המאבק הישראלי נגד אונר"א: ועדת החוץ והביטחון של הכנסת אישרה את ההצעות של חברי הכנסת דן אילוז (הליכוד) ויוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו) נגד סוכנות הפליטים של האו"ם (אונר"א), שחלק מפעיליה חשודים בהשתתפות במעשי הטבח ב-7 באוקטובר.
2 צפייה בגלריה
נוסייראת
נוסייראת
הריסות בית ספר של אונר"א בעזה בו הסתתרו מחבלים שהותקף על ידי צה"ל
(צילום: Bashar TALEB / AFP)
2 צפייה בגלריה
חסימת משרדי אונר"א על ידי פעילי צו 9
חסימת משרדי אונר"א על ידי פעילי צו 9
כרזה שהוצבה על ידי מפגינים מול משרדי אונר"א
(צילום: צו 9)
לפי ההצעה, יבוטל הסכם מ-1967 שאפשר לאונר"א לפעול בישראל - ופעילותה בארץ תיפסק. כל מגע בין גורמים רשמיים בישראל לאנשי אונר"א יהיה אסור, ולא יינתנו להם אשרות דיפלומטיות והטבות כלכליות. בנוסף, כל הליך פלילי שחל על עובד אונר"א בגין פשעים ב-7 באוקטובר יעמוד בעינו.
כמו כן גם הצעת החוק שהגיש ח"כ בועז ביסמוט - להפסקת כל פעילות של ארגון הטרור אונר"א בירושלים - אושרה היום בוועדת חוץ וביטחון לקריאה שנייה ושלישית. מטרת החוק למעשה להפסיק באופן מוחלט את פעילות אונר"א בירושלים. בהתאם להצעה, אונר"א לא תפעיל כל נציגות, לא תספק כל שירות ולא תקיים כל פעילות – במישרין או בעקיפין - בשטחה הריבוני של מדינת ישראל.
ח"כ דן אילוז, מיוזמי הצעת החוק, כתב עם העברת הנוסח לקריאה שנייה ושלישית: "אונר"א הפכה מזמן ממוסד הומניטרי לכלי שרת בידי הטרור, תוך שהיא חרגה מתפקידה, והפכה לבעלת ברית של חמאס במאבק נגד ישראל. הצעת החוק שלי לניתוק הקשרים עם אונר"א היא הכרחית לביטחונה של ישראל ולשמירה על ריבונותנו. כל מי שמסייע לטרוריסטים לא ייהנה מהחסות והחסינות של מדינת ישראל".
חברי כנסת נוספים התייחסו לתאריך בו נערך הדיון, ח"כ מלינובסקי אמרה: "היום, יום לפני יום השנה לשבעה באוקטובר, אנחנו מחזירים מעט מן הצדק לקורבנות השבת הארורה ולמשפחותיהם. אונר"א ששיתפה וממשיכה לשתף פעולה עם ארגון הטרור הרצחני חמאס תסולק מכאן. עובדי הארגון שהשתתפו בטבח יועמדו לדין והטבות המס וכל שאר הפינוקים שהם קיבלו יופסקו לאלתר. מה שנשאר כעת זו רק ההצבעה במליאת הכנסת ואני קוראת ליו"ר הכנסת יחד עם יו"ר הקואליציה ומרכזת האופוזיציה להעלות את החוק בהקדם האפשרי כדי שנוכל להפטר מאונר"א אחת ולתמיד".
"אישור החוק, יום לפני השבעה באוקטובר – מהווה הוכחה לכך שהאמירה 'מה שהיה הוא לא מה שיהיה' - היא לא סיסמה ריקה", הוסיף ח"כ ביסמוט "בכך, אנו מעבירים לטרוריסטים מסר חד וברור: לא נשכח, לא נסלח, וננקוט בכל אמצעי כדי להבטיח את ביטחונה של ארצנו".
הפגנה בכניסה למשרדי אונר"א בירושלים
(צילום ארכיון: רפי קוץ )

לקראת ההצבעה שלחו פעילי תנועת הימין "אם תרצו" אלפי מסרונים ומכתבים לחברי הכנסת בוועדת חוץ וביטחון וקראו לא להרפות עד לחקיקת החוק. אחרי ההצבעה אמרו בתנועה: "בגין העביר את החלת הריבונות ברמת הגולן בשלוש קריאות באותו היום. אנו קוראים ליו"ר הכנסת, לראשי הקואליציה והאופוזיציה לסכם בהקדם על מועד כינוס המליאה עוד בחודש אוקטובר, כדי להשלים את החקיקה לסגירת אונר"א. כך תוכל מדינת ישראל לפתוח דף חדש ביחסים עם שכניה, ללא שקר הפליטים וללא חינוך להסתה. אנו מברכים את יו"ר הועדה ואת חברי הכנסת שסייעו ודחפו לקידום החוק".
מוקדם יותר היום פרסמנו כי מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש, שבסוף השבוע הוכרז על-ידי שר החוץ ישראל כ"ץ כ"אישיות בלתי רצויה בישראל", פנה לראש הממשלה בנימין נתניהו במכתב בהול במהלך החג - ובו הביע דאגה עמוקה מהחקיקה בכנסת נגד אונר"א. הוא הזהיר בין השאר כי אם החקיקה תעבור - אונר"א לא תוכל להמשיך לפעול, והוא יצטרך להביא את הנושא לעצרת הכללית של האו"ם.