עם החרפת המצב ההומניטרי ברצועת עזה בעקבות מלחמת "חרבות ברזל", נעשות בישראל שורה של יוזמות במטרה להביא להקלה במצב ולהפחתת הלחץ הבינלאומי. במסגרת מאמצים אלה נודע ל-ynet כי בשבועיים האחרונים מתקיימים מגעים בניסיון למנות את ראש ממשלת בריטניה לשעבר, טוני בלייר, לתפקיד מתאם פעולות הומניטרי ברצועת עזה.
1 צפייה בגלריה
טוני בלייר ובנימין נתניהו
טוני בלייר ובנימין נתניהו
טוני בלייר ובנימין נתניהו
(צילום: קובי גדאון, לע"מ)
הכותרת
המלחמה על ביטחון היהודים בעולם
26:33
הגדרת התפקיד והסמכויות של בלייר אינן ברורות עדיין, אך הוא מיועד לעסוק בהרחבה בטיפול במצב ההומניטרי ברצועה, בדגש על מתן טיפול רפואי ותרופות, ועל האפשרות לפינוי פצועים וחולים מהרצועה. בכיר ישראלי מסר כי ראש הממשלה, בנימין נתניהו, מעוניין במינוי של בלייר, ששימש במשך שנים כשליח הקוורטט למזרח התיכון.
ממשרדו של בלייר נמסר בתגובה: "מר בלייר מחזיק משרד בישראל והוא ממשיך לעבוד בנושאים הקשורים בישראל ובפלסטינים. מובן שהוא מנהל שיחות עם אנשים באזור ובמקומות אחרים כדי לראות מה ניתן לעשות, אך הוא לא קיבל או הוצע לו 'תפקיד'".
המאמצים מרוכזים בידי משרד הבריאות ומשרד הביטחון, המעורבים עמוקות בניסיונות להוביל להקלה הומניטרית ברצועת עזה, בין היתר כדי להעניק לגיטימציה גוברת לפעילות הישראלית במסגרת המלחמה ולהפחית מהלחץ הבינלאומי הגובר. במשרד הבריאות סייעו בשלל יוזמות במהלך השבועות האחרונים, כולל הקמת בתי חולים שדה בצד המצרי, והבאת ספינת בית החולים של צרפת שאמורה לעגון לא רחוק מחופי עזה.
משרד הביטחון וצה"ל מעורבים אף הם, לאחר שבצה"ל השתרשה ההנחה כי לגיטימציה תקנה לצבא זמן להביס את חמאס ברצועה, וכי לגיטימציה מצריכה מניעת משבר הומניטרי ברצועה.