העיתון האמריקני "וול סטריט ג'ורנל" פרסם אמש (שלישי) פרטים חדשים על אודות התנאים שבהם הוחזקו בשבי חמאס אלמוג מאיר ג'אן, שלומי זיו ואנדריי קוזלוב - שחולצו ביום שבת ממחנה הפליטים נוסייראת שבמרכז רצועת עזה ב"מבצע ארנון", ביחד עם נועה ארגמני שחולצה גם היא ממבנה סמוך. הפרטים החדשים שפורסמו מבוססים, לפי העיתון, על שיחות עם קרובי משפחתם של שלושת החטופים, כמו גם עם גורמי ביטחון ורפואה ישראליים.
התיעוד הנדיר ממצלמות הקסדה: כוחות הביטחון מחלצים את שלושת החטופים
(צילום: דוברות המשטרה)

4 צפייה בגלריה
נועה ארגמני, אלמוג מאיר, אנדרי קוזלוב ושלומי זיו
נועה ארגמני, אלמוג מאיר, אנדרי קוזלוב ושלומי זיו
אנדר קוזלוב, אלמוג מאיר ג'אן ושלומי זיו
לפי הפרסום, השלושה שהו בחדר אחד חשוך במשך שישה חודשים, וישנו על מזרנים קטנים שהונחו על הרצפה. הקשר היחיד שלהם עם העולם החיצון הגיע מהשומרים שהביאו להם אוכל, ולעיתים התעללו בהם. בקומה מתחת גרה משפחה עזתית עם ילדים, ושלושת החטופים יכלו לשמוע אותה, אך מעולם לא פגשו את בני המשפחה. יום אחד המשפחה יצאה החוצה, והם הורשו על ידי חוטפיהם לרדת למטה ולהשתמש במטבח שלה.
בכתבה מתואר כיצד חוטפיהם הענישו אותם והתעללו בהם אם הם לא מילאו אחר הכללים הנוקשים שהוטלו עליהם: החוטפים נעלו אותם בשירותים, עטפו אותם בשמיכות בחום הכבד ואיימו עליהם שוב ושוב שיהרגו אותם. הם אף אמרו להם לפעמים כי לאף אחד בישראל לא אכפת מהם, ושאף אחד לא יגיע לחלץ אותם.
השלושה העבירו את הזמן במשחקי קלפים, למדו ערבית, לימדו זה את זה עברית ורוסית וכתבו ביומנים - וכך ידעו מה התאריך. בכתבה נכתב כי השלושה הפכו לחברים קרובים, והקשר הזה עזר להם לעבור את החוויה הקשה בשבי.
4 צפייה בגלריה
תיעוד הנדיר ממצלמות הקסדה: לוחמי הימ״מ ולוחמי היחידה המבצעית של השב"כ מחלצים את החטופים תוך אש כבדה וחיסול מחבלים מעזה
תיעוד הנדיר ממצלמות הקסדה: לוחמי הימ״מ ולוחמי היחידה המבצעית של השב"כ מחלצים את החטופים תוך אש כבדה וחיסול מחבלים מעזה
"לא ראו אור יום במשך שמונה חודשים". שלושת החטופים שחולצו
(צילום: דוברות המשטרה)
4 צפייה בגלריה
תיעוד הנדיר ממצלמות הקסדה: לוחמי הימ״מ ולוחמי היחידה המבצעית של השב"כ מחלצים את החטופים תוך אש כבדה וחיסול מחבלים מעזה
תיעוד הנדיר ממצלמות הקסדה: לוחמי הימ״מ ולוחמי היחידה המבצעית של השב"כ מחלצים את החטופים תוך אש כבדה וחיסול מחבלים מעזה
"שמענו סיפורים מעבר למה שאפשר לדמיין"
(צילום: דוברות המשטרה)
כפי שתיארו אימו ואחותו של אלמוג מאיר ג'אן, בפרסום של ה"וול סטריט ג'ורנל" נכתב כיצד יום אחד כשהותר לחטופים לצפות בערוץ אל-ג'זירה, שם שודרה עצרת של משפחות החטופים בתל אביב, אלמוג הבחין בפרצופו באחד השלטים. לפי הפרסום, באופן בלתי נתפס זה קרה ביום ההולדת של אלמוג, תאריך שלו הוא היה מודע בזכות המחברת שבה כאמור נהגו לכתוב החטופים בעודם בשבי. "זה גרם לו להרגיש שהוא לא נשכח", אמר לעיתון אבירם מאיר, דודו של אלמוג.
קרובי המשפחה של החטופים שחולצו אמרו ל"וול סטריט ג'ורנל" כי הומלץ להם על ידי גורמי המקצוע שלא לשאול את יקיריהן יותר מדי שאלות במטרה לדלות פרטים, ושעליהם להיות מוכנים לכך שילמדו על אודות מה שעבר עליהם בשבי ככל שהזמן יעבור. כמו כן, נכתב כי גורמי ביטחון ישראליים ביקשו מהחטופים ומקרוביהם לשמור בסוד את מה שעבר עליהם במהלך תקופתם בשבי.
פרופסור איתי פסח מבית החולים שיבא בתל השומר, אחד האחראים על הטיפול הרפואי בארבעת החטופים שחולצו, אמר לעיתון האמריקני כי למרות ההערכות הראשוניות החיוביות, שמבוססות על כך שהחטופים לא איבדו משקל רב במהלך שהותם בשבי ונראו מחוייכים לאחר שחרורם, הארבעה עברו "עינויים פיזיים ונפשיים". לדבריו, "המראה הראשוני שלהם קשור מאוד לאדרנלין שזרם בגופם בעקבות שחרורם המשמח". עוד הוא אמר כי סביר להניח שמשקלם עלה וירד במהלך שהותם בשבי עקב פחד, מתח והתעללות שעברו, ושסימנים מעידים כי הם סבלו מניוון שרירים ומתת תזונה, ושהם איבדו את היכולת לבצע פעולות מסוימות. "שמענו סיפורים שהם מעבר לכל מה שאפשר לדמיין", אמר פרופסור פסח.
4 צפייה בגלריה
נועה ויעקב ארגמני
נועה ויעקב ארגמני
נועה ארגמני עם אביה. הוחזקה בכמה בתים לפני שהגיעה למבנה שממנו חולצה
שלשום אמר פרופסור פסח ל-CNN כי החטופים הוכו במהלך שהותם בשבי. "זו הייתה חוויה קשה עם הרבה התעללות, כמעט כל יום, כל שעה. התעללויות פיזיות, נפשיות ואחרות. זה משהו שהוא מעבר להבנה״, הוא אמר. לדבריו, שמונת החודשים שבהם שהו החטופים בשבי "הותירו חותם משמעותי על בריאותם", ולמרות שנראה תחילה כי הם במצב טוב - כולם סובלים מתת תזונה. "לא היה להם חלבון אז השרירים שלהם מבוזבזים מאוד, ויש נזק לכמה מערכות אחרות בגלל זה", אמר פרופסור פסח.
עוד אמר פרופסור פסח כי ארבעת החטופים סיפרו לו שהם הועברו כמה פעמים ממקום למקום, וכי כמה שומרים שונים שמרו עליהם במהלך שהותם בשבי. עוד הם סיפרו לו כי אספקת המזון והמים שקיבלו לא הייתה יציבה. "היו תקופות שבהן הם כמעט לא קיבלו אוכל בכלל", הוא אמר. "היו תקופות אחרות שבהן זה היה קצת יותר טוב, אבל בסך הכול השילוב של הלחץ הפסיכולוגי, תת תזונה, אי קבלת מספיק מזון או אי קבלת מזון מהסוג הנכון, ההזנחה רפואית, המוגבלות לחלל, חוסר חשיפה לשמש וכל הדברים האחרים - יש לכך השפעה משמעותית על הבריאות".
אבירם מאיר, דודו של אלמוג מאיר ג'אן, סיפר כי השלושה הצליחו לשמור על "טיפוח" מסוים בעודם בשבי, אך עם זאת תיאר את עורו של אחיינו כחיוור. "הם לא ראו את השמש במשך שמונה חודשים", אמר.
בפרסום של ה"וול סטריט ג'ורנל" נכתב כי עדיין לא ברור היכן הוחזקו שלושת החטופים לפני שעברו לבית שממנו חולצו, בעוד ארגמני הוחזקה בכמה בתים עם חטופים אחרים לפני שהגיעה למיקום שממנו חולצה. יוניס אלזוראיי, פרשן פוליטי פלסטיני, אמר לעיתון כי "מבצע החילוץ המוצלח ייאלץ את חמאס לשנות את האופן שבו הוא מסתיר את החטופים, אך הוא לא בהכרח יגרום לו להחמיר את התנאים שבהם הם מוחזקים". לדבריו, "סביר להניח שהם ידאגו לכך שלא יותר מחטוף אחד יהיה באותו מקום, ויעבירו את החטופים לעתים קרובות ממקום למקום כדי שלא יגלו אותם".
סגן-אלוף (במיל') אבי כאלו, לשעבר ראש מחלקת שבויים ונעדרים באמ"ן, אמר לעיתון האמריקני כי העובדה ששלושת החטופים הוחזקו יחד במשך תקופה כה ארוכה מבלי שניסו לחלץ אותם מעידה על רמת המודיעין הגבוהה הנדרשת כדי לבצע פעולת חילוץ שכזאת. "צריך לאמת הכול בסטנדרטים גבוהים של מודיעין", הוא אמר.
תיעוד מבטן המסוק שחילץ את שלושת החטופים
(צילום: דובר צה"ל)

ביום ראשון אישר דובר צה"ל כי עבדאללה אל-ג'מאל, פעיל חמאס שמשמש גם כעיתונאי וצלם באל-ג'זירה, החזיק בבית משפחתו בנוסייראת את החטופים אלמוג מאיר ג'אן, אנדריי קוזלוב ושלומי זיו. הוא התגורר בבית ביחד עם אביו הרופא אחמד אל-ג'מאל, ששימש גם כאימאם במסגד מקומי שמנוהל על ידי חמאס. שניהם נהרגו במבצע החילוץ, ושכנים אמרו ל"וול סטריט ג'ורנל" כי תמיד ידעו שעבדאללה אל-ג'מאל היה מזוהה עם חמאס.
הפלסטינים טוענים כי במהלך מבצע החילוץ ברחובות הצפופים של מחנה הפליטים נוסייראת, 274 בני אדם נהרגו ועוד 700 נפצעו כתוצאה מתקיפות אוויריות, הפגזות וירי של ישראל. צה"ל, מנגד, טוען כי 100 פלסטינים נהרגו או נפצעו - כולם מחבלים של חמאס או אזרחים שמזוהים עם ארגון הטרור, שנקלעו לאש הצולבת. לפי הפרסום של ה"ג'ורנל", גורמי מודיעין אמריקניים בישראל סייעו באיתור החטופים, על פי גורמים המעורים בנושא.