2 צפייה בגלריה
יאיר גולן זהבה גלאון
יאיר גולן זהבה גלאון
בית הדין פסל מתפקדים המזוהים עם תומך גולן: "חשד למפקד פיקטיבי"
(צילום: קובי קואנקס, יואב דודקביץ')
בית הדין של מרצ פסל היום (ראשון) כ-830 מתפקדים בדואים מרהט בחשד שגויסו במסגרת מפקד פיקטיבי לקראת הפריימריז במפלגה על-ידי ד"ר מאזן אבו סיאם, תושב העיר שמתמודד בבחירות הפנימיות ונחשב לאחד מתומכיו חבר הכנסת יאיר גולן במרוץ לראשות המפלגה. אבו סיאם הצליח לפקוד בשבועות האחרונים קרוב ל-1,000 תושבים מתוך כ-19 אלף בעלי זכות בחירה.
בתקופה האחרונה התעורר החשד שמרבית המתפקדים כלל לא תומכים במפלגה, אלא הצטרפו לשורותיה כדי להשפיע על הרכב הרשימה וזהותו של יו"ר המפלגה. בעקבות החשדות בדקו במרצ חלק מהמתפקדים החדשים, שהודו כי אינם מצביעי מרצ אלא התבקשו להתפקד למפלגה לקראת הפריימריז. במפלגה מרצ הוחלט לפסול את רובם המוחלט בחשד שמדובר ב"מפקד ארגזים" ממומן.
אבו סיאם עתר לבית הדין של מרצ נגד ההחלטה, אולם בית הדין אישר את פסילתם של מאות המתפקדים. מזכ"ל המפלגה תומר רזניק בירך על ההחלטה וקבע כי בית הדין נהג כשורה ומילא את תפקידו בעניין ההתפקדויות החשודות. "צר לי שפעולת המפלגה, שנעשתה כל כולה על מנת להבטיח את טוהר הבחירות וטוהר המידות, נוצלה על ידי גורמים פוליטיים כדי להטיל דופי בשומרי הסף של המפלגה ובעובדיה בטענות ובתואנות אשר לא מכבדות בעיקר את מי שהשמיע אותן", אמר רזניק.
ח"כ יאיר גולן מתח ביקורת על ההחלטה לפסול את המתפקדים מרהט וטען כי המנגנון המפלגתי משרת את זהבה גלאון, שמתמודדת נגדו על הנהגת המפלגה. "אני נלחם במנגנון המפלגה כדי לאפשר לכולם להצביע, לחדש את מרצ ולצרף חברים חדשים, וזהבה מצטרפת למנגנון ונלחמת בי כדי למנוע מכולם להצביע ולצרף חברים חדשים", צייץ גולן. "זה או מרצ חסרת השפעה עם זהבה או מרצ גדולה, משפיעה ולוחמנית איתי".

מתמודדים בפריימריז: "לפנות לקהלים חדשים"

הבחירות לרשימת המפלגה יתקיימו ביום שלישי הקרוב ב-39 קלפיות דיגיטליות ורגילות, וחברי מרצ יצטרכו לבחור בארבעה מועמדים מתוך רשימה של 25 מתמודדים - ובמועמד או מועמדת מטעמם לראשות המפלגה. הקלפיות ייפתחו בשעה 14:00 וייסגרו בשעה 22:00. התוצאות צפויות להתקבל סמוך לחצות.
אורי זכי, בן זוגה של השרה תמר זנדברג שמתמודד בפריימריז לרשימה, אמר הבוקר באולפן ynet כי הוא מאמין שיצליח למשוך מצביעים חדשים למפלגה בשל התמודדותו מול פעילי ימין בכלי התקשורת וצמיחתו בשורות המפלגה. "אני מביא משהו מאוד שונה", אמר זכי. "אני לא מכיר הרבה אנשים בשמאל הישראלי שיכולים לתת כזה 'פייט' לימין. אני יודע להגיע למקומות שכף רגלם של אנשי מרצ לא דרכה שם".
(צילום: חגי דקל)

מנגד, עומר שכטר, סגן ראש העיר ראש העין לשעבר, סיפר כי הצליח לגייס כמעט 20% מקולות התושבים בבחירות האחרונות למועצת העיר כנציג מרצ. "המשימה שלנו היום היא להצליח להגיע לקהלים שעד היום אנחנו לא מגיעים אליהם", אמר שכטר. "הצטרפתי למרצ בגלל אילן גילאון ז"ל, ואת הדרך שלו אני רוצה להמשיך. אני מנסה להוביל את התפיסה של אילן, שהצליח להגיע לקהלים חדשים".
שני המועמדים נשאלו על תמיכתם במועמדים לראשות המפלגה - וסירבו לנקוב בשם. "יש לי עוד כמה שעות להחליט", אמר זכי והוסיף: "אני חושב ששניהם מועמדים מצוינים ולגיטימיים, וכל אחד מהם ייקח את מרצ לכיוון אחר, אבל בכל מקרה זה יהיה כיוון חיובי לקראת הבחירות". שכטר השיב כי "השאלה פה היא לא יאיר או זהבה, אלא איך אנחנו מגיעים לבחירות האלה מנקודת המוצא הטובה ביותר".
ד"ר מאזן אבו סיאם טען בתגובה, כי ניצח בבית הדין של מרצ מאחר ו-200 מתפקדים הוחזרו לספר הבוחרים של מרצ. "הצדק ניצח את העסקנות הפוליטית", טען. "אני מברך על פסק הדין שמותח ביקורת נוקבת על המנגנון המפלגתי ומורה למפלגה להחזיר למעלה מ-200 מתפקדים, תומכי מרצ, שהתפקדו כחוק ובהתאם לתקנון המפלגה. בית הדין קיבל את כל טענותינו אך קבע שמאה וחמישים העותרים מייצגים את עצמם בלבד, ולא את בני משפחתם, שגם הפסילה שלהם אינה ראויה או צודקת". הוא הוסיף, כי החליט להגיש ערעור לבית המשפט המחוזי על מנת להחזיר מאוד מתפקדים שנפסלו לספר הבוחרים של מרצ: "אין לי ספק שבית המשפט המחוזי ישלים את המלאכה ויחזיר עוד מאות מתפקדים, שהתפקדותם נפסלה בשל אינטרסים פוליטיים ובלתי ענייניים. כל חיי פעלתי בהגינות וביושר - אמשיך לעשות זאת בכל תפקיד שאהיה בו".