(צילום: שמוליק דודפור)

א', אחיו של תושב הכפר עקב שעצור כבר יותר מ-20 ימים על-ידי המשטרה הפלסטינית, טען הבוקר (יום שלישי) באולפן ynet כי אם אחיו היה יהודי - ישראל הייתה עושה יותר כדי לשחררו. "אם הוא היה יהודי, הוא לא היה נשאר שם לרגע", אמר, הוא ציין גם כי הרשויות הישראליות "עושות עבודה נהדרת", אך רק "מתחננות" לשחרר את אחיו.
2 צפייה בגלריה
"קראו לו לתחנה - ומאז אנחנו לא מצליחים לשחררו". שוטרים פלסטינים, ארכיון
"קראו לו לתחנה - ומאז אנחנו לא מצליחים לשחררו". שוטרים פלסטינים, ארכיון
"קראו לו לתחנה - ומאז אנחנו לא מצליחים לשחררו". שוטרים פלסטינים, ארכיון
(צילום: זיו ריינשטיין)
א' ציין כי אחיו לא ציפה להישאר במעצר ברשות הפלסטינית במשך תקופה כה ארוכה. "זה דבר חריג ביותר", אמר. "ב-10 באוגוסט קיבלתי שיחה מאשתו, שאמרה ששוטרים פלסטינים ביקשו ממנו להתלות אליהם ולחתום על איזשהו מסמך. אחר כך, כשהגיע לתחנת המשטרה, הודיעו לו שהוא עצור - ומאז אנחנו לא מצליחים לשחרר אותו".
אחיו של א' נעצר בעקבות חוב חוב כספי לחברת משקאות בשטחים. לפני כמה שנים הוא היה בעל עסק לממכר מזון, ופשט את הרגל. "הוא נכנס לקשיים כספיים, סגר את העסק ולא הצליח לפרוע את כל החובות", אמר האח. "עם זאת, לא ברור בכלל אם מה שהם טוענים נכון, ואם הוא באמת חייב להם כסף. אנחנו לא יודעים".
לדברי אחיו של העצור, "העובדה שאנחנו ערבים-ישראלים ממזרח ירושלים מכריחה אותנו לחיות במציאות שבה אנחנו מתמודדים עם שתי מערכות חוק שונות". בכפר עקב חיים יותר מ- 70,000 פלסטינים, ורובם הגדול מחזיק בתושבות ישראלית - כלומר בתעודת זהות כחולה ומעמד של תושב ירושלים. בפועל, שטח השכונה נמצא מחוץ לגדר ההפרדה, ותושביו שרוצים להיכנס לישראל עוברים במחסום קלנדיה. בתוך השטח עצמו החלוקה בין הבניינים והשטחים שבשליטה ישראלית ופלסטינית מבולבלת מאוד, והסמיכות לעיר רמאללה משאירה את השטח ללא בעל בית אחראי.
מאז שנחתמו הסכמי אוסלו קיים סטטוס קוו בין ישראל לרשות הפלסטינית באשר לסמכויותיה של הרשות לעצור אזרחי ותושבי ישראל, גם במידה שהם מבצעים עבירה פלילית בשטחה. לפי ההסכם, גם אם אדם שהוא תושב או אזרח ישראלי מבצע עבירה חמורה כגון רצח - המשטרה הפלסטינית מחויבת להעבירו לחקירה למשטרת ישראל.
א' ציין כי אחיו מקבל שיחות טלפון ומתקשר לרוב לאשתו, אך הוא מנהל איתו שיחות מדי פעם. "הוא עדכן אותי שהמצב שם לא פשוט", אמר. "הוא עצור בתנאים קשים. אני מקווה שהסיפור הזה ייגמר כמה שיותר מהר. אנחנו חוששים, אבל אנחנו בקשר רציף עם המת"ק, שמנהלים איתנו שיחות הרגעה".
מהיחידה לתיאום וקישור פעולות הממשלה בשטחים נמסר אתמול: "מדובר בערבי ישראלי תושב מזרח ירושלים, אשר נעצר לאחרונה על ידי מנגנוני הרשות הפלסטינית. משטרת ישראל והמנהל האזרחי פועלים לשחרורו של הנדון אל מול הגופים הרלוונטיים".