3 צפייה בגלריה
עצרת לציון יום המודעות לחטיפת ילדי תימן, מזרח והבלקן
עצרת לציון יום המודעות לחטיפת ילדי תימן, מזרח והבלקן
עצרת לציון יום המודעות לחטיפת ילדי תימן, מזרח והבלקן
(צילום: משי בן עמי)

גוברים הלחצים לפרסום דו"ח ילדי תימן: אחרי הפרסום ב-ynet וב"ידיעות אחרונות", לפיו מסתמן שלא יפורסם הדו"ח העוסק במעורבותם של אנשי בריאות בפרשת היעלמותם של ילדי תימן, המזרח והבלקן, מתגברות הקריאות למשרד הבריאות לחשוף אותו. שרת הפנים איילת שקד פנתה השבוע במכתב לשר הבריאות ניצן הורוביץ ודרשה לזרז את ההליך ולפרסם את הדו"ח. "באחרונה פורסם כי טיוטת הדו"ח הושלמה וכעת היא מצויה בידיך. אבקש כי תורה לפעול במרץ לקידום השלמת הדו"ח לצורך פרסומו באופן רשמי על ידי משרדך", כתבה שקד.
השרה ציינה כי הגיע הזמן לעשות חסד עם המשפחות: "פרשת ילדי תימן היא פרשייה כואבת במיוחד ועד ימים אלה מהווה פצע מדמם בלבה של החברה הישראלית. במרוצת השנים פעלתי רבות לפרסום החומרים ולחשיפת הארכיונים הנוגעים לפרשה זו לצורך בחינת הנושא בצורה מעמיקה וגלויה וכן להבאת נחמה, ולו מועטה למשפחות". שקד אמרה גם שהיא מודעת לעובדה שבימים אלה שר הבריאות ואנשי משרדו עסוקים במאבק נגד הקורונה, אך טענה כי "לא ניתן להתעלם מזעקתן של המשפחות המייחלות לפרסום החומרים בנושא חשוב וכואב זה".
בנוסף, התנועה לחופש המידע הגישה בשבוע שעבר למשרד הבריאות התראה לפני עתירה משפטית, נוכח סירובם המתמשך למסור מידע הנוגע לדו"ח. במכתב שנשלח, טענו כי ב-26.8.21 הוגשה על ידי התנועה לחופש המידע, עמותת עמר"ם ורופאים למען זכויות אדם בקשת מידע שעניינה מסירת דו"ח גרוטו-אבני, אך משרד הבריאות התחמק שוב ושוב מלתת תשובות ברורות לשאלות בקשה זו. לכן איימו בנקיטת הליכים משפטיים בהתאם לחוק חופש המידע. "אנו מבהירים כי אלמלא נקבל תוך 14 יום מענה הכולל את דו"ח הוועדה וכן את המענה החסר לפריטים הנוספים שנכללו בבקשת המידע המקורית, נראה בכך תשובה סופית ועמידה על סירובכם למסור מידע", כתבו בהתראה.
3 צפייה בגלריה
איילת שקד בביקור בנקודת התצפית על רהט לקראת
איילת שקד בביקור בנקודת התצפית על רהט לקראת
שקד דורשת לפרסם את הדו"ל
(צילום: נעם ריבקין פנטון)
כפי שפרסמנו לפני כחודש, משרד הבריאות מחזיק בדו"ח מאז שהמשנה למנכ"ל לשעבר פרופ' איתמר גרוטו סיים את תפקידו לפני מספר חודשים. לאחרונה התברר כי הטיפול בדו"ח עבר לטיפול ההיסטוריונית הרפואית פרופ' שפרה שורץ, שבעבר התבטאה בהכחשה למעורבות המדינה בפרשה, ומאז לא חלה התקדמות בפרסום הדו"ח באופן רשמי או בפרסום חוות הדעת של פרופ' שורץ לממצאיו. הדו"ח שהודלף לרשת לפני כחודשיים לא עבר שינויים ובמשרד הבריאות עדיין לא התקבלה החלטה האם לפרסמו כמסמך מטעמו.
הקרב על הדו"ח החדש בפרשת ילדי תימן: פרופ' איתמר גרוטו מגיב
(צילום: נויל האריס)

3 צפייה בגלריה
דו"ח מעורבותם של אנשי בריאות בפרשת חטיפת ילדי תימן
דו"ח מעורבותם של אנשי בריאות בפרשת חטיפת ילדי תימן
דו"ח מעורבותם של אנשי בריאות בפרשת חטיפת ילדי תימן
ממשרד הבריאות נמסר כי "במשרד הבריאות מבוצעת בדיקה פנימית ולאחריה יוגש הנושא במלואו לשר הבריאות. אתגרי הקורונה והעומס הרב במערכת הבריאות מובילים לעיכוב מספר תהליכים. מדובר בסוגיה מורכבת ולאחר סיום העבודה בנושא הוא יטופל במקצועיות, רגישות ושקיפות מלאה לציבור". באשר למעורבותה של חוקרת שאינה ניטרלית בבדיקת הדו"ח מסרו כי "פרופ' שוורץ היא חוקרת מוערכת ביותר בתחום ההיסטוריה הרפואית בישראל ומומחית בעלת שם בתחום המחקר ההיסטורי של מערכת הבריאות. שוורץ התבקשה לתת חוות דעת מקצועית אודות טיבו, אמינותו והמתודולוגיה של הטיוטה הפנימית".