כוחות הביטחון ממשיכים להיאבק בחמאס ביהודה ושומרון בכל הדרכים ומגבירים את הפעולות ההתקפיות באזור, לצד החשש ממה שמכונה "היפוך קנים" - תרחיש שבמסגרתו תתפתח זירת מלחמה גם שם.
4 צפייה בגלריה
יהודה ושומרון פעילות צה"ל מעצר מבוקשים
יהודה ושומרון פעילות צה"ל מעצר מבוקשים
כוח צה"ל בעת מעצר מבוקשים ביהודה ושומרון
(צילום: דובר צה"ל)
במהלך הלילה עצרו הכוחות 38 מבוקשים ביהודה ושומרון, שניים מהם חשודים בביצוע פיגוע הירי לעבר בתי היישוב רחלים ביום שבת האחרון. עד כה נהרגו יותר מ-135 פלסטינים בפעילויות שונות באזור מפרוץ המלחמה, כש-50% מהם נשאו נשק והיתר ביצעו פעולות שכללו ידויי מטענים ואבנים לעבר כוחות הביטחון.
כמו כן, במהלך הלילה נסגרו שלושה בתי דפוס בחברון שהפיצו חומרי הסתה, בנוסף למעצרה של אהד תמימי מנאבי סאלח, שהורשעה בעבר בתקיפת קצין וחייל צה"ל, לאחר שפרסמה פוסט אלים ומסיט נגד ישראלים. באוגדת יהודה ושומרון ממשיכים בקו הפעולה נגד גדודי מחנות הפליטים, ורק בחודש האחרון נהרגו יותר מ-20 מחבלים המשויכים לגדודי ג'נין.
לפי מקורות פלסטינים רשמיים, מאז 7 באוקטובר נהרגו 154 פלסטינים ביהודה ושומרון, ויותר מ-2,200 נפצעו. כמו כן, יותר מ-2,100 פלסטינים נעצרו, ונהרסו 65 מבנים.
4 צפייה בגלריה
הפגמת תמיכה בחמאס, בחברון
הפגמת תמיכה בחמאס, בחברון
הפגמת תמיכה בחמאס בחברון, לפני כשלושה שבועות
(צילום: REUTERS/Mussa Qawasma)
מדי לילה צה"ל עורך מבצעי מעצרים רחבים באזור, ועד כה נעצרו גם פלסטינים מוכרים כמו איש הפתח בג'נין עטא אבו רמילה, ובכיר חמאס השייח חסן יוסף, שיצא לנאום בהפגנת תמיכה בעזה ברמאללה. בנוסף, מדי יום נערכים בערים מרכזיות הפגנות תמיכה וסולידריות עם תושבי עזה וקריאות נגד הרשות הפלסטינית, לצד הנפת דגלי חמאס.
העיתונאי הפלסטיני עז א-דין אחמד כתב כי "יש לקדם כל מעשה התנגדות בגדה המערבית או בירושלים, בקנה מידה גדול, כדי להסית נגד הכיבוש לאור המתקפה האכזרית חסרת התקדים בעזה". במאמר המערכת היום של עיתון אל-איאם הפלסטיני נכתב כי "אף אחד לא צריך להיות באשליה שתבוסת ההתנגדות בעזה תוביל לפתרון מדיני, אבל היא תוביל לסיפוח חלקים נרחבים מהגדה המערבית, ייהוד ירושלים הערבית ואולי לעקירת פלסטינים מהארץ. הנושא הפלסטיני בסכנה גדולה".
לצד פעילות צה"ל ביהודה ושומרון נרשמות גם תקריות אלימות בין יהודים לפלסטינים. לפי כשבוע וחצי לוחם צה"ל ירה למוות בפבבילאל מוחמד סאלח בן ה-40, במהלך עימות אלים בין מתנחלים לפלסטינים שמסקו זיתים ליד רחלים. בשל כך, פלסטינים רבים ביהודה ושומרון טוענים לעלייה דרסטית במספר מקרי החיכוך והאלימות של מתנחלים כלפיהם. בעקבות התקריות האלימות בין מתנחלים לפלסטינים מסרה בשבוע שעבר שגרירת ארה"ב באו"ם לינדה תומאס גרינפילד כי וושינגטון "מודאגת מאוד מהעלייה המשמעותית באלימות נגד אזרחים פלסטינים בגדה המערבית. אנו קוראים לישראל למנוע את המתקפות הללו".
4 צפייה בגלריה
ירי אל עבר בתים בישוב רחלים
ירי אל עבר בתים בישוב רחלים
חלון שנפגע מירי לעבר היישוב רחלים בשבת

ההיערכות ההגנתית ביו"ש

כוחות הביטחון ממשיכים לחמש ולאבטח גם את הצירים באזור, עד כמה שניתן. מתחילת המלחמה חולקו 8,000 כלי נשק לכיתות כוננות, אנשי מילואים ועוד. במסגרת זאת הוכשרו מספר חרדים שלא שירתו בצה"ל, וכעת - לאחר הכשרה מיוחדת - הם יכולים לשאת נשק.
צה"ל יצא בנוסף במבצע שנקרא "שומרים על הבית", שבמסגרתו מבצעים כוחות ההנדסה של האוגדה והחטיבות המרחביות, יחד עם גדוד הצמ"ה 7058 של פיקוד המרכז, עבודות הנדסיות לחיזוק התשתית המבצעית ביישובים ובכבישים ביהודה ושומרון. זאת כדי לסייע ולשפר את מרכיבי ההגנה באזור. במסגרת המבצע הוצבו חסמים, הוספו תלתליות סביב יישובים, הוקמו עמדות ממוגנות לשיפור ההגנה ההיקפית על היישובים והונחו בטונדות ושערים שונים בכניסה ליישובים.
בין השאר, מבוצעות גם עבודות מיגון וגידור, שינוי נתיבי גישה וארגון משטר התנועה, חישוף צמחייה והקמת עמדות מוגבהות וממוגנות בהתאם לצרכי ההגנה השונים. סמוך לכפר עזון לדוגמה הושלמו עבודות הנדסה, ובהן: חשיפת מרחבים, הקמת עמדות שמירה לאורך הכביש והקמת גידור כנגד זורקי אבנים, סמוך לכביש 55. פעולות אלה מתבצעות בנוסף לכוחות הפועלים במרחב באופן גלוי וסמוי על מנת לשמור על תושבי האזור ולסכל טרור.
סוגיית המסיק הפלסטיני ממשיכה להיות הנושא הבעייתי ביותר מבחינת ההגנה באזור. בשל פניות של תושבים שטוענים כי צה"ל מאפשר מסיק לפלסטינים, לעיתים סמוך ליישובים, שיגר שר האוצר בצלאל סמוטריץ' מכתב לראש הממשלה בנימין נתניהו, שבו הוא דורש את כינוס הקבינט בנושא.
4 צפייה בגלריה
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
"יש לנער את תפיסת הביטחון ביהודה ושומרון". סמוטריץ'
(צילום: שלו שלום)
סמוטריץ' כתב: "בשבועות האחרונים פניתי אליכם במספר הזדמנויות בדרישה לנער את תפיסת הביטחון ביהודה ושומרון בעת הזו, בדגש על הצורך ליצור מרחבי ביטחון סטריליים סביב הישובים והצירים ולמנוע כניסת ערבים אליהם, לרבות לצורך המסיק".
לפי יו"ר הציונות הדתית, "הדבר חשוב לפחות לשלוש תכליות: ראשית, ביטחון ומניעת התקרבות של ערבים שעלולים לנצל זאת לפיגועים. שנית, תחושת ביטחון בהינתן הרגישות הרבה בציבור וגיוס גברים רבים למילואים, מה שמשאיר נשים וילדים לבד. שלישית, מניעת חיכוך שעלול להביא להתלקחות הגזרה וגורם לנו נזק בינלאומי רב. בכל הדיונים נראה היה שהקו הזה מוסכם ובדיון שהתקיים לפני הקבינט ביום שני שעבר, בראשות רהאש הממשלה ובנוכחות שר הביטחון, הרמטכ"ל, ראש השב"כ ועוד, הנחה נתניהו את הרמטכ"ל לבחון את העניין".
סמוטריץ' סיכם: "למרבה האבסורד, לא רק שלא שונתה המדיניות, אלא שפיקוד המרכז מפטיר כשאשתקד, מאפשר ואף מחייב את ביצוע המסיק, זאת תוך השקעת היקף כוחות רבים למשימה זו. בכל הכבוד, מדובר בטירוף שאני לא מוכן להשלים איתו עוד".
בתגובה לפנייה של סמוטריץ', הסביר גורם ביטחוני: "ברקע טענות המתיישבים על כך שמאפשרים לקיים את המסיק, צה"ל במלחמה נגד הטרור ונגד חמאס ביהודה ושומרון. יש מוקדים שאושרו על פי הערכת מצב למסוק בהם. כל מוקד שאושר מאובטח על ידי צה"ל. אנחנו מודעים לעובדה שיש חשש וחרדה בהתיישבות בעקבות מה שקרה בדרום". יש לציין כי רק אתמול בוטלה פעילות יזומה של צה"ל, כדי לעבות כוח אבטחה במקום שבו התקיים מסיק, סמוך ליישוב מגדלים.