פרויקטים ענקיים, אגרות גודש, שיפור משמעותי בשירות ועוד קווים לרכבות הקלות והכבדות מעל ומתחת לאדמה: אם הסיכום בין מנכ"לית משרד התחבורה מיכל פרק וסגנית הממונה על התקציבים עדי חכמון אכן יאושר לבסוף וייצא אל הפועל לאחר העברת תקציב המדינה בכנסת - בישראל תהיה בעוד כמה שנים תחבורה ציבורית הרבה יותר טובה.
בהתאם לתוכנית הממשלתית, מערכת הקווים המסתמנת תוכל לשדרג באופן משמעותי את הנגישות של אזרחי המדינה להזדמנויות נסיעה בתחבורה הציבורית ובמקביל לצמצם את חשיפתם לפקקים הנוראיים בכבישי ישראל. אלו הם השינויים שצפויים לשפר במידה ניכרת את המצב הנוכחי:
רכבת ישראל
לפי הסיכום, תאושר לרכבת ישראל תוכנית פיתוח חדשה בסכום של 46 מיליארד שקל למשך חמש שנים. בין הפרויקטים שיופיעו בתוכנית: הכפלת מסילות קו החוף העמוס והגדוש ברכבות בעלות של 15 מיליארד שקל, המשך הקו המהיר בירושלים אל תוך מרכז העיר והוספת תדירות לקו בעלות של 4.6 מיליארד שקל, המשך פרויקט החשמול, הגברת הסעת המטענים, מתחמי תחזוקה נוספים לרכבת, התאמת הקיבולת ברציפים כך שיותר נוסעים יוכלו להיכנס ורכישה מסיבית של קרונות וקטרים חשמליים.
המסילה המזרחית שתחבר בין חדרה ללוד ותהווה אלטרנטיבה למסילת החוף תוקצבה ביותר מ-9 מיליארד שקל ונקבע כי יקומו בה רק שלוש תחנות, לעומת התכנון המקורי שכלל תשע תחנות. תוקם תחנה ראשונה בארץ בעיר ערבית - טירה וכן באלעד ובקריית התעופה הסמוכה לנתב"ג. האוצר הציע לקצץ בתחנות כדי להגביר את מהירות הרכבת ותפעולה, אלא שמנגד- נוסעים רבים בשרון שהובטחה להם תחנת רכבת יישארו רק עם מסילה. כמו כן אושר להמשיך ולקדם את המסילה הרביעית באיילון שתקל על צוואר בקבוק הרכבות.
רכבות קלות
בירושלים תוקצבו קווי הרכבת הקלה הכחול והסגול בסכום של 13.8 מיליארד שקל. לפי התוכניות, הקו הכחול ישתרע משכונת גילה בדרום העיר ועד לרמת אשכול בצפונה והקו הסגול יחבר בין בית החולים הדסה עין כרם לשכונת ארמון הנציב. לפי הסיכום התקציבי, הקווים יכללו את שלוחת גוננים, חניון חנה וסע ברוזמרין ואופציה לחניון הר חומה.
הרכבת הקלה בין חיפה לנצרת תוקצבה לאחר סאגה ארוכה שבעיצומה הוצע לבטל אותה. תקציבה הוא 7.6 מיליארד שקל. את התקציב הדרוש לקח משרד התחבורה על חשבון הרחבת חלק מכביש 6 ורידוד התקציב למחלפים, והעביר הלכה למעשה תקציב שיועד לכבישים לפיתוח תחבורה ציבורית.
במקביל תוקצבה הקמתו של הקו הכחול בגוש דן שיפעל כמטרונית (BRT).הפרויקט נאמד ב-2. מיליארד שקל והוא יחבר את רחובות, נס ציונה וראשון לציון עד לצומת חולון.
הקו החום תוקצב לתהליך שנקרא "קידום זמינות" וכולל את הכנת הקרקע בלבד, ללא עבודות תשתית תחבורתית. הקו יופעל באופן דומה למטרונית מלוד ורמלה דרך ראשון לציון ולבת ים. קווים אלו יתווספו לקו האדום, הירוק והסגול שיופעלו כרכבת קלה ונבנים כעת.
מטרו
תוכנית הענק לבניית מטרו בגוש דן יוצאת לדרך עם תקצוב של יותר מ-6 מיליארד שקל. הפרויקט כולו יעמוד על סך של 150 מיליארד שקל ומערכת של שלושה קווים תת-קרקעיים מתוכננת לפעול בגוש דן, בהדרגה, החל מ-2032 והיא לעמדתם של מומחים התוכנית שתשנה את כללי המשחק התחבורתיים בגוש דן הפקוק.
על מנת לקדמה, יזמו במשרד האוצר "חוק מטרו" שאמור לעבור יחד עם חוק ההסדרים, אלא שבעקבות התנגדויות של משרדי ממשלה שונים החוק עשוי להתפצל. גורמים הקשורים לפרויקט מזהירים כי אם החוק לא יקושר לחוק ההסדרים, ייגררו עיכובים בתוכנית. בינתיים הוצאה מהחוק הוועדה המייעצת שאמורה הייתה להיות האחראית על שיתוף הציבור בפרויקט.
אופניים והליכה
משרדי הממשלה ישחררו את ההקפאה התקציבית של פרויקט "אופנידן" לסלילת נתיבי אופניים בגוש דן. ההקפאה נעשתה בהנחייתה של שרת התחבורה הקודמת מירי רגב, שטענה כי האוצר מסרב לתקצב שבילים בפריפריה.
בנוסף, יוקצה סכום תקדימי של 2 מיליארד שקל לסלילת תוכנית לאומית לשבילי אופניים עד לשנת 2027. כמו כן תוקצב פרויקט "בזכות הדרך" בהובלת האגף לתכנון תחבורתי לעידוד תנועה לא ממונעת בערים ויצירת תשתית העדפה לאופניים והולכי רגל בסך 60 מיליון שקל לשנים 2022-2023.
אוטובוסים
חלק ניכר מהתקציב שיופנה לתגבור שירות האוטובוסים יגיע מאגרות גודש. במהלך זה האוצר שומר "שוט": אם אגרות הגודש יידחו או לא ייכנסו לתוקף - בהתאם גם יצומצם תגבור שירות האוטובוסים. בכל אופן, עד לשנת 2026 התוספת לשירות התחבורה הציבורית (10 מיליארד שקל כיום) תעלה עד שתתייצב על תוספת של 2.2 מיליארד שקל.
כדי לספק את המענה, במשרדי הממשלה מתכוונים להכשיר 10,000 נהגי אוטובוס חדשים במשך חמש שנים, כאשר הוותק של הנהגים יישמר במעבר מחברה לחברה, אך עדיין אין הסכמות על העלאת שכר הנהגים - שאפשר לגייס אבל קשה לשמר.
בשנה הקרובה יפורסמו מכרזים לתוספות שירות בבקעת אונו, אלעד, בני ברק-ירושלים, השרון-גבעת זאב ועוד. כמו כן ישופרו קווי האוטובוס מחניון שפירים לתל אביב ויוקמו מסופי תחבורה בעלות 3.5 מיליארד שקל ונתיבי העדפה בערים בעלות של 6 מיליארד שקל בחומש.
במסגרת התקציב מקודמות גם תוכניות ייחודיות ותקציבים לאוכלוסיות מוחלשות לתחבורה ציבורית. בחברה הערבית יוקצו מיליארד שקלים לטיפול בתשתיות ומיליארד שקלים לשיפור השירות. בנוסף, יחל פיילוט של תחבורה גמישה באום אל פחם, תוקם כאמור תחנת רכבת בטירה ואפליקציות תשלום בתחבורה הציבורית יוכנסו גם למזרח ירושלים.
למרות הערכות קודמות של משרד התחבורה שהעריך את הנגשת התחבורה הציבורית לאנשים עם מוגבלות ב-325 מיליון שקל ולמשך 12 שנה, תוקצבו לחומש הקרוב רק 90 מיליון שקל. מדובר אמנם בהתקדמות, אבל קטנה מאוד.
כמו כן תוקצבה תוכנית טיפול בצווארי בקבוק בתחבורה הציבורית - 30 מיליון שקל יוקצבו לתכנון רמזורים, נתיבי העדפה לפני רמזורים, הסטת קווים ופתרונות נוספים כדי לשחרר את פקק האוטובוסים בערים. 360 מיליון שקלים יושקעו בקישוריות בין תחנות הרכבת לשירות האוטובוסים. כמו כן תגובש תוכנית אב שתתמודד עם המשאיות שגודשות את הכבישים והובלת המטענים בישראל.
ברקע הדברים נזכיר כי אם אכן התקציב לנושאים אלו יאושר בכנסת, חלק גדול מהתוכניות יוכלו להתממש. ואולם, עדיין מדובר בתוכניות על הנייר ובכל מקרה יעברו עוד כמה שנים כדי שנוכל להיווכח אם התקצוב אכן יושם.
זאת ועוד - התקציב כולל כמה בעיות: התחבורה הציבורית צפויה להתייקר כדי לממן חלק מהתוספות, ההתייחסות לקטל בדרכים לוקה בחסר (רק מיליארד שקל תוקצבו למאבק אף על פי שהתוכנית הלאומית מוערכת בעשרות מיליארדי שקלים).
למרות ההצהרות על קידום תחבורה ציבורית ופחות לתחבורה פרטית, גם הרחבת וסלילת כבישים נמצאת על הפרק. כך למשל כביש 6 וכן הכבישים 232, 66 ו-46. הסיכום מבהיר כי אם אגרות הגודש יידחו או יבוטלו - חלק ניכר מהתקציבים שפורטו כאן פשוט ייעלמו.