משרד האנרגיה ביקש להבהיר אחר הצהריים (חמישי) כי "תרחיש 'עלטה' שבו מעל 60% ממשקי הבית עלולים להיוותר ללא חשמל למשך עד 72 שעות הוא תרחיש קיצוני, והסבירות לכך נמוכה". ההבהרה מגיעה אחרי ששאול גולדשטיין, מנכ"ל נגה - החברה הממשלתית שאחראית לניהול מערכת החשמל הארצית - הזהיר מוקדם יותר כי חיזבאללה יכול להפיל בקלות את רשת החשמל בארץ, ואמר: "אנחנו לא מוכנים למלחמה. אחרי 72 שעות בלי חשמל - אי אפשר יהיה לגור בישראל".
הדיון בכנס המכון למחקרי ביטחון לאומי
(צילום: INSS)

2 צפייה בגלריה
תיקון עמוד חשמל במרחב אביבים שניזוק בעקבות מטחי הירי מלבנון
תיקון עמוד חשמל במרחב אביבים שניזוק בעקבות מטחי הירי מלבנון
תיקון עמוד חשמל שנפגע מירי חיזבאללה באביבים, השבוע
(צילום: חברת החשמל)
במשרד האנרגיה הוסיפו, על רקע האיומים שהפנה מזכ"ל ארגון הטרור חסן נסראללה אמש כלפי ישראל, כי "משק האנרגיה בישראל חסון ומוכן להתמודד עם כל התרחישים האפשריים. מאז תחילת המלחמה המשרד פועל ללא לאות להבטחת אספקת האנרגיה לכלל אזרחי המדינה, תוך היערכות מדוקדקת לתרחישים קיצוניים ושיבושים אפשריים באספקה. מאמצים אלו מבוצעים בשיתוף פעולה הדוק עם גורמי הביטחון, במטרה לנהל את ביקושי החשמל, היתירות האנרגטית ומלאי הדלקים".
לפי המשרד, "משק האנרגיה נערך על פי תרחיש הייחוס הלאומי שנקבע על ידי רח"ל. קיימים מספר תרחישים. המשרד פועל ללא הרף לצמצם את הסבירות להתממשות התרחיש ולהיערך ליציאה מהירה ככל שניתן ממצב עלטה, ככל ואכן יתממש. כל הגופים הרלוונטיים, כולל חברת נגה וחברת החשמל, פועלים בהתאם לתרחיש החירום של רח"ל ולהנחיות המקצועיות של המשרד. משרד האנרגיה קורא לאזרחי ישראל להיערך בהתאם להנחיות פיקוד העורף, כולל הצטיידות בסוללות, מים ומטענים ניידים, על מנת להבטיח מוכנות מירבית במצבי חירום".
כהן: "הפסקת חשמל לימים ארוכים? סיכוי נמוך מאוד"

2 צפייה בגלריה
שאול גולדשטיין
שאול גולדשטיין
גולדשטיין: "אנשים לא מבינים עד כמה החיים שלנו כאן תלויים בחשמל"
(צילום: רונן טופלברג)
בהמשך לכך מסר שר האנרגיה אלי כהן כי "משרד האנרגיה והתשתיות, חברת החשמל, רשות החשמל וחברת נג"ה - בשיתוף פעולה עם כוחות הביטחון וצה"ל - פועלים להבטיח הגנה מלאה על מתקני האנרגיה האסטרטגיים של מדינת ישראל". לדבריו, "יחד עם זאת, אנו נערכים לכל תרחיש. אנו מקיימים דיונים והערכות מצב, והוצאנו מיליארדי שקלים כדי להבטיח אספקת אנרגיה סדירה לכל אזרחי ישראל".
כהן הוסיף בהמשך כי "בחודשים האחרונים הגדלנו את המלאי ורכשנו ציוד רב על מנת שיהיו לנו גיבויים. למדינת ישראל יש יכולת לייצר חשמל ממגוון גדול של מקורות - יש לנו אסדות גז, יש לנו מאגרים של סולר, יש לנו מאגרים עצומים של פחם, ואנו מייצרים חשמל גם מאנרגיה מתחדשת. חשוב להדגיש שמאגרי מקורות האנרגיה שלנו מפוזרים במקומות חסויים ומוגנים. ישנן עוד פעולות רבות שעשינו כדי להבטיח אספקת אנרגיה סדירה, שאותן לא ניתן לפרט".
לסיכום ביקש כהן להרגיע, והבהיר בדומה להודעת משרדו כי "הסיכוי לתרחיש של הפסקת חשמל לימים ארוכים הוא נמוך מאוד. בנוסף, חשוב לי להבהיר לאויבינו: אם בישראל תהיה הפסקת חשמל של שעות, בלבנון תהיה הפסקת חשמל של חודשים".