2 צפייה בגלריה
מימין למעלה: מוחמד אבו הואש, רמי מרג'יה ואדם ואמיר מסארווה
מימין למעלה: מוחמד אבו הואש, רמי מרג'יה ואדם ואמיר מסארווה
מימין למעלה: מוחמד אבו הואש, רמי מרג'יה ואדם ואמיר מסארווה
"אני מבקש מהילדים לא לצאת, אלא אם כן מדובר במקרים דחופים ביותר", סיפר בעצב חסן (45), אבא לשלושה ילדים (בני 19, 16 ו-13), תושב ג'דיידה-מכר, שבתקופה האחרונה הפכה לזירת ירי. רק לפני שבועיים נורה תושב השכונה בשעת צהריים ביום שישי. "הפך להיות מצב מסוכן מאוד לצאת מהבית. ההנחיה הראשונה כששומעים ירי לא לצאת מיד, להמתין כמה דקות ולאחר מכן לצאת לראות מה קרה", ציין חסן.
חסן סיפר על התנהגות בריונית של אנשים בכבישים, שמחזיקים נשק בפומבי ומשתמשים בו כדי לאיים: "הם בריונים שנוהגים בצורה גסה. כבר אי אפשר לדעת מה יכול לקרות, לכן אני מסביר לילדים שיש להיזהר בכל מצב, אפילו בסיטואציה הפשוטה ביותר". חסן חושב שילדיו, כמו רוב הילדים ביישוב, סובלים מפוסט טראומה לא מטופלת. כמו במרבית היישובים הערביים, אין שם תמיכה נפשית מספקת או עידוד ללכת לטיפול. "קולות הירי הפכו למוכרים ורגילים. זו כבר מכת מדינה קשה מנשוא", ציין חסן.
זירת הירי ביפיע בשבוע שעבר, שבו נרצח בין היתר ראמי מרג'יה בן ה-15

חנאן סבאח (37) היא אמא לשלושה (בני 11, 9 ו-4) מטורעאן, יישוב שראה לא מעט מקרי רצח: שלושה רק מתחילת השנה האחרונה. גם היא סיפרה על הטראומה של הילדים: "בחורף, בזמן שהיו רעמים, הילד אמר לי 'אמא יש פיצוץ' והתחיל לבכות. הוא כבר לא מבחין בין רעמים ליריות, מבחינתם זה אותו הדבר". לדבריה, הילדים חווים בקושי רב את הירי: "אחד הילדים שאל, 'אמא זו מלחמה, נכון? ככה זה במלחמות'" היא סיפרה בעצב. "אנחנו בהישרדות יומיומית. עם כל אופנוע שעובר לידי, אני בפחד שיקרה משהו". אחד המקרים הכואבים והזכורים הוא הרצח של עמאר אל-שייח חג'יראת בן ה-4, שנורה לעיני אמו ביישוב ביר אל-מכסור שבגליל התחתון בשנה שעברה.
בתקופה האחרונה מורגשת עלייה של פניות לגורמי בריאות הנפש והשירות הפסיכולוגי בחברה הערבית. ד"ר עמיר ביראני, פסיכותרפיסט, מדריך ומטפל משפחתי וזוגי טען כי "האלימות גורמת לחץ נפשי משמעותי לכל המשפחה. אצל ילדים, מופיעים לרוב תסמינים גופניים, אך לא רק: כאבי בטן, פחדים, הימנעות, נסיגה חברתית, ירידה בהישגים ועוד. יש חוסר משמעותי במטפלים בכל מקצועות בריאות הנפש, ובפרט לילדים. יש רשימות המתנה ארוכות גם בסקטור הפרטי, וזה מעכב עוד ועוד את הטיפול בילדים".
2 צפייה בגלריה
עמאר מוחמד אלשיח' חג'יראת
עמאר מוחמד אלשיח' חג'יראת
עמאר בן ה-4 שנרצח בשנה שעברה לעיני אימו
האלימות בחברה הערבית משתוללת - והילדים משלמים את המחיר
(צילום: נויל האריס)

עולא פחראלדין אבו-ריש, מנכ"ל עמותת "ינבוע", ארגון הגג של מעונות החברה הערבית, אמר כי: "האלימות ברחובות משפיעה מאוד על תחושת הביטחון בקרב מבוגרים, ועל אחת כמה וכמה בקרב ילדים. במסגרות לגיל הרך אין אנשים עם הכלים המקצועיים המתאימים". מאז תחילת 2023, נרצחו ארבעה ילדים ופעוטות בחברה הערבית: ראמי מרג'יה, מוחמד אבו הואש ואדם ואמיר מסארווה.