מפקד חיל האוויר אלוף תומר בר התייחס הערב (חמישי) למלחמה בצפון, ואמר בטקס סיום קורס טיס 188 בבסיס עובדה כי "חמאס בעזה יוכרע בקרוב. למול חיזבאללה בצפון אנו מוכנים. יש בידינו האמצעים לכך, יש לנו היכולות, בוודאי שיש בנו את אורך הרוח ורוח הקרב". ynet העביר את הנאומים ב"מסדר כנפיים" בשידור ישיר.
מפקד חיל האוויר: "אנו במלחמה שאין צודקת ממנה"
(צילום: דובר צה"ל)

בטקס נאם גם הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי, ונכח בו גם פרננדו מרמן - שנחטף לרצועת עזה ושוחרר בפברואר על ידי צה"ל. את הקורס סיימו 36 חניכים - טייסי קרב, נווטי קרב, טייסי מסוקים, טייסי תובלה ונווטת תובלה ומכוננים. מפקד חיל האוויר בר הוסיף כי "אנחנו מצויים בעיצומה של המלחמה הארוכה בתולדותינו מאז מלחמת העצמאות. אנחנו נלחמים כבר כמעט תשעה חודשים ללא הפוגה, ללא לאות. זוהי מלחמה שאין צודקת ממנה. יצאנו אליה בעל כורחנו, אך אנו חדורי מטרה ומוטיבציה".
על רקע הקושי ביירוט הכטב"מים בצפון אמר כי "אתגר ההגנה הרציפה על כל גבולותינו הוא תובעני ומאתגר. אנו משקיעים ביישומן של טכנולוגיות ומערכות פרי התעשיות הישראליות ושיטות לחימה חדשות. מיום ליום אנו רואים התקדמות במענה הכולל. זכרו כי הגנה חזקה היא תנאי. התקפת האויב בשטחו היא הפתרון השלם".
בהמשך התייחס הרמטכ"ל הלוי למלחמה, ואמר כי "איבדנו רבים, לוחמים ומפקדים שלחמו עימנו בגבורה ובחירוף נפש. המחיר כבד, אך המטרה ראויה מאין כמותה: לפרק את ארגון חמאס, להרוג את פעיליו, להשמיד את תשתיותיו ולא לאפשר את המשך שלטונו; להביא להשבת החטופים, להחזיר את המפונים לבתיהם בצפון ובדרום בביטחון, בבנייה ובשגשוג מחודשים. אנו מחויבים לדרך הנחישות וההתמדה ועלינו לעשות הכל כדי למנוע כל איום על חיינו כאן".
הכותרת
האסטרטגיה של נסראללה במלחמה
23:54
2 צפייה בגלריה
תומר בר
תומר בר
"התקפת האויב בשטחו היא הפתרון השלם". אלוף בר
(צילום: דובר צה"ל)
2 צפייה בגלריה
הרמטכ״ל, רא״ל הרצי הלוי ופרננדו מרמן
הרמטכ״ל, רא״ל הרצי הלוי ופרננדו מרמן
הרמטכ"ל עם פרננדו מרמן. "לעשות הכול כדי למנוע כל איום על חיינו כאן"
(צילום: דובר צה"ל)
לדבריו, "לפני כשבוע נפגשתי עם אנשי ניר עוז היקרים. עברנו בקיבוץ, בית- בית. הזמן קפא ב-7 באוקטובר והמראות הקשים נחרטים ביחד עם המילים, עם הסיפורים והכאב. לקראת סוף הסיור שאלתי את בן הקיבוץ שהיה בו ב-7 באוקטובר מה יהיה כאן עוד חמש שנים. הוא לקח נשימה, חשב לרגע, וענה בביטחון: הקיבוץ יהיה יפה יותר מבעבר, בנוי טוב יותר, ועם אנשים נהדרים. ואני חשבתי: אחרי כל ההישגים הצבאיים, זה יהיה הניצחון האמיתי, לא לפני שנממש את האחריות שלנו לתחקר, ללמוד ולהביא למצב הביטחוני שיאפשר זאת".
מדובר בטקס סיום קורס טיס השני שהתקיים במהלך המלחמה. הטקס הקודם, של קורס 187, התקיים במעמד מפקד חיל האוויר, מפקדים נוספים וכן משפחות הבוגרים והבוגרות. הטקס נערך בתום שלוש שנים של הכשרת הצוערים כקצינים לוחמים, כצוותי אוויר וכבוגרי תואר לימודים אקדמי מאוניברסיטת בן גוריון בבאר שבע. הצוערים המשיכו את הקורס בצל המלחמה, וגם עזרו בביצוע משימות והשתתפו במאמץ המלחמתי. הרמטכ"ל הלוי השתתף בטקס ההוא מרחוק.
הטקס התקיים על רקע הגברת המוכנות והכשירות של הכוחות בגזרה הצפונית, לקראת - אולי - הרחבת המלחמה עם חיזבאללה בלבנון, ועל רקע המשך הפעולה באזור רפיח שבדרום רצועת עזה, שם השלים צה"ל את רוב המהלכים הקרקעיים שהוגדרו לו על-ידי הדרג המדיני. הטקס נערך גם על רקע החלטת בג"ץ, שקבע פה אחד לפני יומיים כי המדינה מחויבת לגייס את תלמידי הישיבות לצבא, בהיעדר "מסגרת חוקית" שמאפשרת להבחין בין תלמידי הישיבות ליתר המיועדים לשירות צבאי.