יום אחרי החיסול של בכיר חיזבאללה פואד שוכר בדאחייה בביירות, מקיימים מאז שעות הבוקר (רביעי) ברשויות הצפוניות הערכות מצב עם כלל גורמי הביטחון והחירום על-רקע האפשרות שתגובת ארגון הטרור השיעי תהיה עצימה ולא שגרתית מזו שבה הוא פעל בעשרת החודשים האחרונים. במועצות האזוריות הסמוכות לגבול לבנון, שרבים מיישוביהן פונו מתושביהן, הנחו על צמצום הפעילות במרחב המפונה, לרבות עבודות בנייה וכל פעילות שאיננה חיונית. בצה"ל אסרו על החקלאים להתקרב למטעים ולאדמות שלהם הסמוכות לגבול.
תקיפה בדאחייה בביירות
(צילום: רויטרס)

בהנחיות המועצה האזורית מטה אשר ליישובים הלא-מפונים ש"ברצועת הביטחון" נקבע על צמצום התקהלויות והתכנסויות ועל סגירת בריכות שחייה ומגרשי ספורט כדי למנוע התקהלות בני נוער ללא מסגרת ובקרה. גם בקצרין החליטו לסגור את הקאנטרי היישובי ולאסור שימוש במגרשי הכדורגל וביקורים בפארק המשפחה ובפינת החי.
יהודה דואה, ראש מועצת קצרין, עדכן כי יקיים הערכות מצב כל כמה שעות, תוך שמירה על קשר עם גורמי הצבא ועם ערנות מוגברת. לדבריו, "אנו יודעים שהמציאות היא דינמית, מאתגרת ומורכבת, ההחלטות מתקבלות לאחר הנחיות ודיונים מול גורמי הצבא". תושבי המועצה האזורית גולן הונחו "להגביר ערנות ומוכנות ברמה האישית, המשפחתית והיישובית".
בעיר עכו החליט ראש העיר עמיחי בן שלוש לבטל את אירועי הנוער שהיו אמורים להיערך הערב בפארק האתגרי. "אני לוקח החלטה שהיום זה לא יתקיים, אני כראש רשות רוצה לישון בשקט ולהיות עם לב שקט", הסביר בן שלוש לתושבים בסרטון שפרסם ברשתות החברתיות.

"יש לתושבים שלנו את החוסן וקור הרוח"

בעיריית קריית שמונה הנחו את התושבים שנותרו בעיר כי מומלץ להם לא להתרחק ממרחבים מוגנים. "אני מבקש מכל התושבים לשמור על ערנות. אנחנו בפתחם של ימים מתוחים וברור לנו שהתגובה לא תדלג מעל העיר שלנו", אמר ל-ynet ראש העיר אביחי שטרן. הוא ציין עוד: "לצערי, הנחיות הזהירות והערנות נכונות לתושבים שלנו שנמצאים גם רחוק מהעיר - בטבריה, תל אביב, אילת ובכל מקום בארץ. התושבים שלנו מתורגלים לצערי במצבים כאלו ויש להם את החוסן וקור הרוח ונעבור גם את זה".
אחרי החיסול של בכיר חיזבאללה שוכר בלבנון ושל ראש הלשכה המדינית של חמאס איסמעיל הנייה באיראן, אמר ראש העיר קריית שמונה: "אפשר להיות קטנוניים ולומר שזה מאוחר מדי, אבל אני מברך על המעשה וצריך להמשיך במדיניות הזאת. כל אויב שרוצה להשמיד ולפגוע במדינת ישראל צריך לדעת שדמו בראשו ונגיע לכל מקום שהוא נמצא. במקום להיות עסוקים בירי טילים, הם צריכים להתעסק בהגנה ובהסתתרות במחילות שלהם".
משה דוידוביץ, ראש המועצה האזורית מטה אשר ויו"ר פורום קו העימות, אמר: "אנחנו רוצים את התושבים בבית. התושבים שלנו 10 חודשים בחיים של חוסר ודאות והם רוצים את החיים שלהם בחזרה. החיסול בלבנון כפעולה נקודתית לא מהווה פתרון עבור תושבי הצפון העקורים. התושבים לא יכולים לחזור לבתים שלהם על הגדר כשחיזבאללה עדיין שם. נדרשת פה מערכה צבאית משולבת עם דיפלומטיה. לחכות על הגדר זה לא פתרון".
1 צפייה בגלריה
מיגוניות הוצבו בעכו כחלק מהיערכות לתגובת חיזבאללה על חיסולו של פואד שוכר
מיגוניות הוצבו בעכו כחלק מהיערכות לתגובת חיזבאללה על חיסולו של פואד שוכר
מיגונית שהוצבה בעכו
עבור החקלאים, משמעותה של המתיחות בצפון היא פגיעה נוספת ביכולת שלהם להחזיק ולשמר על מטעי הפרי הסמוכים לגבול. עם זאת, היו חקלאים שגם המשיכו לעבוד. עופר מושקוביץ (פושקו), מנהל גידולי האבוקדו בקיבוץ משגב עם, יצא הבוקר לעבודתו במטעים שבמרחב היישובים המפונים. "על אף פי שאמרו לנו לא להתקרב, אנחנו לא ננטוש את האדמה גם בבוקר כזה", ציין פושקו.
הוא אמר עוד: "זה לא סימפטי ולא נעים, אבל כל עוד אין אזעקות אנחנו ממשיכים לעבוד. לא נעצור". פושקו לא חסך הערכה על הצלחת צה"ל ומערכת הביטחון בחיסול יעדי הטרור, אך כמו תושבים רבים בצפון הוא לא רואה בכך פתרון למציאות הביטחונית המעורערת. לדבריו, "בתכל'ס, לנו בגליל זה לא יעזור, זה לא ישנה את המציאות. חיזבאללה יגיבו ועדיין יישבו פה על הגדר, וזה לא האירוע שירחיק אותם מהגדר. אף אחד לא רוצה מלחמות, אבל צריך להגיע לנוסחה ולדרך שתרחיק אותם מהגדר ונחזור הביתה. אסור שתהיה נוכחות לחיזבאללה מעבר לגדר הגבול".
למרות ההיערכות לתגובה של חיזבאללה וההתנהלות הזהירה באזור הצפון, בדובר צה"ל עדכנו הבוקר כי "אין שינויים במדיניות ההתגוננות בעורף". עוד אמרו בדובר צה"ל, כי "אם יוחלט על שינוי כלשהו, נעדכן את הציבור באופן מיידי בפלטפורמות של צה״ל ופיקוד העורף. יש להישאר מעודכנים ולפעול על פי הנחיות פיקוד העורף".