המתקפה על אש - שהשיב: "אני לא יודע על מה את מדברת"

"אני לא יודע על מה את מדברת". במילים אלו השיב מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' נחמן אש למייסדת הלובי למלחמה באלימות מינית, יעל שרר, לאחר שזו התעמתה איתו ביום שישי האחרון במהלך כנס של ההסתדרות הרפואית. הרקע לעימות הוא טענות לעיכוב של תיקון חקיקתי שעשוי לתת כלים נרחבים יותר למשרד הבריאות ולמערכת אכיפת החוק בכל הנוגע לענישה וטיפול במקרים של אלימות מינית מצד רופאים כלפי מטופלות ומטופלים.
"יש לנו חקיקה בנושא המשמעת לתיקון פקודת הרופאים", אמרה שרר לאש בתיעוד שהגיע לידי ynet. "אתם מתנגדים ונלחמים בוועדת הבריאות כדי לא לקבל את התיקון. אתם לא מוכנים לתמוך בחוק הזה כדי שהוא יעלה לוועדת שרים". אש, כאמור, השיב לה כי כלל אינו מכיר את הנושא. "לא יכול להיות שאתה תבוא ותגיד 'החוק לא מאפשר לי', בשעה שכתבו חוק שייתן לכם סמכויות ואתם (נעמדים) על הרגליים האחוריות לא מוכנים לתת לו לעבור ולהתקדם", אמרה.
1 צפייה בגלריה
יעל שרר ומנכ"ל משרד הבריאות אש
יעל שרר ומנכ"ל משרד הבריאות אש
יעל שרר ומנכ"ל משרד הבריאות אש
(צילום: דנה קופל, נדב אבס)
"הספקתם לתקן את פקודת הרופאים בפסיק קטן שתקף למקסימום ארבעה אנשים בשנה", הוסיפה שרר. אש, מצדו, השיב ואמר כי "הפתרונות שלנו צריכים להיות מידתיים גם נגד אלו שמתלוננים עליהם".
את הצעת החוק שהזכירה שרר, הגישה לאחרונה חברת הכנסת ענבר בזק (יש עתיד) כדי להוסיף שורה של אמצעים וסמכויות לוועדת המשמעת שדנה בתלונות נגד רופאים, וזאת בניגוד לקבלת התיקון האחרון לפיו ניתן לשלול רישיון רק לרופאים שהורשעו. בין היתר, הצעת החוק מסמיכה את הוועדה להתלות את רישיונו עוד בטרם הורשע, או לנזוף בו, כמו גם להטיל עליו קנס.
"בהתאם לנתונים שמסר הלובי למלחמה באלימות מינית, וממידע על מקרים חמורים שאירעו במדינה, עולה כי רופאים אשר בעניינם עולה חשד כי ביצעו עבירת משמעת, לרבות תלונות שונות בגין הטרדות מיניות של מטופלים, בגירים וקטינים, ממשיכים לטפל במטופלים, לכל הפחות, עד לסיום ההליך המשמעתי בעניינם", נכתב בדברי ההסבר של הצעת החוק. "כמו כן, ישנם רופאים אשר בשל טיב התלונה נגדם, למשל, אמירות מעליבות ומבזות כלפי מטופלים, ממשיכים לקבל מטופלים ללא כל פיקוח, אף בסיום הליך משמעתי נגדם, וכך גם בלא שיידרשו לעבור הכשרה מתאימה בתחום שבו כשלו".
בזק הוסיפה כי "בסיום הליך המשמעת, לעיתים אין בידי ועדת המשמעת הגבלה מתאימה ומידתית ליישום, דבר היוצר פגיעה בחופש העיסוק של הרופא, או פגיעה בזכויות המטופלים, וכתבה: "הצעת החוק נועדה להסדיר את סוגיית הטיפול בעבירות המשמעת בקרב רופאים, באופן דומה לאופן שבו הוסדרה הסוגיה בקרב רוקחים. מטרת ההצעה היא לאפשר למשרד הבריאות לטפל באופן יעיל בעבירות משמעת המתבצעות על ידי רופאים, ולהגן על זכויות המטופלים אף בטרם החלטה סופית בהליך המשמעתי".
שרר, שהשיאה משואה בטקס יום העצמאות בהר הרצל, אמרה כי "במשך שנים מתנער משרד הבריאות מאחריותו לשמירת הביטחון מפגיעה מינית במערכת הבריאות ועתה הוא גם מגדיש את הסאה כשמצד אחד טוען שידיו כבולות מבחינה חוקית וגם מעכב, דוחה ומחבל בקידום התיקון המשמעתי של פקודת הרופאים שהוגש ע"י ח"כ בזק בניסיון לתת כלים משמעותיים להגנה על צוות ומטופלים. על משרד הבריאות לנקוט עמדה ברורה נגד אלימות מינית שאינה רק מהפה לחוץ".
במשרד הבריאות מסרו בתגובה כי "מנכ"ל המשרד רואה חשיבות רבה בטיפול בנושא ועל כן השתתף בכנס השנתי השני של היפ"מ ביום שישי האחרון. פרופ' אש אמר בכנס כי משרד הבריאות נערך ליישום מהיר של התיקון שנחקק בשבוע שעבר בכנסת ולנוכח הדחיפות שבטיפול בנושא עבירות מין, משרד הבריאות היה שותף לדיונים ותמך בקידום חקיקת תיקון נקודתי לפקודת הרופאים שעוסק נקודתית בסוגיה חשובה זו.
"באשר לטענה שהושמעה על ידי הגברת שרר, הבטיח המנכ"ל לבדוק את הנושא עם המחלקה המשפטית במשרד וכפי שנשמע אומר 'אין לנו כל מניעה לקבל עוד סמכויות בנושא, נבדוק הנושא'. עוד ציין מנכ"ל המשרד בכנס, כי משרד הבריאות רואה חשיבות רבה בשמירה על סביבה בטוחה ומכבדת, עבור כלל אוכלוסיות העובדים, העובדות והלומדים והלומדות במוסדות הבריאות. בכוונת משרד הבריאות לנהל מלחמת חורמה בתופעה זו על מנת למגר אותה. בשבוע שעבר שלח הפרופ' נחמן אש מכתב אישי למנהלי ומנהלות מערכות הבריאות בקריאה להילחם בתופעה, צעד נוסף הוא חוזר מנכ"ל ייעודי ובו דרכי מניעה, טיפול והתמודדות עם אירועים מסוג זה וכן טיפול בתלונות בהתאם להוראות הדין".