ג'ו ביידן ממשיך בסבב השיחות שלו עם מנהיגי העולם, ואתמול (יום ד') שוחח בטלפון עם נשיא סין שי ג'ינפינג. ביידן סיפר הערב שהשיחה הראשונה שלו עם שי מאז שנכנס לתפקיד נמשכה כשעתיים. סוכנות הידיעות AFP ציינה שמדובר בדבר חריג לאור העובדה שגם שיחות שמקיים נשיא אמריקני בארבע עיניים לרוב לא נמשכות יותר משעה.
"אתמול בערב שוחחתי במשך שעתיים רצופות בטלפון עם שי ג'ינפינג", אמר ביידן לכתבים. "זו הייתה שיחה טובה, אני מכיר אותו היטב והיינו הרבה זמן יחד במשך השנים כשהייתי סגן הנשיא". העורך הראשי של גלובל טיימס, עיתון שנמצא בבעלות הממשלה הסינית, אמר שמשך השיחה הוא "מסר חיובי מאוד" ומעיד על ההיכרות המעמיקה שיש לשני המנהיגים.
בשיחה בין המנהיגים התייחס ביידן לכמה סוגיות רגישות ביחסי המדינות, בהן סחר וזכויות אדם. ביידן מעוניין לקבוע את הטון ביחסי ארה"ב וסין, אחרי המתיחות הגדולה בין בייג'ינג לממשל של דונלד טראמפ. ביידן נפגש פעמיים עם שי כשהיה הסגן של ברק אובמה.
1 צפייה בגלריה
ארכיון 2015 אז סגן נשיא ארה"ב ג'ו ביידן עם נשיא סין שי ג'ינפינג
ארכיון 2015 אז סגן נשיא ארה"ב ג'ו ביידן עם נשיא סין שי ג'ינפינג
ביידן ונשיא סין בפגישה ב-2015
(צילום: AFP)
דוברת הבית הלבן על השיחה העתידית בין ביידן לנתניהו
הבית הלבן מסר שבשיחה הדגיש ביידן את החששות המהותיים של ארה"ב מכמה נושאים: ההתנהלות הכלכלית הבלתי הוגנת של בייג'ינג, דיכוי הדמוקרטיה בהונג קונג, הפגיעה בזכויות אדם בחבל המוסלמי שינג'יאנג והעלייה בפעולות תקיפות באזור – במיוחד כלפי טייוואן. בנוסף שוחחו השניים על מגפת הקורונה, משבר האקלים והסכמי נשק בינלאומיים.
ביידן טרם שוחח עם ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו מאז שהחל לכהן כנשיא ארה"ב לפני כשלושה שבועות. הערב מסרה דוברת הבית הלבן ג'ן סאקי שביידן מצפה לשוחח עם נתניהו בקרוב. היא אמרה את הדברים לכתב שביקש התייחסות לציוץ בטוויטר של דני דנון, לשעבר שגריר ישראל לאו"ם. דנון פרסם את הטלפון של לשכת ראש הממשלה ושאל את ביידן: "לא הגיע הזמן לשיחה גם עם מנהיג ישראל, בת הברית הקרובה ביותר של ארה"ב?".
שלשום, בתשובה לשאלת ynet מהו ההסבר לכך שטרם שוחח עם ביידן, אמר נתניהו: "שוחחתי עם ביידן מיד לאחר ניצחונו. הוא מצלצל לראשי מדינות לפי הסדר המקובל עליו. הוא לא הגיע למזרח התיכון עדיין". נתניהו הוסיף: "הוא יצלצל. אין לי שום ספק בזה. הברית שלנו עם ארה"ב איתנה. לא נסכים על כל דבר אבל הברית שלנו איתנה".