בהחלטה שכמעט בוודאות תגיע לבית המשפט העליון חתם מושל לואיזיאנה, ג׳ף לנדרי, על חוק המחייב להציג את עשרת הדיברות בכל כיתה בבית ספר ציבורי במדינה.
בכך הפכה לואיזיאנה למדינה היחידה בארה"ב בה יש חוק כזה, מה שעל פניו נוגד את הפרדת הדת והמדינה המוגדרת בחוקה האמריקנית. שורה ארוכה של ארגונים כבר הודיעו כי יגישו תביעה נגד המושל הרפובליקני לנדרי, תומך קולני של דונלד טראמפ, ששמח מאוד לנהל את המאבק התקשורתי הזה. "אני ממש לא יכול לחכות עד שיתבעו אותי", אמר לנדרי.
1 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
החוק מחייב להציג את עשרת הדיברות בכל כיתה בכל בית ספר יסודי, חטיבת ביניים ותיכון ציבורי, כמו גם בכיתות של מכללות ציבוריות. הוא קובע גודל מינימלי לכרזה, ומחייב כי הדברות יוצגו "בגופן גדול וקל לקריאה“. על הכרזה צריכה להיות גם הצהרה בת שלוש פסקאות הקובעת כי עשרת הדיברות היו "חלק בולט של החינוך הציבורי האמריקני במשך כמעט 300 שנים“. תומכי החוק טוענים כי לא מדובר בטקסט דתי גרידא אלא גם מסמך היסטורי, כיוון שההנחיות שמסר אלוהים למשה השפיעו על מערכת החוק של ארה"ב.
החקיקה הזו היא חלק ממסע רחב יותר של ארגונים נוצריים שמרנים לבחון עד כמה רחוק הם יכולים ללכת, מתוך הנחה שבית המשפט העליון בהרכבו הנוכחי יתמוך בהם. ההנחה הזו מבוססת על מספר פסקי דין אחרונים של בית המשפט, במיוחד פסיקה מ-2022 שבה צידד העליון במאמן פוטבול בתיכון ציבורי שטען שיש לו זכות חוקתית להתפלל במגרש לאחר משחקי קבוצתו.
מתנגדי החוק טוענים כי הוא הפרה ברורה של החוקה. בהצהרה משותפת של מספר ארגונים, כולל האגודה לזכויות האזרח, נאמר כי ״החוק פוגע בזכות היסוד של סטודנטים ומשפחות לחופש דת. בתי הספר הציבוריים שלנו אינם בתי ספר של יום ראשון, ותלמידים מכל הדתות, או כאלה שאינם שייכים לשום דת, צריכים להרגיש רצויים בהם".
צ׳ארלס היינס, מומחה לחקר חופש הדת, אמר לניו יורק טיימס כי ״האקלים המשפטי בהחלט טוב יותר עבור תומכי החוק, אבל אני חושב שאפילו בית המשפט העליון הזה יתקשה להצדיק אותו״.