ראש הממשלה בנימין נתניהו מסכים לנסיגה של מאות מטרים מציר פילדלפי, אבל ההתגמשות הקלה הזו לא צפויה להוביל לפריצת דרך במשא ומתן לעסקת חטופים. המתווים המעודכנים הועברו למצרים, וזו אמורה להעבירם לחמאס. המשלחת הישראלית יצאה לקהיר לבקשת נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן, ששוחח אתמול עם נתניהו וביקש ממנו להתגמש עוד בסוגיית ציר פילדלפי שבין דרום רצועת עזה לסיני.
2 צפייה בגלריה
חצי חצאים בנימין נתניהו ראש ממשלה טקס סיום קק"צ קרביים צה"ל ציר פילדלפי רפיח כרם שלום ישראל
חצי חצאים בנימין נתניהו ראש ממשלה טקס סיום קק"צ קרביים צה"ל ציר פילדלפי רפיח כרם שלום ישראל
נתניהו הסכים לשנות מיקום של עמדה אחת בציר פילדלפי למרחק של כמה מאות מטרים
(צילום: דובר צה"ל, יואב זיתון)
במסגרת המאמצים להשיג עסקה, ראש הממשלה הסכים לשנות מיקום של עמדה אחת למרחק של כמה מאות מטרים בלבד - דבר שהוא סבור כי אינו פוגע בשליטה המבצעית לאורך הציר. עם זאת, ספק רב אם חמאס - שעומד על נסיגה מלאה - יסכים לכך.
"ישראל פרוסה בציר פילדלפי מכרם שלום עד הים. ראש הממשלה עומד על העיקרון שמצב זה יימשך, בניגוד ללחץ של גורמים מסוימים בצוות המשא ומתן שמוכנים לסגת משם", אמר גורם שביקש לכנותו "גורם המעורה בפרטי המשא ומתן".
בכיר אמריקני הודה: "לא ברור אם תהיה עסקה. זה משחק של אינצ'ים. כלומר זה משא ומתן וזה איטי. סנטימטר אחד קדימה על סנטימטר אחורה. זה קשוח מאוד, אבל אנחנו לא מתכוונים לוותר".
המשלחת הישראלית לשיחות בקהיר, בראשות ראש המוסד דדי ברנע וראש השב"כ רונן בר, שבה אמש לארץ אחרי שהגישה למצרים את המתווים המעודכנים לגבי נוכחות צה"ל בציר פילדלפי ומעבר רפיח. מחר אמור חמאס לקבל לידיו את המתווים המעודכנים.
גורמים שמעורים בנושא אמרו שהפגישות בקהיר היו ברוח טובה ופרודוקטיבית, וכי צומצמו הפערים במטרה להוביל לפסגה אפקטיבית ומהירה ביום ראשון. עוד אמרו הגורמים כי למעשה הושלמה המלאכה של הכנת הנספחים והסוגיות שקשורים לקידום עסקת החטופים.
2 צפייה בגלריה
ג'ון פרנסיס קירבי
ג'ון פרנסיס קירבי
ג'ון קירבי קרא לחמאס להגיע לשולחן המו"מ: "קריטי שכולם ישתתפו בשיחות"
(צילום: EPA/SAMUEL CORUM / POOL)
בינתיים המתווכות ממשיכות בהכנות לכינוס הפסגה ביום ראשון. כרגע לא ברור אם חמאס יגיע לפסגה. גם אם יגיע, טרם ידוע אם יסכים לשאת ולתת או רק יציג תשובה שלילית.
בתוך כך, דובר המועצה לביטחון לאומי בבית הלבן ג'ון קירבי התייחס מוקדם יותר למגעים לעסקת חטופים, ואמר בתדרוך לכתבים כי השיחות אמש במצרים היו "קונסטרוקטיבית". לדבריו, "ראש ה-CIA נמצא בקהיר, התהליך מתקדם. מה שקריטי הוא שכולם ישתתפו בשיחות והצדדים ממשיכים לעבוד לעבר יישום. כולם מגיעים לשיחות במטרה לסגור את פרטי יישום ההסכם".
קירבי הוסיף כי גם השליח המיוחד של ארה"ב למזרח התיכון ברט מקגורק שוהה בקהיר, וציין כי "כשאתה מסתכל על מתווה ה-27 במאי יש אחריות ברורה על שני הצדדים כאן. מה שאנו רוצים לראות זה ששני הצדדים פוגשים את המחוייבויות האלה". בנוגע לפרטי השיחות, הדגיש: "לא יהיה מועיל להיכנס לפרטים, אבל תחשבו על מה העסקה תעשה לתושבי עזה. זה יביא להם תקופת רגיעה ומסלול לסיום המלחמה ושפיכות הדמים.
"בגלל הפסקת הלחימה זה יביא הזדמנות גדולה לכולנו, כולל ארה"ב, להגדיל דרמטית את הסיוע ההומניטרי שנכנס לעזה ושהם זקוקים לו נואשות", אמר קירבי. "זה יאפשר להביא את החטופים הביתה. אם השיחות יתקדמו יפה ושני הצדדים יגיעו לשולחן המו"מ - זאת יכולה להיות המציאות ולשם נחתור".