משפטו של ראש הממשלה בנימין נתניהו נמשך היום (שני) בבית המשפט המחוזי בירושלים, עם עדותו של הראל לוקר, מנכ"ל משרד ראש הממשלה לשעבר שהעיד במסגרת תיק 4000 (תיק בזק-וואלה), שבו נאשם נתניהו בשוחד, מרמה והפרת אמונים.
לוקר מגיע לבית המשפט, הבוקר

לוקר, שכאמור כיהן כמנכ"ל משרד רה"מ בין השנים 2011 ל-2015, נחקר היום על ידי התובעת ניצן וולקן. "התפקיד הוא המנהל של ארגון שמתכלל את עבודת הממשלה. הייתי אחראי על פרויקטים ממלכתיים, לאומיים ומשרדיים", תיאר לוקר. הפרקליטות התעניינה במעורבותו בענייני משרד התקשורת בכמה הזדמנויות, בהן פגישה שלו עם מנכ"ל יס. לוקר הסביר באופן כללי: "נדיר שאפגש עם גורמים פרטיים, אבל זה יכול לצוץ. הרבה גורמים רוצים לערב את המנכ"ל, לעניין אותו בנושאים ולנסות להכניסו לטיפול ומעורבות. זה לא קרה הרבה, אך גורמים רבים יכולים להנביט פגישה".
כשנשאל באילו נסיבות היה מעוניין לקדם את נושא עסקת בזק-יס, לוקר הצהיר כי "עד היום אני לא יודע מה זה. לא נגעתי, לא עסקתי. יש משרד תקשורת - לא נכנס לקריטריונים שלי לטיפול". על הפגישה עם מנכ"ל יס סיפר לוקר כי "אני זוכר במעומעם שהייתה פגישה כזו. מי שיזם אותה זה סמנכ"ל שלי שהכיר אותו. אני לא זוכר על מה זה היה, זה לא עניין אותי". לוקר נשאל על שיחות שקיים עם נתניהו על הפגישה, והשיב כי "לא היו בשום אופן" שיחות כאלה.
בהמשך עו"ד וולקן הציגה מסמכים שקשורים למשרד התקשורת, שבהם נכתב שמו של לוקר במייל עם הכותרת "מכתב בהתאם לבקשתו של הראל". הוא התייחס: "אני לא זוכר, אין לי מושג איך שורבב שמי בסיפור הזה". לוקר לא זכר שיחת ועידה עם מנכל משרד התקשורת והיועצת המשפטית שלו, אך אמר שהוצג לו בחקירה כי השניים זכרו שיחה כזו, ואמר כי ברגר אמין בעיניו.
1 צפייה בגלריה
עדות הראל לוקר במשפט נתניהו
עדות הראל לוקר במשפט נתניהו
הראל לוקר בבית המשפט
(צילום: עמית שאבי)
סנגורו של ראש הממשלה, עו"ד בעז בן צור, הקריא ללוקר תמלול מסוף חקירתו במשטרה, שבה התבטא כי לא היה מרוצה מכך שצולם בידי עיתונאים בפתח היחידה החוקרת. לוקר הסביר ש"צילמו אותי ואז פתחו לי (את הדלת). בבוקר אני מקבל טלפונים 'אתה עצור?' ואני אומר 'לא. הכל בסדר'. אני לא יודע אם (המשטרה) הדליפו, אני מכבד את העבודה שלהם. הייתי שם 12 שעות והייתי בסערת רגשות. שאלו אותי, 'למה אתה מחפה?' יש פה חשדות שאין לי שום קשר אליהם. מצלמים וכותרות, בעיני זה לא היה לעניין".
עו"ד בן צור אמר ללוקר כי "אמרת שלא טיפלת בנושאיו האישים של נתניהו", והוא השיב: "אני מנכ"ל מקצועי, בוודאי שאני לא עוסק בדברים אישיים. הוא חד-משמעית ביקש דברים מקצועיים". לוקר אישר כי ראש הממשלה "לא דיבר איתי אף פעם" על המיזוג, והסביר באופן כללי כי "אני לא איש חברתי מסביבו. בביתו היו פגישות עבודה, לא המון פעמים. אמרו ש'חיפיתי עליו' - לא מיניי ולא מקצתיי".
בן צור התמקד בפגישה עם מנכל יס, ולדבריו, סמנכ"ל משרד רה"מ דאז אמיר ברקן סיפר בחקירתו "שאולי קישר בין מנכל יס אליך". לוקר טען שהפגישה לא הייתה ביוזמת ראש הממשלה. בהמשך נשאל לוקר לגבי פיטוריו של אבי ברגר מתפקידיו כמנכ"ל משרד התקשורת: "לא דיברתי על נושא ברגר עם נתניהו". בן צור הציג כיצד ניר חפץ אמר לגבי הנסיבות לפיטוריו של ברגר כי לוקר היה מעורב בדיון בנושא התקשורתי של פיטוריו, ולוקר השיב: "זה כל כך מופרך, לא עסקתי בדברור. מעולם לא עסקתי בנושא".
לבסוף לוקר התייחס למייל שהוזכר עם היועצת המשפטית לשעבר של משרד התקשורת, דנה נויפלד: "לפעמים אנשים מנסים להכניס את שמו של המנכ"ל כדי להאיץ תהליכים. זה שבוע אחרי הבחירות, אין ממשלה, כבר לא הגיוני שזה יעבור דרכי. בחיים ראש הממשלה לא ביקש ממני לטפל".

השופטת נזפה: עוד תיקים? הונחיתם להיערך עוד ביולי

בהמשך נערך דיון בהתנגדות הסנגורים בתיקי 1,000 ו-2,000 לנהלם בארבעה דיונים בשבוע החל מחודש פברואר, כפי שהחליטו השופטים בדיון קודם. נערך דיון גם בנוגע לבקשת עורך דינו של נתניהו, עמית חדד, לשנות את סדר העדים בין 14 העדים מטעם הפרקליטות. לדברי חדד, עליו להתכונן לעדותם של כמה מעדי הפרקליטות יחד עם ראש הממשלה, אך טען כי מפגשים אלה אינם לפועל עקב המלחמה. השופטים יחליטו בהמשך כיצד להתקדם בסוגיות אלו.
עו"ד נוית נגב, באת כוחו של מו"ל קבוצת "ידיעות אחרונות" ארנון (נוני) מוזס, מתחה ביקורת על התנהלות התיק: "אם משפטנו היה בנפרד הוא לא היה נגרר, ודווקא כשמגיע התיק שלנו (מגבירים קצב). זה לא צודק וזה פוגע בנו. יש לנו תחושה שבנושא הזה מופעלים לחצים". ע"וד חדד, שמייצג את נתניהו יחד עם עו"ד ישראל וולנרמן, השיב כי "אין משפט שמתנהל ביעילות הזו ובקצב. שלושה דיונים בשבוע זה קצב חסר תקדים. זו תקופה מורכבת ויש אילוצים - מתמחים שנפצעו, למשל. האנשים הללו הם לא כמו שהיו ב-7 באוקטובר".
במקביל, חדד ציין שהוא "לא מבקש רחמים. לקחנו תיקים אחרים והתחייבויות", והביא לביקורת מצדה של השופטת רבקה פרידמן פלדמן: "לבוא להגיד לי תיקים אחרים? בחודש יולי אמרנו מבעוד מועד שתהיו ערוכים לזה". חדד ענה: "לא ביקשנו לבטל דיונים, אלא לנסות לעשות סדר אחר (בעדים). אני יודע שראש הממשלה עובד עד 02:00 בלילה מדי יום. בהמשך אולי המלחמה לא תיגמר, אבל הדברים אולי יהיו יותר מרווחים".
התובע בתיק, עו"ד אלון גילדין, אמר כי "חברינו ביקשו והסכמנו להקדים עדים, אבל הקבוצה הזו לא תוכל להישמע, אז לא משנה כמה פעמים בשבוע אנחנו נתקעים. היועצת המשפטית לממשלה סבורה שיש לקדם את התיק הזה בהקדם, אך אנחנו לא מקלים ראש בטענות שקשורות למלחמה, עלו טענות רציניות". הפרקליטות תמסור את עמדתה הסופית בקרוב בנוגע להחלטת השופטים לקיים ארבעה דיונים בתיק מדי שבוע.