העיר חיפה התעוררה הבוקר עם הידיעה כי אין הכרעה באשר לזהות ראש העיר הבא, כאשר ב-10 במרץ יתבקשו התושבים לשוב אל הקלפיות לסיבוב שני, הפעם לקרב ראש בראש בין יונה יהב לדוד עציוני. בבחירות אתמול, זכה יהב ב-36% מהקולות, ועציוני ב-22%.
שניהם עורכי דין במקצוע. שניהם בני העיר חיפה ושניהם גם מצהירים כי הם אוהבים אותה אהבה גדולה. פער הגילים ביניהם גדול. יהב, בן 79, פוליטיקאי מנוסה ומשופשף. ח"כ לשעבר בכנסת ה-14, משרת ציבור מגיל 24 כיו"ר התאחדות הסטודנטים, היה סגן ראש העיר בחיפה בשנים 93-96, וכיהן כראש העיר במשך שלוש קדנציות בין השנים 2003-2018. הוא ניהל את העיר חיפה בשלושה אירועים משמעותיים בתקופתו כראש עיר: מלחמת לבנון השנייה ושתי השריפות הגדולות ב- 2010 וב-2016. הוא מצהיר תמיד שהחליט בגיל 12 כי יהיה ראש העיר והחלום הזה עדיין בוער בו.
מולו, עציוני, בן 40 ששימש משנה למנכ"ל משרד הבינוי והשיכון ואחראי על התכנית הממשלתית למגזר הערבי. בנוסף היה חבר הנהלה ויו"ר מנהל פיתוח קרקע בקק"ל ויועץ בכיר לשר האוצר. בהמשך היה אחראי מטעם ממשלת ישראל על שיקום אסון השריפה בכרמל וסגן ראש העיר חיפה בתקופת כהונתה של עינת קליש רותם כראש העיר. עציוני הוא נצר למשפחה חיפאית שורשית של משפטנים, ונכדו של משה עציוני, שהיה שופט בית המשפט העליון.
הכותרת
תנו לראשי הערים את הכוח להחליט, או שלא?
24:05
ריאיון המתמודדים בחיפה לבחירות לרשויות המקומיות
(צילום: אלעד גרשגורן)

בעוד ששאר עשרת המתמודדים בבחירות בחיפה, ובכללם ראש העיר עינת קליש רותם שניסתה להיבחר לקדנציה שנייה, סיימו אמש את מערכת הבחירות שלהם, הרי שליהב ועציוני יש עוד ימים ארוכים של המשך הקמפיין. בתקופה הקרובה הם יהיו עסוקים בעיקר ביצירת חיבורים במטרה להביא למקסימום תמיכה בהם מצד תושבים, חילונים, דתיים, חרדים וערבים.
בכניסה לביתו ברחוב קמיל הויסמנס בשכונת דניה, אמר יהב, "בוקר טוב מחיפה השפויה והליברלית. אני מודה לקהל הנרחב של העיר חיפה על ההישג העצום שהם הנחילו לי ועל כך שהגעתי ראשון בשלב הזה של הבחירות. אני נכנס עכשיו לשלב השני ובעזרתכם אחיי תושבי חיפה אנחנו ננצח גם אותו כי חיפה זקוקה למנהיג בעל ניסיון. היא לא יכולה לסמוך על צעיר חסר ניסיון כי ראינו לאן זה מוביל".
2 צפייה בגלריה
יונה יהב
יונה יהב
יונה יהב. "חיפה זקוקה למנהיג עם ניסיון"
(צילום: אלעד גרשגורן)
יהב הוסיף, "לאור המשימות הביטחונית והכלליות שעומדות בפנינו אנחנו חייבים לתת את המושכות לאדם בעל ניסיון עתיר כמו שיש לי שיכול להתחיל את העבודה למחרת הבחירות. אני מודה לקהל הרחב שהעניק לי הכרה אחרי 5 שנים ואפשר לי את ההישג הזה ואני מבטיח שהתוצאות תהיינה בהתאם".
יהב נשאל באשר לתבוסה שרשמה ראש העיר עינת קליש רותם, שקיבלה 4.5% מהקולות, ולא תזכה אפילו לכיסא במועצת העיר. "אני חוויתי ממנה משהו מאוד הרסני", אמר יהב. "מהרגע שהיא נבחרה, היא התעלמה ממני. היא לא עשתה שום חפיפה, לא רצתה ללמוד שום דבר, לא רצתה לשמוע מה עשינו. הרי היינו שם 15 שנה והוכתרנו כשירות טוב לקהל. היא לא רצתה ללמוד וזו התוצאה".

"חיפה הייתה ליברלית ופלורליסטית והיא תישאר כך"

עציוני שהה עם תומכיו עד השעות הקטנות של הלילה, ברחבת היכל הספורט ברוממה, בו נערכה ספירת הקולות. בשיחה מסלון ביתו, ברחוב ד"ר יונה אנגל בשכונת רמת גולדה, אמר עציוני כי הוא שמח "על ההישג הגדול שלנו", כהגדרתו. "הישג שאומר שהעיר חיפה רוצה שינוי, היא רוצה ללכת לעתיד ולא להישאר בעבר. זה מה שאנחנו הולכים לתת לתושבים, אנחנו הולכים להחזיר להם את החיוך לפנים. שהם ירדו מהבית וירגישו את השוני הגדול העיר הזו משוועת למשהו חדש, משהו צעיר ואותנטי וזה בדיוק מה שניתן לתושבים".
הפער בינך לבין יהב עדיין גדול. כיצד אתה רואה את עצמך מצליח לנצח בסיבוב השני? "אנחנו נעשה חיבורים. אני קורא לכל המתמודדים ללא יוצא מהכלל לחבור ולעזור לי, למען תושבי חיפה, למען העיר שאנו כל כך אוהבים. אף אחד מאיתנו לא הולך אחורה בחיים. אני קורא לכל המועמדים בבחירות אתמול לחבור אלי ולהעניק לתושבים את הטוב ביותר".
2 צפייה בגלריה
דוד עציוני
דוד עציוני
דוד עציוני. "הגיע הזמן שהתושבים יקבלו מה שמגיע להם"
(צילום: אלעד גרשגורן)
עציוני נשאל על חשש של רבים מהתושבים שחיפה תשנה פניה במידה מסוימת, בעקבות הסכמים אליהם הגיע לפני הבחירות עם ש"ס ואגודת ישראל. "חיפה הייתה ליברלית ופלורליסטית והיא תישאר כך. אני חילוני לגמרי. תחבורה בשבת תמשיך לפעול. הכול יישאר אותו הדבר בדיוק. ראש עיר צריך לדאוג לכולם בלי יוצא מהכלל וזה מה שאנחנו נעשה".
באשר לתבוסה של ראש העיר המכהנת קליש רותם, אמר עציוני כי "הכישלון שלה מהדהד והאכזבה עצומה. אני מזכיר שבבחירות הקודמות לפני עינת קליש רצינו שינוי. התושבים עדיין רוצים את השינוי הזה והם מייחלים לו. הגיע הזמן שהתושבים יקבלו את המגיע להם, את המסחר ואת התעסוקה ואת החינוך הטוב ביותר במדינת ישראל".
קליש רותם התעוררה לבוקר קשה מבחינתה. אתמול בשעה עשר בבוקר, בעת שהגיעה אל הקלפי ברחוב מגוריה ברחוב גוט לוין, עוד נראתה ראש העיר חיפה מחויכת. היא אמרה בין השאר, "היום זה הסקר האמיתי, אחרי כל הרעש וכל הרעל שהאכילו את האנשים לאורך שנים". כבר במהלך שעות הערב והלילה, גם היא הבינה ש"הסקר האמיתי", שולח אותה הביתה לאחר קדנציה אחת בלבד, ומרבית הציבור החיפאי חושב שתפקודה היה רע ביותר.
בשעת בוקר כתבה קליש רותם ברשת החברתית, "מקבלת את רצון הבוחר ומאחלת הצלחה לעיר חיפה ולמי שיבחר לעמוד בראשה. מי ייתן ויעשה את הטוב למען תושביה".