במשך 17 שעות ארוכות, חיפשו המחלצים באיראן אחר מסוקו של הנשיא איברהים ראיסי, שהתרסק באזור הגבול עם אזרבייג'ן ביום ראשון האחרון. בכתבה ב"ניו יורק טיימס", שסקרה את השתלשלות העניינים של התקרית הדרמטית, דווח בין השאר כי מרגע התרסקות המסוק, השלטונות האיראניים חששו מפני איומים חיצוניים – וגם מתוך איראן, כמו התקוממות והפגנות שבהן ידרשו את הפלת משטר האייתוללות.
7 צפייה בגלריה
שרידי ה מסוק של נשיא איראן איברהים ראיסי התרסקות שהתרסק
שרידי ה מסוק של נשיא איראן איברהים ראיסי התרסקות שהתרסק
ראיסי ושרידי המסוק בזירת ההתרסקות בצפון איראן
(צילום: Murat Cetinmuhurdar/ Presidential Press Office/Handout via REUTERS)
דיווח של הטלוויזיה האיראנית מזירת ההתרסקות

ראיסי, שפגש באותו יום את נשיא אזרבייג'ן לרגל חניכת סכר באזור הגבול, סירב לאכול ארוחת צהריים כיוון שמיהר ליעד הבא שלו. אחרי התפילה, הוא עלה על המסוק וישב ליד החלון, כשיחד איתו שר החוץ חוסיין אמיר עבדוללהיאן. הם המריאו בסביבות 13:00 (שעון מקומי), וכחצי שעה לאחר מכן המסוק נעלם. באיראן ניסו ליצור קשר עם הנוסעים במסוק – אך אף אחד מהם לא ענה. לפתע, כך דווח, אחד מהם – האייתוללה מוחמד עלי אל-האשם, ענה. "אני לא מרגיש טוב", אמר. לפי ה"טיימס", כעבור שעתיים – גם הטלפון שלו כבר כבה. בסופו של דבר גם הוא מת.
לפי הדיווח, הרשויות באיראן השקיעו מאמצים רבים כדי לטשטש את מה שהתרחש ביערות סמוך לגבול עם אזרבייג'ן. המנהיג העליון עלי חמינאי הבטיח בטלוויזיה הממלכתית שאין סיבה לדאגה לגבי המצב הביטחוני, אבל הגורמים הרשמיים בטהרן חשו אחרת. איראן הציבה את הצבא שלה בכוננות גבוהה מחשש לתקיפות מצד ישראל או דאעש, וניהלה ביד רמה את אופן הסיקור של ההתרסקות.
הממשל האיראני אסר לדווח בשום צורה על כך שהנשיא אינו בחיים, ופיזר ברחובות טהרן וערים גדולות אחרות סוכנים כדי למנוע הפגנות או חגיגות. גם ברשת – הפוסטים של האזרחים האיראנים נבדקו.
7 צפייה בגלריה
המסוק של נשיא איראן איברהים ראיסי ממריא מ אזרבייג'ן שעות לפני ש התרסק
המסוק של נשיא איראן איברהים ראיסי ממריא מ אזרבייג'ן שעות לפני ש התרסק
המסוק של ראיסי ממריא מאזור הגבול עם אזרבייג'ן. חצי שעה לאחר מכן הוא נעלם
(צילום: Ali Hamed Haghdoust/IRNA/WANA (West Asia News Agency)/REUTERS)
אזור התקרית של המסוק של איברהים ראיסי

יחד עם מסוקו של ראיסי המריאו שני מסוקים נוספים. על אחד מהם – המוביל בשיירת המסוקים – היה מהרדד בזרפש, שר התחבורה האיראני, ולצידו גולם-חוסיין איסמעילי, ראש הסגל של ראיסי. הם טסו בתנאי ערפל כבד שהופיע פתאום – וכשיצאו מהערפל, הבחינו השניים – כפי שתיארו בטלוויזיה הממלכתית – בהמולה בתא הטייס. שר התחבורה שאל את הטייס מה קרה – וזה השיב שאיבדו את הקשר עם מסוק הנשיא, שלא השיב לקריאות ברשת הקשר. הטייס הסתובב וניסה לחפש את המסוק, אך הערפל חסם את הראות, וכל צעד של הנמכת גובה היה מסוכן מדי. שני המסוקים בשיירה נחתו לבסוף במכרה נחושת. תוך שעות, לפי ה"טיימס", המבנה הפך למרכז לניהול משברים – עם מאות בני אדם ובהם גורמים רשמיים, מפקדים צבאיים וגם מטיילים.

האימאם שיצר קשר - ומת: "אני באמצע העצים, לבד"

ראש הסגל של הנשיא, איסמעילי, סיפר כי התקשר לטלפונים של ארבעה מיושבי מסוק הנשיא, ובהם ראיסי ועבדוללהיאן. אף אחד מהם לא ענה. כשהתקשר לטלפון של הטייס, מי שענה היה אייתוללה מוחמד עלי אל-האשם, האימאם של תפילות יום השישי בתבריז. "איפה אתם? מה קרה? אתה יכול לתת סימן שנמצא את המיקום שלך? אתה רואה אחרים? הם בסדר?", שאל איסמעילי. אל-האשם השיב: "אני באמצע העצים. אני לבד, לא יכול לראות אף אחד".
אל-האשם הסביר שהוא רואה סביבו יער ועצים שרופים. בשיחות נוספות, הוא נשמע מבולבל יותר – ואחרי שעתיים הפסיק לענות. המיקום של המסוק נותר לא-ברור בשלב זה – ופאניקה אחזה בגורמים הרשמיים באיראן, כשהבינו שהמסוק התרסק. הם הזעיקו כוחות חילוץ והצלה – שהגיעו אחרי שעות ארוכות, בגלל תנאי מזג האוויר הקשים. בשלב מסוים, אנשיו של הנשיא החליטו לא להמתין – ולצאת ברכב מהמכרה. הערפל הכבד הקשה עליהם – והם נאלצו לנטוש את הרכבים ולצעוד ברגל אל הכפרים הסמוכים, מתוך ציפייה שהמקומיים יסייעו לאתר את מיקום המסוק. אבל המאמצים כשלו – והם חזרו על עקבותיהם.
תיעוד מרגע איתור הזירה - על-ידי מתנדבים

7 צפייה בגלריה
אתר התרסקות המסוק של איברהים ראיסי ב איראן
אתר התרסקות המסוק של איברהים ראיסי ב איראן
שרידי המסוק
(צילום: Stringer/WANA via REUTERS)
בטהרן, מחליפו של הנשיא – הסגן הראשון שלו מוחמד מוחבר, שהפך לנשיא המכהן עם ההכרזה על מות ראיסי, ניהל את ישיבת הממשלה ושידר עסקים כרגיל. הוא המתין עד סוף הישיבה עד שעדכן את יתר השרים. המנהיג העליון חמינאי, מצידו, כינס ישיבת חירום של המועצה לביטחון לאומי של איראן בביתו. משרד התרבות וההנחיה האיסלאמית של איראן סיפק כאמור לכלי התקשורת הנחיות, והוציא צו שאוסר אפילו לרמוז שהנשיא וגורמים נוספים נהרגו. הדיווחים הראשוניים דיברו על "נחיתה קשה", ואילו אחר כך נטען גם שראיסי נסע לתבריז ושרד – או שכל הנוסעים שרדו.
אנשי עסקים בעלי עוקבים רבים ברשתות החברתיות, ששוחחו עם ה"טיימס", סיפרו גם כי משרד המודיעין פנה אליהם בסביבות 18:00 בערב ביום ראשון ודרש מהם למחוק פוסטים לגבי ההתרסקות. אנשי המודיעין של משמרות המהפכה, כך דווח באיראן, אף עצרו אדם שפרסם מידע לא מהימן באשר למסוקו של הנשיא. אלא שב-23:00 כבר הורה משרד התרבות האיראני לכלי התקשורת לעבור לתפילות למען הנשיא – ואמר להם להתכונן להודעה רשמית בשעות הבוקר.

הכטב"ם שחזר מהים האדום, והסיוע מטורקיה

במקביל, במכרה הנחושת שהפך לבסיס המבצעים, מפקד משמרות המהפכה חוסיין סלאמי לקח פיקוד על מבצע החיפושים. "היה כאוס, כולם היו על הקצה", שחזר אחד המרואיינים בכתבה ב"טיימס". לדבריו, "צוותי החיפוש יצאו בקבוצות וחזרו, אמרו שאי-אפשר לראות כלום. בתוך מרכז השליטה אנשים צעקו ורצו מחדר לחדר – נואשים לעדכונים".
המונים במסע ההלוויה של ראיסי
(צילום: רויטרס )

7 צפייה בגלריה
איראן הלוויה קבורה של נשיא איראן איברהים ראיסי בעיר משהד התרסקות מסוק
איראן הלוויה קבורה של נשיא איראן איברהים ראיסי בעיר משהד התרסקות מסוק
הלוויית ראיסי. איראן באבל - והולכת לבחירות
(צילום: רויטרס / Mohsen Bakhshandeh/IRNA/WANA (West Asia News Agency) via REUTERS)
7 צפייה בגלריה
איראן הלוויה של נשיא איראן איברהים ראיסי בעיר בירג'נד התרסקות מסוק
איראן הלוויה של נשיא איראן איברהים ראיסי בעיר בירג'נד התרסקות מסוק
(צילום: Office of the President of the Islamic Republic of Iran via Getty Images / handout)
7 צפייה בגלריה
איראן הלוויה קבורה של נשיא איראן איברהים ראיסי בעיר משהד התרסקות מסוק
איראן הלוויה קבורה של נשיא איראן איברהים ראיסי בעיר משהד התרסקות מסוק
(צילום: Hadis FAGHIRI / FARS NEWS AGENCY / AFP)
איראן, כך מדווח העיתון האמריקני, הייתה זקוקה לכטב"מים המתקדמים שלה כדי לאתר את זירת ההתרסקות – אבל אלו לפי הדיווח נפרסו כבר בים האדום. בעקבות זאת, נאלצה איראן לפנות לטורקיה וביקשה לסייע ולשלוח כטב"ם – כפי שדיווח בעצמו הצבא האיראני. עם זאת, בהודעה שפרסם הצבא נטען כי בסופו של דבר מי שאיתר את זירת ההתרסקות היה כטב"ם איראני מתקדם, שהספיק לחזור מהים האדום לאיראן.
כך או כך, הזירה עצמה התגלתה רק ביום שני בבוקר. עם אור ראשון יצאו צוותי החילוץ ברגל, ולפי עזין חג'יג'י, צלם מתבריז שהצטרף אליהם, לקח להם שעה וחצי עד שטיפסו במעלה הר תלול וירדו בהמשך דרך אזור מיוער ובוצי. אבל לפי ה"טיימס" מי שהגיעו ראשונים לזירה לא היו צוותי החילוץ הרשמיים, אלא צוות של מתנדבים שרכבו על אופנועים. בסרטון שהופץ ברשתות נראה אחד המתנדבים הללו, אחרי שהגיעו לזירה, רץ בין העצים וצועק "חאג' אג'א, חאג' אג'א", ובמקביל קורא לראיסי תוך שימוש בכינוי חיבה שלו. כאשר אותו מתנדב נתקל בשרידיו המפויחים של המסוק ובכבודה המפוזרת על הקרקע, הוא נשמע זועק "אללהו אכבר, יא חוסיין!".
שלושה גורמים בטהרן, בהם שני חברים במשמרות המהפכה, אמרו ל"טיימס" כי גופותיהם של ראיסי ושל עבדוללהיאן נשרפו מעבר ליכולת לזהותם על-פי המראה שלהם. ראיסי, כך מדווח העיתון, זוהה על-ידי הטבעת שלו – ועבדוללהיאן זוהה על-ידי השעון שלו.
ההמונים קוראים "מוות לישראל" באחד מטקסי הלוויית ראיסי

לפי צבא איראן, המסוק התפוצץ והתעטף בכדור של אש כאשר פגע בקרקע. הרשויות באיראן מסרו כי על-פי חקירה ראשונית אין חשד למעשה חבלה כלשהו, וכי אין שום סימן לקליעים שפגעו בכלי הטיס. אבל למרות זאת, פקידים רבים באיראן תוהים האם הייתה היצמדות לנהלים הביטחוניים במהלך הטיסה – ומדוע מסוק הנשיא המריא בתנאי מזג אוויר קשים.
ההתרסקות הדרמטית הובילה לטלטלה במערכת הפוליטית באיראן, שכעת נערכת לבחירות כבר בסוף החודש הבא, ב-28 ביוני, אם כי בטהרן מדגישים כל העת כי המדיניות של המשטר לא תשתנה – גם לא ביחס לסיוע לחמאס ולחיזבאללה במלחמה נגד ישראל. נשיא איראן, נזכיר, הוא אמנם בעל השפעה רבה בכל הנוגע לענייני ניהול המדינה, בפרט בענייני פנים, אבל המילה האחרונה בכל הסוגיות הללו, במיוחד בנושאים הקשורים לפעילות צבאית ולפעילות משמרות המהפכה, שמורה למנהיג העליון עלי חמינאי.

יורש העצר הסעודי יבקר בטהרן?

בשבוע האחרון הגיעו לאיראן שורה של בכירים בעולם שהשתתפו בטקסי הלוויה ההמוניים שהסתיימו שלשום עם קבורתו של ראיסי בעיר הולדתו משהד, ובין הבכירים היה גם שר החוץ הסעודי פייסל בן פרחאן. סעודיה ואיראן הן אמנם יריבות ותיקות, אבל בשנה שעברה התחממו היחסים ביניהן והן חידשו את הקשרים הדיפלומטיים אחרי שנים של נתק. בנובמבר אשתקד ביקר ראיסי בריאד, ביקור ראשון אחרי חידוש היחסים, ועל רקע מותו דווח היום בתקשורת האיראנית כי יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן שוחח אמש עם הנשיא הזמני מוחמד מוחבר והסכים להזמנתו לבקר בטהרן. בריאד לא התייחסו עד כה לטענה הזו, ולא אישרו אותה.
7 צפייה בגלריה
מוחמד בן סלמאן
מוחמד בן סלמאן
יורש העצר הסעודי בן סלמאן. בטהרן טוענים: הוא הסכים להגיע לביקור
(צילום: Evelyn Hockstein / POOL / AFP)
מאז פרוץ המלחמה בעזה נרשמו כבר כמה אירועים המעידים לכאורה על המשך ההתחממות ביחסי סעודיה ואיראן, כמו הביקור שערך כאמור ראיסי בריאד. אולם לא ברור אם מדובר בהתקרבות אמיתית שתחזיק מעמד, או ניסיון של סעודיה לשמור את איראן "קרובה" אליה. סעודיה עדיין חוששת מאוד מאיראן, ועל רקע החשש הזה גם מקווה לברית הגנה עם ארה"ב – ברית שאמורה להיכלל בהסכם הנורמליזציה מול ישראל שממשל ביידן מקדם (אך מתקשה להשלימו בגלל הסירוב הישראלי למהלכים שקשורים בקידום מדינה פלסטינית).
נראה כי היחסים בין טהרן לריאד ממשיכים להתקיים בציר מקביל להתקדמות השיח בנוגע להסכם בין ישראל לסעודיה. צריך לזכור שאיראן, מנהיגת העולם השיעי, וסעודיה שנחשבת למנהיגת העולם הסוני, הן עדיין יריבות – וכך למשל ריאד תומכת בממשלה התימנית שמוכרת על-ידי הקהילה הבינלאומית, בעוד טהרן תומכת במורדים החות'ים. התקרבות בין שתי המדינות יכולה לפיכך להביא גם להתפתחויות בגזרות אחרות.
ליאור בן ארי השתתפה בהכנת הכתבה