שר החוץ אלי כהן הודיע היום (ג') על מינוי השגריר אלון רוט-שניר לממונה על סוגיית החטופים במשרד החוץ. במסגרת תפקידו יפעל רוט-שניר לצד מתאמת השבויים והנעדרים במשרד החוץ, שולי דוידוביץ'. היא תמשיך לפעול כנציגת משרד החוץ בצוות שהוקם בראשות גל הירש, ולתאם את העבודה המדינית והדיפלומטית עם הצוות ועם הגורמים הבינלאומיים המגיעים לארץ לשם כך. בנוסף יהיו רוט-שניר ודוידוביץ' כתובת עבור משפחות החטופים לכל סיוע שיידרש ממשרד החוץ.
3 צפייה בגלריה
אלי כהן בדיון במועצת הביטחון באו"ם
אלי כהן בדיון במועצת הביטחון באו"ם
אלי כהן בדיון במועצת הביטחון באו"ם
(צילום: EPA/EDUARDO MUNOZ)
הכותרת
מאחורי מעורבות ארה"ב במלחמה / נדב איל
24:24
המינוי של רוט-שניר גרם להרמת גבה בקרב לא מעט גורמים בממשלה, שלא הבינו מדוע צריך למנות אדם נוסף שיעסוק בסוגיית החטופים. התחושה היא שיותר מדי גורמים מעורבים בנושא, ו"דורכים אחד לשני על הרגליים". גורם מדיני בכיר היטיב לתאר את הבעייתיות בריבוי המינויים האלה, ואמר: "צירים מקבילים יכולים לסבך את העניינים".
הרשימה החלקית של כל מי שעוסק בנושא כוללת את תא"ל במיל' גל הירש (ממונה השבויים והנעדרים), אלוף במיל' ניצן אלון (מפקד המערך המודיעיני לאיתור חטופים ונעדרים), אלוף במיל' ליאור כרמלי (עוסק בסוגיית משפחות השבויים מטעם צה''ל), אל"מ במיל' ליאור לוטן (יועץ לשר הביטחון בתחום השבויים והנעדרים) והאלוף במיל' מאיר כליפי (מונה על ידי גל הירש לעמוד בראש צוות ליווי משפחות החטופים והנעדרים).
3 צפייה בגלריה
יוסי כהן גל הירש דדי ברנע
יוסי כהן גל הירש דדי ברנע
יוסי כהן גל הירש ודוד (דדי) ברנע
(צילום: AP, מוטי קמחי, יריב כץ)
כמו כן, ראש המוסד דדי ברנע מרכז את המגעים מול הקטארים, ראש השב"כ רונן בר מנהל את המגעים מול המצרים. ראש המוסד לשעבר יוסי כהן פועל מאחורי הקלעים, אך לא בשליחותו של ראש הממשלה בנימין נתניהו. למעשה, הובהר כי לכהן אין כל תפקיד רשמי מטעם המדינה. בשבוע שעבר פרסמנו כאן לראשונה על החיכוכים בין מערכת הביטחון לכהן, ובהמשך הם יצאו עוד לאור.
בין הגורמים השונים כבר החלו חיכוכים, כפי שהיה בין ראש המוסד ברנע לראש המוסד הקודם כהן. לאחר פרוץ המלחמה פנה כהן לנתניהו ואמר שיש לו מסר מאחד המנהיגים הערבים באזור. נתניהו הודה לו והנחה אותו לעבוד תחת ראש המוסד דדי ברנע.
3 צפייה בגלריה
גל הירש הגיע  לכיכר החטופים והנעדרים לשוחח עם בני משפחות
גל הירש הגיע  לכיכר החטופים והנעדרים לשוחח עם בני משפחות
גל הירש משוחרר עם משפחות החטופים והנעדרים
(צילום: דוברות מטה משפחות החטופים והנעדרים )
ברנע לא אהב את הראיונות של כהן לתקשורת, שמהם השתמע כאילו הוא מנהל את המגעים מול הקטארים. ברנע ביקש מבנימין מנתניהו לקרוא את כהן לסדר. בשבת פרסם משרד ראש הממשלה הודעה בשם המוסד, שבה נכתב: "יש רק ציר רשמי אחד שמנהל את שחרור החטופים. כל גורם אחר הטוען שיש לו קשר לכך אינו מוסמך לעשות זאת".
למחרת אמר גורם מדיני בכיר, כי "צירים מקבילים יכולים לסבך את העניין". לשכת ראש הממשלה הבהירה כי "יוסי כהן יזם מפגש עם מנהיג ערבי באישור ראש הממשלה. בנוסף קיים מספר מפגשים בעניין מדיני ועמד בקשר בנושא עם ראש המל"ל".
גורמים במשרד רה"מ מסרו: אין פה בלגן, אין כאוס. כל משרד רוצה לעבות את המערך שעוסק בזה. ישראל לא הייתה בתרחיש כזה מעולם. הכול עולה בקבינט המצומצם וכל אחד יודע מה התפקיד שלו. זה שיש כל מיני אנשים שדוחפים את עצמם לא אומר שיש פה אי סדר. גם במטה החטופים והנעדרים והנעדרים דוחים את הטענות על כאוס ואומרים: כל המערכת מתואמת מאוד יפה ואין חורים.