רובי חן, אביו של חלל צה"ל סמל-ראשון איתי חן שנפל בקרב ב-7 באוקטובר וגופתו נחטפה ומוחזקת מאז בעזה, מתח הבוקר (חמישי) ביקורת על הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי. "פגשתי את נשיא ארה"ב יותר פעמים מאשר את הרמטכ"ל הישראלי, שהבן שלי בעצם שירת תחתיו", אמר האב השכול ל-ynet. "שמתי את הבן שלי בבקו"ם, והרמטכ"ל, מטעמיו שלו, החליט שהוא לא פוגש אותנו לעיתים תדירות".
הריאיון עם רובי חן
(צילום: ירון ברנר)

מותו של לוחם השריון סמ"ר חן מנתניה, בן 19 בנופלו, נקבע בחודש מרץ על-ידי הרב הצבאי הראשי לאחר בחינת הממצאים ועל בסיס מידע מהימן שהגיע לצה"ל. הוא נחטף מנחל עוז, ומשפחתו החליטה כי רק לאחר חזרת גופתו ייערכו הלוויה ושבעה. נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ספד לחן שהיה גם אזרח אמריקני מיד לאחר ההודעה על קביעת מותו: "ליבנו כבד, ג'יל ואני שבורי לב לגלות שאיתי חן האמריקני נהרג על-ידי חמאס במהלך מתקפת הטרור ב-7 באוקטובר".
ביידן סיפר אז כי כמה חודשים לפני כן האב רובי ואחיו הגיעו לבית הלבן כדי לחלוק עימו את הייסורים וחוסר הוודאות שעימם התמודדו כשהתפללו לשובו של איתי בשלום. "בסוף פגישתנו נתנו לי חנוכייה - תזכורת חגיגית שהאור תמיד יפזר את החושך, והרע לא ינצח. היום, כשאנחנו מצטרפים להוריו, אחיו ומשפחתו של איתי באבל על האובדן הטרגי הזה, אנחנו שומרים את התזכורת הזו קרוב לליבנו", אמר אז נשיא ארה"ב.
1 צפייה בגלריה
רובי חן, בנו איתי והרמטכ"ל הלוי
רובי חן, בנו איתי והרמטכ"ל הלוי
רובי חן, בנו איתי והרמטכ"ל הלוי
(צילום: עידו ארז, דובר צה"ל)
האב השכול אמר עוד בהתייחס לביקורת שלו על הרמטכ"ל הלוי: "אני חושב שהוא שוגה בצורה קשה. הפעם האחרונה שפגשתי אותו הייתה לפני שלושה חודשים. זו הייתה שיחה קשה, אמרתי לו שהוא לא בפוקוס. אמרתי לו, שלא יתבלבל, את מיטוט החמאס הוא ביצע והשלים. המשימה היחידה שנשארה לו זה להביא את 115 החטופים, כולל ובטח את החיילים שלו, ואז ידפוק על 1,600 דלתות במדינה, ירכין ראש, ישמע מה יש למשפחות להגיד ויבקש סליחה".
חן הוסיף: "זה נשמע לכם סביר שבפעם האחרונה שפגשתי אותו הייתי צריך להציג את עצמי ולהסביר לו מי אני? הוא לא ידע מי אנחנו. הוא צריך להסתכל, להיזכר מי אנחנו. אין כל כך הרבה חיילים במקרה הזה. גם אם אני מעיר אותו בשתיים בלילה, הציפייה שלי היא שיידע מי אני, מי הבן שלי, איפה הוא נלחם ומה מצבו. אם אני נכנס לבית הלבן בתור אזרח אמריקני ויודעים בדיוק מי אני, המינימום שהייתי מצפה זה שגם הרמטכ"ל יידע מי אני".
ויש לכם בקשה פתוחה לפגישה עם הרמטכ"ל, ומה אומרים לכם? "אומרים לנו 'הרמטכ"ל עסוק'. במשמרת שלו, בצער אני אומר את זה, נטבחו, נשרפו ונחטפו אזרחים במדינת ישראל. במשמרת שלו היה מינימום של חיילים שהגנו על הגבול של המדינה. ואותם חיילים גיבורים נלחמו עד טיפת הדם האחרונה שלהם. ברמה האישית, יש לו את החובה הערכית, המוסרית והיהודית להפוך שולחן בדיוני הקבינט ולהגיד לדרג המדיני שאין משהו שצריך לעשות יותר מאשר להחזיר את כל החטופים".
חן אמר עוד: "אני קורא לרמטכ"ל שיזכור שיש פה משפחות והורי חיילים שמבקשים ממנו בנימוס שיפגוש אותנו. הוא מצידו והלשכה שלו בוחרים לא לתת לנו פגישה. אני חושב שהרמטכ"ל חייב להסתכל לי ולשאר ההורים בלבן של העיניים, ולהגיד שהוא יודע דבר אחד שהוא צריך לעשות וזה להחזיר את החטופים, בטח את החיילים שלו שנלחמו תחת הצבא שלו ותחת הפיקוד שלו".
בהתייחס לפסגה שתיערך היום ומחר בדוחא בירת קטאר במסגרת המשא ומתן להפסקת אש בעזה ועסקת חטופים, אמר חן: "אין נפש יהודייה אחת שמגיעה לה להיות שם בגיהינום הזה מעל 10 חודשים. אני חושב שלכולנו, גם למשפחות, כבר קשה עם החידודים של קטגוריות (השחרורים). אני מקווה שהאנשים המצוינים שנסעו לדוחא יביאו את ההסכם בכללותו. בסופו של דבר צריך להעביר את ההחלטה הזאת בממשלת ישראל".
מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "פגישות בקרב צמרת צה"ל עם בני משפחות החטופים מתקיימות בכל העת ובהרכבים שונים. ראש המטה הכללי וכלל האלופים הנוגעים לטיפול בסוגיית החטופים רואים חשיבות רבה בקיום פגישות אלו, והן מתקיימות בהתאם להערכת המצב ונוכח אילוצים מבצעיים בניהול הלחימה.
"צה"ל ממשיך גם בשעה זו, בהפעלת כלל המאמצים המבצעיים והמודיעיניים, על-מנת לממש את המשימה הלאומית העליונה להשבת כלל החטופים והחטופות. צה"ל ימשיך ללוות את משפחות החטופים".
גורמים צבאיים אמרו כי במהלך החצי השנה האחרונה נפגש הרמטכ"ל הלוי שלוש פעמים עם משפחות החיילות החטופות, פעמיים עם משפחות החיילים החטופים, וערך כמה פגישות עם משפחות חטופים מכיתות הכוננות ומשפחות של אזרחים חטופים. הגורמים הצבאיים ציינו עוד כי פגישות נוספות עם הרמטכ"ל יתואמו בהזדמנו האפשרית הראשונה.
הריאיון עם צביקה גרינגליק
( צילום: ירון ברנר)

צביקה גרינגליק, אביו של סרן במיל' שאול גרינגליק (26) מרעננה שנפל בקרב בצפון רצועת עזה בסוף דצמבר, ביקש להתייחס לביקורת שמתח רובי חן על הרמטכ"ל הלוי. "אני מכבד כל רצון או צורך שמתעורר אצל המשפחות השכולות, אבל מוכרח להשמיע גם את עמדתי בתור אב שכול. מפקד שכעת עסוק במטרות הלחימה – לא צריך להתפנות כעת לניחומים. אין לי שום רצון או צורך שיגיע כעת. נוכל להיפגש בהמשך השנה, בימי ציון וזיכרון, אחרי שתסתיים המלחמה", אמר גרינגליק שבנו היה קצין בגדוד 931 של חטיבת הנח"ל.
גרינגליק אמר עוד כי "כל עוד החטופים מוחזקים בשבי חמאס והחיילים עדיין נלחמים ומסכנים את חייהם בלחימה ברצועה – אני לא מצפה מאף אחד להגיע, לא מהרמטכ"ל ולא ממפקד חטיבת הנח"ל. אשתו של הרמטכ"ל הגיעה לבקר אותנו, מפקד גדוד 931 הצליח להגיע באחת הפעמים שיצא מעזה, וקצינת הנפגעים נמצאת איתנו בקשר קבוע. אני לא מעלה על דעתי שמפקדים בכירים שעסוקים כעת בניהול הלחימה יכולים להתפנות לניחומים".
בריאיון ל-ynet אמר גרינגליק: "התנחומים יכולים להגיע אחרי המלחמה. אני טוען גם, לפני שהבן שלי נפל, שלמשפחות שכול אין את הזכות להגיד את כל מה שהם רוצים. לא מבינים לפעמים את כל השיקולים. יש מקום לשמוע כמובן, אבל אני לא חושב שלי מותר להגיד את כל מה שאני רוצה. במערכת נכונה יש אנשים, מטה. לא צריך להביא את הרמטכ"ל להיפגש עם כל אחד".
הוא הוסיף: "אני בחרתי לחיות במדינה הזאת, אני מקבל על עצמי את מרות המנהיגים. לא מסכים איתם איך שהעסק מתנהל אבל חיים בדמוקרטיה ומישהו קובע. איך אשתי אומרת? 'שלחת את הבן שלך לבית ספר אז תסמוך על המנהל ועל המורים'. בגלל שהבן שלי נהרג ביחד עם 690 חיילים אז אני יכול להביע את דעתי. אני יכול, אבל לא חושב שיש לזה יותר משקל מאשר מישהו אחר שהבן שלו עדיין לוחם".