2 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיע לאזור האסון בהר מירון ושמע סקירות במקום
ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיע לאזור האסון בהר מירון ושמע סקירות במקום
לאחר האסון: המפכ"ל שבתאי (מימין) עם השר אוחנה וראש הממשלה נתניהו
(צילום: קובי גדעון, לע"מ)
מפכ"ל המשטרה יעקב שבתאי, שחתם על התוכניות לאירוע שבמהלכו התרחש האסון במירון בליל שישי האחרון, עשה זאת מבלי לערוך עם פמלייתו סיור בשטח ההר. קצינים בכירים במשטרה מתחו הערב (יום א') ביקורת על כך וציינו כי "מי שמאשר תוכנית שכזאת חייב לראות את המקום".
לאירוע במירון התכוננו במחוז הצפוני של המשטרה במשך שבועות, וההיערכות כללה סיורים רבים מצד כל הקצונה הבכירה, לרבות מפקד המחוז ניצב שמעון לביא. כעת עולה בתוך המשטרה ביקורת על כך שדווקא הדמות הבכירה ביותר בכוח, רב-ניצב שבתאי - זה החתום על תוכניות הפעולה - לא עשה זאת.
לדברי הגורמים במשטרה, ההערכות לקראת האירוע השנה חייבו אותו לסייר בשטח, משום שהצפי היה להגעה חריגה של מאות אלפי בני אדם, שלא יכלו להשתתף בהילולה בשנה שעברה בשל הגבלות מגפת הקורונה.
מפקד המחוז שמעון לביא לאחר האסון במירון
(צילום: דוברות המשטרה)

10 ימים לפני האירוע הגיעו ניצב לביא וקציני המטה שלו לבית שמש כדי להציג למפכ"ל את התוכנית הכוללת. הדיונים עליה נערכו באופן תיאורטי – באמצעות מצגות של תרחישים אפשריים - אבל ביקור בשטח לא בוצע מצד שבתאי או מי מטעמו.
שלושה ימים לאחר מכן הוצגו התוכניות לשר לביטחון פנים אמיר אוחנה, וגם הפעם נעשה הדבר באופן דומה בלשכת השר. "לא יכול להיות שבאירוע הכי גדול בישראל המפכ"ל לא יבקר בשטח", אמרו הגורמים במשטרה. "זה לא עוד אירוע, וברור שהשנה האירוע נפיץ עוד יותר".
לפיכך, רק קציני המחוז הצפוני הם אלה שאימתו התוכניות אל מול המתקיים בשטח, ואלה לא הצליחו לגלות את הסכנה במעבר הצר במתחם תולדות אהרן. העומס הרב שנוצר שם גרם למחיצתם למוות של 45 בני אדם ולעשרות פצועים.
בתגובה לפניית ynet נמסר מהמשטרה רק כי "כמקובל בכל אירוע מסוג זה, מפכ"ל המשטרה ערך ישיבה שבה אושרה התוכנית המחוזית לאירוע. מעבר לכך לא נוכל להתייחס לאור הליכי הבדיקה המתנהלים".