הדיווחים על חיסול מנהיג חמאס יחיא סינוואר תפסו את הרשתות הערביות מבולבלות לחלוטין. עוד לפני שבישראל הודיעו על כך באופן רשמי, בעולם הערבי מנגד מיהרו לפרסם מפי "גורמים" לא מזוהים כי סינוואר חוסל. חלק מכלי התקשורת הערביים הסתמכו על התמונות מהזירה.
בחמאס מסרבים לפי שעה לספק אישור או להגיב בכלל על האפשרות שסינוואר חוסל. עם זאת, ברשת שהאב המזוהה עם ארגון הטרור פרסמו: ״הוא נהרג על אדמת רפיח בלב הקרב, הוא נלחם ולא ברח. הייתה לו כפייה על צווארו, בידיו היה אבק שריפה, ועל חזהו היה תדר של מלחמה. התמונה האחרונה שלו היא הצהרה, הוא קיבל כדורים במצח ובראש, לא בגב ולא בזרוע, הוא נרצח ללא תכנון, לא נשלף מהמנהרות, לא נעצר בתחתונים. הוא לא ברח לתל אביב כפי שדיווחו הצבועים״.
1 צפייה בגלריה
יחיא סינוואר
יחיא סינוואר
יחיא סינוואר. בלבול רב בקרב הגולשים בעזה
(צילום: Adel Hana, AP)
הגולשים בעזה ובעולם הערבי מיהרו להגיב גם הם והביעו חוסר אמון בדיווחים, בעיקר אלה שהתפרסמו בכלי תקשורת ישראליים. יש כאלה שהתפללו שהזיהוי שגוי וכתבו: "אלוהים שזה לא יהיה הוא, שיישאר קוץ בגרון הטמא והמלוכלך של הכובש". אחרים הודו שהדמיון בין סינוואר לבין הגופה שתמונתה הופצה לא מותירה מקום לספק: "נראה שזה הוא".
ברשתות הערביות שיבחו את אדריכל טבח 7 באוקטובר, על כך שנהרג ככל הנראה מעל הקרקע, בהיתקלות עם לוחמים ברצועת עזה - ולא במנהרה. "סינוואר הפך לשהיד בקרב, ולא התחבא במנהרות", נכתב.
בכלי התקשורת הערביים ציטטו בעיקר את הדיווחים בתקשורת הישראלית ובעיתון א-שרק אל-אווסט כתבו: "בצבא הישראלי בודקים אפשרות כי יחיא סינוואר נהרג במקרה. מתבצעת בדיקה של הגופה. גורמים רשמיים טוענים כי נהרג". סקיי ניוז בערבית הלך צעד קדימה וכתב: "מקור אישר לסקיי ניוז בערבית כי סינוואר נהרג בהתקלות עם הצבא הישראלי ברפיח".
באתר הביטחון העזתי אלמג'ד, שהוקם על ידי סינוואר ואחיו, הכחישו את הידיעה על החיסול וביקשו לא לשתף אותה או את התמונות שמציגות את הגופה. "הימנעו מפרסום או מהפצת מידע באתרי מדיה חברתית או באמצעות טלפונים ניידים שהאויב עשוי להפיק מהם תועלת", נאמר בהודעה שהופצה מיד עם יציאת ידיעת החיסול.
כאמור, תגובות העזתים נחלקו בין שמחה בקרב המתנגדים לשלטון חמאס, לבין התומכים בו. בקבוצה פנימית ברפיח כתבה אלין: "אין טעם לשמוח עם שמחת היהודים, סינוואר לא יותר טוב מילדים או מנשים שנהרגו, אבל הוא קוץ בפי היהודים. אם אתה מסכים או לא מסכים עם הצתת המלחמה שלו, הוא מיוחד. אבל, אנחנו במלחמה וההתנקשות בו רק תגביר את האכזריות של הכיבוש".
אינפו אינפוגרפיקה בכירי חמאס שחוסלו
עביד יוסף, תושב עזה, כתב ברשת x (לשעבר טוויטר): "אזהרה - הידיעה על ההתנקשות במנהיג חמאס יחיא סינוואר היא שקרית לחלוטין, ופרסום והפצה שלה היא ניסיון לאסוף מידע מודיעיני. ישראל עשתה זאת בעבר עם המנהיג מוחמד דף".
רינאד חיג'אזי מתל סולטאן כתבה: "תפסיקו לדבר על ההתנגדות ולהגיד שהם חיים במלונות, הנה סינוואר מת כלוחם״. אחרים לא האמינו לדיווח ואמרו כי מדובר בידיעה מוטעית וכי הם מחכים להודעתו של אבו עוביידה, הדובר הצבאי של חמאס.
בתוך כך, גורם מעזה אמר ל-ynet: "כרגע אין אישור לחיסול סינוואר בעזה, לפחות מסביבת תל סולטאן או רפיח, וחמאס מסרב לצאת בהצהרות כלשהן".
עד כה חמאס הודיע למקורבים כי הוא עורך תחקיר, אך לא יצא בהודעה רשמית על דבר החיסול. עם זאת, מעורים בפרטים מבינים שחמאס לא יכול להסתיר את חיסולו של מנהיגם לאורך זמן, אלא יהיה עליו להודיע על מחליפים לשני התיקים החשובים שסינוואר החזיק בהם - הצבאי וגם המדיני.