2 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן מוחמד בן זאיד
ג'ו ביידן מוחמד בן זאיד
נשיא ארה"ב הקפיא את הסכמי הנשק - ולאחר מכן הודיע שימשיך בקידומם. ביידן ובן זאיד
(צילום: EPA, AP)
נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן שוחח הערב (יום שלישי) עם יורש העצר של איחוד האמירויות מוחמד בן זאיד והדגיש בפניו את החשיבות האסטרטגית של הסכמי הנורמליזציה בין ישראל לאיחוד האמירויות. לפי הודעת הבית הלבן בנושא, "הנשיא הביע בפני בן זאיד את תמיכתו המלאה בחיזוק ובהרחבת ההסכמים הללו".
בהודעת הבית הלבן נכתב גם כי ביידן ובן זאיד שוחחו על שיתוף הפעולה בין ארה"ב לאמירויות בשלל נושאים, מאקלים ועד הגנה וביטחון. "השניים דנו באתגרים אזוריים ועולמיים, כולל אפגניסטן, האיום הגרעיני והאזורי שנשקף מאיראן והשאיפה המשותפת לרגיעה ולשלום במזרח התיכון".
2 צפייה בגלריה
מטוסי הF35 של חיל האויר ייתנו מענה מבצעי לאיום טילי השיוט האיראניים
מטוסי הF35 של חיל האויר ייתנו מענה מבצעי לאיום טילי השיוט האיראניים
ארה"ב מקדמת עסקת נשק בסך 23 מיליארד דולר עם האמירויות. מטוס F-35
(צילום: לוקהיד מרטין )
ההסכם בין ישראל לאמירויות היה הראשון מבין ארבעה שאליהם הגיעה ישראל באמצעות תיווך של הממשל האמריקני הקודם בראשות הנשיא דונלד טראמפ. אחריו הגיעו גם הסכמים עם בחריין, סודן ומרוקו. ביידן, שהביע תמיכה בהסכמים האלה, הקפיא מיד עם תחילת כהונתו את הסכם העברת הנשק המתקדם מארה"ב לאמירויות - הסכם צידי להסכם הנורמליזציה בין ישראל לאמירויות, שנחשף ב"ידיעות אחרונות". עם זאת, לפני כשלושה שבועות הודיע ביידן לקונגרס שהחליט להמשיך בהליך מכירת הנשק, שכולל בין היתר מטוסי F-35, מל"טים מתקדמים וציוד נוסף בהיקף של כ-23 מיליארד דולר.
דובר במחלקת המדינה האמריקנית אישר אז שהממשל יתקדם במכירת הנשק לאמירויות, אך אמר כי "נמשיך לבחון את פרטי העסקה ולהתייעץ עם גורמים באמירויות". לדבריו, הנשק שיימכר בסופו של דבר יימסר לאיחוד האמירויות מ-2025 והילך. הוא הוסיף כי הממשל "מצפה לדיאלוג טוב ומתמשך עם איחוד האמירויות" כדי להבטיח שותפות ביטחונית טובה יותר בין המדינות. עם זאת, הוא ציין כי ארה"ב תמשיך לפעול כדי שכל הנשק שמיוצר בה "ישומש באופן שמכבד זכויות אדם ועומד באופן מלא בחוקים הבינלאומיים".
חתימת הסכם השלום בין ישראל לאיחוד האמירויות בבית הלבן

בעבר מתחו חברי קונגרס אמריקנים ביקורת נוקבת על הסכם מכירת הנשק לאמירויות בשל מעורבותה במלחמה בתימן, סכסוך שנחשב לאחד מהאסונות ההומניטריים הקשים בעולם. כמו כן, חברי קונגרס חששו שהעברת הנשק עשויה לפגוע ביתרונה הצבאי של ישראל. שר הביטחון בני גנץ תקף את ראש הממשלה בנימין נתניהו על כך שלא עדכן את מערכת הביטחון בהסכם, אך בסופו של דבר הגיע לסיכום מול שר ההגנה האמריקני שבמסגרתו ארה"ב תשמור על העליונות הביטחונית והאווירית של ישראל במזרח התיכון.
הסכם הנשק בין ארה"ב לאמירויות כולל מוצרים של חברת ג'נרל אטומיקס מתמחה בפיזיקה גרעינית ובייצור מערכות ביטחוניות, התאגיד לוקהיד מרטין ורייתאון טכנולוגיות. מלבד 50 מטוסי F-35, עסקת הנשק כולל גם 18 מל"טים חמושים מסוג MQ-9B ריפר.