות וכל רווח אחר שהשיגו בצורה לא חוקית".
במשרד החוץ, נדגיש, פועל צוות שצבר לא מעט ניסיון בטיפול בסנקציות על מדינות, חברות ואישים. רוב הניסיון נצבר מאז הסנקציות שהוטלו על רוסיה בעקבות הפלישה לחצי האי קרים בשנת 2014, אך גם בסנקציות הקשורות לאיראן ולמדינות נוספות. עם זאת, בניגוד למדינות רבות בעולם, בישראל אין חוק סנקציות - ולכן הטיפול בהן בארץ הוא שונה.
בעקבות המלחמה באוקראינה החליט הדרג המדיני להקים צוות בין-משרדי שבראשו עומדת עו"ד קרן שחר מאגף משפט במשרד החוץ, והטיל עליו את בחינת המשמעויות של הטלת הסנקציות נגד רוסיה. הצוות יבחן את ההשפעות וההשלכות של הסנקציות על הכלכלה הישראלית ועל המדיניות הישראלית, וחברים בו נציגים ממשרד האוצר, משרד הביטחון, בנק ישראל ומשרד התפוצות. הצוות כבר גיבש שורה של המלצות שיובאו לאישור הדרג המדיני כבר היום או ביום ראשון.
בכירים שעוסקים בנושא אמרו ל-ynet כי "אחרי עיסוק של כמעט עשור בנושא יש הרבה מאוד דקויות משפטיות, וישראל תצטרך למצוא את נקודת האיזון בין ציות לדברים מסוימים והתחמקות מדברים אחרים. אבל ברור שיש קו אדום אחד עבה: אסור לישראל להצטייר כמדינה שדרכה אפשר לעקוף את הסנקציות".
לעיסוק בסנקציות יש הרבה נגזרות שנוגעות לתחומים רבים כמו בנקים, ביטוח, תעופה, אנרגיה ועוד. ארה"ב כבר העבירה לישראל מסר שבו ביקשה לוודא שכסף רוסי שהוטלו עליו סנקציות לא יועבר לבנקים בישראל, והחשש בהקשר הזה הוא בעיקר מאוליגרכים רוסים שכלולים ברשימות הסנקציות, שימהרו להעביר כספים לבנקים ישראלים. גורם בכיר הבהיר שבנק ישראל יעשה כל שביכולתו למנוע דבר כזה. בבנק ישראל אמרו שלשום כי הבנק "מצווי בקשר שוטף עם כל הגורמים הרלוונטיים בארץ ובחו״ל בנוגע להתפתחויות הכלכליות השונות על רקע המצב באוקראינה. הבנק מנטר כל העת את ההתפתחויות במערכות התשלומים, בשווקים ובמערכת הפיננסית".
שר החוץ יאיר לפיד ביקש משרי הממשלה להיות זהירים כשהם מקבלים פניות לעזרה מאוליגרכים שנכללים ברשימת הסנקציות של האמריקנים, אף שחלקם תרמו בעבר כסף לישראל. גורם בכיר המעורה בפרטים אמר כי ישראל צריכה לומר לאותם אוליגרכים את האמת: אין לנו שום יכולת השפעה, ולא נתחיל לריב עם העולם על משהו שלא יקרה. האזהרה של לפיד בממשלה הייתה ברורה, ובישראל דאגו שהיא תגיע החוצה כדי שהאוליגרכים יבינו שאין ממש טעם להעביר הון לישראל.