טום קוטון ופיט ריקטס, חברי הקונגרס האמריקני המייצגים את ארקנסו ונברסקה, צפויים לפנות למחלקת המדינה האמריקנית ולנשיא ארה"ב ג'ו ביידן בבקשה לבחון את התפתחויות המלחמה בלבנון, בדגש על מעורבות חיזבאללה בצבא הלבנוני. זאת לאחר שנחשפו לטענות על מעורבתו של ארגון הטרור במפגש עם חיילי המילואים סרן בניה שרלו מוושינגטון ורס"ל רמי גלנץ מפילדלפיה.
2 צפייה בגלריה
שריפה בצומת כוח כתוצאה ממטחי ירי מלבנון
שריפה בצומת כוח כתוצאה ממטחי ירי מלבנון
שריפה באזור קריית שמונה כתוצאה ממטחי ירי מלבנון
(צילום: אביהו שפירא)
כבר שבעה חודשים שקציני מילואים שומרים על קשר רציף עם משרדים בקונגרס האמריקני, ובאופן דו-שבועי הם מעדכנים את חברי הקונגרס על המלחמה בעזה וההתפתחויות בגבול הצפוני. את המיזם "suited soldiers" (חיילים בחליפות) מוביל סרן שרלו מגדוד שריון 8112, ש"הוקפץ" בשבוע שעבר למשרדם של הסנאטורים קוטון וריקטס.
"במהלך השיחה שמנו לב שהם (הסנאטורים - א"א) לא מתייחסים כמעט למצב המתוח בגבול לבנון", אמר שרלו. "שאלנו אותם אם הם מודעים לכספים והציוד הצבאי שארה"ב מעבירה לצבא לבנון - ובסופו של דבר מגיע לחיזבאללה - ולא היה להם מושג. הסברנו להם שחיילי צבא לבנון הם שיעים, במישרין או בעקיפין הם קשורים לחיזבאללה דרך משפחה או חברים. זה מקל על חיזבאללה להשפיע על הצבא".
הוא הוסיף כי "תיארנו בפניהם איך חיזבאללה מכשיר מועמדים שיעים לצבא ופועל כדי לקדם אותם לעמדות מפתח. כל זה עוזר לו לקבל גישה למתקנים ולנשק, שחלקו מסופק על-ידי ארה"ב". ממידע שאספו הפעילים במיזם עולה כי מאז שנת 2006 ארה"ב סיפקה לצבא לבנון סיוע בשווי יותר משלושה מיליארד דולר. בנוסף, הצבא מקבל תמיכה נוספת וקטנה יותר גם מבריטניה, איטליה וגרמניה. שרלו הוסיף כי לאחר שהציגו בפניהם את המידע, הסנאטורים נותרו המומים.
2 צפייה בגלריה
רב סמל רמי גלנץ וסרן בניה שרלו בפגישה עם הסנטור גוש האוולי
רב סמל רמי גלנץ וסרן בניה שרלו בפגישה עם הסנטור גוש האוולי
שרלו וגלנץ באחת הפגישות עם חברי קונגרס
תיעוד: צה"ל תוקף מטרות בעייתא א-שעב
(צילום: דובר צה"ל)

בין המידע שחשפו החיילים בפני הסנאטורים הוצגו גם תמונות של פעילי חיזבאללה בבסיסים של צבא לבנון, וכן בבסיסי יוניפי"ל, הכוח הצבאי לשמירת שלום מטעם האו"ם. "יש חוסר הבנה בסיסי בקונגרס לגבי המערכה בצפון. מבחינתם יש צבא בלבנון וכוחות יוניפי"ל חוצצים בין חיזבאללה לישראל", הסביר שרלו.
"שאלנו אותם האם אי-פעם נשלחה שאילתה למחלקת המדינה או לנשיא על הסיוע הכספי לצבא או האם לבנון אי-פעם סיפקה דוח על השימוש בסיוע. איך מבטיחים שהוא לא מגיע לטרור? הסנאטורים ביקשו מאיתנו דוח שיכלול את הדמוגרפיה בדרום לבנון, כולל מעורבות חיזבאללה בכפרים המקומיים ובהשתלטות על צבא לבנון. הם ביקשו לראות עדויות. אנחנו שמחים להיקרא לדגל גם בקונגרס, אבל אנחנו לא מבינים איפה השגרירות, הנספחות הצבאית והממשלה", סיכם.