מעצרם באוסטריה של שני צעירים, בני 18 ו-19 שנשבעו אמונים לדאעש ותכננו לבצע מתקפת טרור בהופעה של טיילור סוויפט באצטדיון בווינה, אמנם בוצע בהצלחה - אך באותה נשימה פקח את עיני העולם המערבי לסכנה חדשה: גיוסם של בני נוער רבים לארגוני טרור איסלאמיסטיים ולימין הקיצוני, דרך מגעים ישירים בערוצי הרשתות החברתיות - בעיקר אפליקציית טיקטוק. 
4 צפייה בגלריה
לוחמי דאעש בסוריה, 2014. הרעיון לא מת, הוא פשוט עבר לענן הווירטואלי
לוחמי דאעש בסוריה, 2014. הרעיון לא מת, הוא פשוט עבר לענן הווירטואלי
לוחמי דאעש בסוריה, 2014. הרעיון לא מת, הוא פשוט עבר לענן הווירטואלי
(צילום: AP)
התופעה כבר קיבלה כינוי - "ג'יהאד הטיקטוק" - שאחראי ל"רנסנס" של פעילות ג'יהדיסטית נגד מטרות באירופה. רק בעשרת החודשים האחרונים אירעו ביבשת שש מתקפות טרור, רובן קטנות, אבל כמה מהן קטלניות, ויותר מ-20 ניסיונות או תוכניות למתקפת טרור סוכלו על ידי שירותי הביטחון והמודיעין. בהרבה מהמקרים המוציאים לפועל של המתקפה, או העצורים במהלך הסיכול, היו נערים שעברו רדיקליזציה ברשת (כפי שקרה לשני העצורים באוסטריה, ולשותף סוד שלישי - בן 15 שעוכב לחקירה ושוחרר).
לדברי מומחי מודיעין, טיקטוק הוא הערוץ הנבחר לגיוס צעירים שהופכים ל"זאבים בודדים" או לתאי טרור וירטואליים שמחכים להפעלה, בגלל כמות האנשים שהוא מסוגל להגיע אליו ובגלל האלוגריתם שלו, ואילו טלגרם הוא הערוץ הנבחר כדי לתכנן את המתקפה ולקשר בין מבצעיה. 
צורת הגיוס החדשה מקשה על רשויות החוק בשני מובנים. פיקוח, חיפוש וגילוי של מקומות מפגש וירטואליים הם קשים בהרבה לזיהוי עבור שירותי המודיעין מאשר מפגשים בין אישיים בין מגייס למגויס. כמו כן, הערוצים החדשים דורשים משירותי החוק והביטחון עבודה מאומצת יותר בבניית פרופילים לאזרחים "מסוכנים" או כאלה שמועדים להתגייס לתא טרור, מכיוון שזה מצריך עבודת מודיעין על נערים צעירים שעד עכשיו לא היו בקבוצת הסיכון. מדובר גם באתגר עבור הרשויות השופטות, שצריכות להחליט איך לשפוט קטינים במקרים כאלו. 
4 צפייה בגלריה
אצטדיון ארנסט האפל וינה אוסטריה בוטלו הופעות של טיילור סוויפט חשש ל פיגוע של דאעש
אצטדיון ארנסט האפל וינה אוסטריה בוטלו הופעות של טיילור סוויפט חשש ל פיגוע של דאעש
אצטדיון ארנס האפל שבו היו אמורים להיערך מופעיה של סוויפט בווינה. צעירים אוסטרים תכננו לבצע פיגוע, ונעצרו
(צילום: Lipskiy / Shutterstock.com)
אם בעבר האינטרנט היה יער של תעמולה איסלאמיסטית עבור מוסלמים ביבשת, שהיו זקוקים לאימאם או מסגד קיצוניים כדי לגשר בינם לבין תנועות ותאי טרור, הרי שהגשר הזה נעלם. לא קיימים יותר מפגשים אישיים, והדור החדש צריך רק רשת וירטואלית כדי לעבור משלב הרדיקליזציה לשלב ההצטרפות והפעילות.
גרוע מכך: אם בעבר היה מדובר בעיקר בחשודים שנמנו על הדת המוסלמית או בנים של מהגרים מוסלמים, הרי שהחודשים האחרונים הראו שהרדיקליזציה הגיעה גם לבני נוער גרמנים או צרפתים ללא קשר לאיסלם ובלי רקע הגירתי. זאת בנוסף לנוער שנולד באירופה אבל גדל בחברה מקבילה, מוסלמית, ללא שייכות למקום שבו נולד וגדל, ושאת עיקר האינפורמציה שלו הוא צורך מקיצוניים באינטרנט או מערוץ אל-ג'זירה. 
במרץ האחרון נער בן 15 תקף בדקירות גבר חרדי בן 50 בציריך שבשוויץ, תוך שהוא צעק "מוות ליהודים". לאחר הפיגוע התגלה סרטון של הנער, שוויצרי מאז 2011 ובמקור מטוניס, שבו הוא נשבע אמונים לדאעש, ומבטיח לצאת ל"ג'יאהד נגד יהודים" ולתקוף בתי כנסת.
בגרמניה התגלה באפריל תא טרור שהביא לעצירתם של שתי נערות בנות 15 ו-16 ונער בן 15 מדיסלדורף, לאחר שציתות לקבוצת הצ'אט הפרטית שלהם העלה כי הם החליטו לפעול עבור האומה האיסלמית ולהוציא לפועל התקפות על כנסיות ותחנות משטרה - מתוך מטרה להרוג כמה שיותר אנשים. החקירה העלתה גם כי הם עברו רדיקליזציה ברשת, אספו בקבוקי מולטוב וכלי דקירה, ותכננו לקנות כלי נשק כדי לבצע פיגוע ראווה בקתדרלה המפורסמת של קלן.
4 צפייה בגלריה
אפליקציית טיקטוק
אפליקציית טיקטוק
אפליקציית טיקטוק. ערוץ גיוס הצעירים של דאעש
(צילום: AP)
במאי נעצרה באוסטריה נערה בת 14 ממונטנגרו אחרי שקנתה סכין וגרזן בעיר גראץ, מתוך כוונה לבצע פיגוע טרור. על המחשב שלה נמצאו חומרי תעמולה והסתה של דאעש. גם כמה צעירים צרפתיים נעצרו על ידי כוחות הביטחון במדינה לאחר שתכננו לבצע פיגועים במהלך האולימפיאדה בפריז.  
חלק מהמעבר לגיוס הווירטואלי קשור כמובן לתבוסה ולחיסול הטריטוריאלי של האומה האיסלאמית בעיראק ובסוריה לפני חמש שנים. הרעיון כמובן לא מת, הוא פשוט עבר לענן הווירטואלי, ולכן המגייסים חורשים את הרשתות החברתיות בניסיון למצוא גולשים ומשתמשים שירצו להתחבר לרעיון שלהם. מומחי המודיעין במערב מזהירים כי כעת הניסיון ללכוד את המגויסים הרבה יותר קשה גם בגלל העובדה שהם לא מתחברים לרעיון האידיאולוגי של ארגון הטרור, אלא נופלים קורבן לניצול ציני של מבוגרים שמחפשים נערים ונערות משועממים, בעיקר כאלה שלא מקובלים בחברה, שמאוכזבים מהחיים ושגדלים בבית הרוס.
הגיוס לדאעש, אם כן, לא מוסבר להם כגיוס אלים עבור מטרה פוליטית-דתית, אלא כבמה שעליה הם יוכלו לפרק את האכזבה שלהם מההורים, מהמורים ומהחברה. מקום שבו יש מפלט אלים עבור החיים המשעממים שלהם, ושבו יקבלו את "15 דקות התהילה" המפוקפקות שלהם. הגיוס של הצעירים קיבל תאוצה בעיקר בגלל עבודת תעמולה וגיוס של סניפי בת של דאעש באפגניסטן ומרכז אסיה, שהקמפיינים האגרסיביים שלהם החזירו את ארגון המדינה האיסלאמית לשיח ולדו"חות המודיעין.
גם טבח 7 באוקטובר והמלחמה בעזה שפרצה בעקבותיו הם גורם חשוב בתאוצת הפעילות ברשתות החברתיות. האלוגריתמים של הרשתות, בעיקר בטיקטוק, עזרו להפצת תוכן רלוונטי של חומרים קשים מהמלחמה, לרדיקליזציה ולגיוס של צעירים. לפי הנתונים, פעולות טרור וניסיונות לפיגועי טרור מאז אוקטובר האחרון עלו פי ארבעה לעומת התקופה המקבילה בשנה שעברה. 
4 צפייה בגלריה
זירת אירוע האלימות בציריך, שוויץ
זירת אירוע האלימות בציריך, שוויץ
זירת הפיגוע בציריך במרץ. עוברי אורח השתלטו על הדוקר עד להגעת המשטרה
"אללה יגרום לכם לקשיים בנשימה אם תצרכו תרבות מערבית", מזהיר מטיף מוסלמי בשם עבדלחאמיד בפורטל של "שגרירות האיסלאם", בסרטון שנתפס על ידי גורמי המודיעין בפשיטה בדיסלדורף, קליפ שזכה ל-60 אלף לייקים. כל השיח בסרטון מתנהל בגרמנית ומושמעת בו תעמולה סלפיסטית ואיסלאמיסטית. המטיפים בדרך כלל אינם אנשי דת, אלא משפיעני רשת שיכולים לדבר לדור ה-Z בשפתם. הם התחנה הראשונה שתפקידה להביא את המאזינים והצופים ל"בועת הסלאפיזם", ומשם הם כבר יוצפו בחומרי תעמולה וגיוס, תחת קליפים מוקלטים אחרים שמסתירים את עצמם כקליפים שרוצים לעזור לצעירים בבעיות היום יום שלהם - אבל שתול בהם חומר תעמולה וטפטוף תמידי של מסרים דתיים עם חוקים ברורים, שמבטיחים להוציא את הנוער מהבלבול ולהוות עבורם מצפן מוסרי.
הפורטלים הללו גם מצליחים לפתח זהות והזדהות עם הצעירים: גם הם, כמו מאמינים מוסלמים, אינם מתקבלים בחברה ובתרבות הכללית בגלל מי שהם. האיסלם, אם כן, הוא פלטפורמה משותפת לתרבות נגד. לרבים מהצעירים, פעילי האיסלאם מהווים גם תחליף לדמות אב, ומישהו שאפשר לתת בו אמון. 
התוכניות של הצעירים האוסטרים (עם שורשי הגירה) שנעצרו בחשד לתכנון הפיגוע בהופעה של טיילור סוויפט מקפיאות מאימה: לצד חוברות תעמולה של דאעש הם אספו מצ'טות, נפצים, גרזנים, סכינים ופטישים. בן ה-19 השיג עבודה במפעל למתכות והשיג משם חומרים כימיים, בן ה-17 הצליח להשיג עבודה באצטדיון שבו תכננו לבצע את הפיגוע. הם אפילו השיגו לעצמם צ'קלקה, שאותה תכננו להציב על גג מכוניתם כדי להגיע למקום עצמו, ולבצע פיגוע התאבדות ענקי. השיחות במסרונים בינם לבין המפעילים שלהם נערכו בשפת סתרים, בלי ביטויים שהדליקו נורות אדומים אצל שירותי הביטחון וההצפנה. 
לפי דו"ח שהכין מומחה הטרור פיטר ניומן, 38 מתוך 58 העצורים במעורבות בפעילות של דאעש מאז אוקטובר היו בין הגילאים 13 ל-19. המגייסים ממשיכים לעבוד, והם צריכים לגייס רק אחד מתוך אלפי המועמדים בעולם הווירטואלי. הם יודעים שאף אחד לא יחשוד שנער או נערה בת 15 תבצע פיגוע נתעב. המתקפה בקונצרט של טיילור סוויפט אולי נמנעה, אבל הפצצה עדיין מתקתקת.
פרנץ רוף, המנהל הכללי ל"ביטחון הציבור" בווינה, הסביר כי העצורים בפרשת סיכול הפיגוע בהופעת טיילור סוויפט עברו הקצנה ברשת. לדבריו, התקשורת בין המעורבים נעשית בקודים המטעים את גופי המעקב. "כאילו מנהלים שיחות", הוא אמר לעיתונאים בווינה.
ה"בילד" הגרמני דיווח כי החשוד המרכזי בתכנון הפיגוע בהופעת סוויפט הושפע ממטיף אסלאמיסטי ידוע ברשת, עבול בערא, שעבר להטפה מקוונת לאחר סגירת המסגד שלו בברלין והשיג עשרות אלפי עוקבים