בצל החשש מהסלמה במלחמה עם ישראל, חיזבאללה החל לפנות מפקדות וציוד צבאי מרובע הדאחייה בביירות. כך דיווח בצהריים (יום ו') הערוץ הסעודי אל-חדת'. בדיווח, שאין לו לפי שעה אימות ממקור אחר, צוטטו גורמים שאמרו כי בנוסף הודיע חיזבאללה לדיירים במבנים שבהם מתגוררים בכירי ארגון הטרור השיעי, וכן לאנשים שגרים במבנים סמוכים למוסדות הארגון, להתפנות ולעבור ל"מקומות בטוחים יותר".
3 צפייה בגלריה
נאום נסראללה
נאום נסראללה
נסראללה, בנאומו אתמול. מבטיח "תגובה אמיתית, לא הצגה"
(צילום: Al-Manar TV/Handout via REUTERS)
במקביל, המרכז הסורי למעקב אחר זכויות אדם (ארגון אופוזיציה שמקום מושבו בבריטניה) דיווח כי המיליציות הפרו-איראניות באזור דיר א-זור בסוריה - אזור שנמצא במזרח המדינה וגובל בעיראק - הכניסו לפנות בוקר שתי משאיות עמוסות נשק מעיראק, בליווי שני רכבים של "גדודי חיזבאללה בעיראק" (מיליציה פרו-איראנית). לפי הדיווח, משלוח הנשק לאזור מגיע יום אחרי שהמיליציות העלו את מצב הכוננות לרמה מקסימלית.
בינתיים נמשכים המאמצים הבינלאומיים למנוע הסלמה, ושליח האו"ם למזרח התיכון תור וונסלנד אמר בצהריים כי ערך בימים האחרונים "דיונים קריטיים" מול גורמים ומדינות באזור, בכללן לבנון, מצרים וקטאר, כדי להפחית את המתיחות. "הדגשתי את הדחיפות לטפל בסיכון הגובר של הסלמה רצינית, המהווה איום מהותי על היציבות האזורית. בחנו את המאמצים המתמשכים לתווך ולהחליש את המתיחות ובדקנו דרכים למנוע זליגה של הסכסוך", הוא אמר. "הכרחי שנפעל בנחישות ובשיתוף פעולה כדי להתמודד עם האיומים המיידיים ולהניח את הבסיס לשלום בר-קיימא. אמשיך במעורבותי הפעילה עם כל הגורמים הרלוונטיים לתמיכה בשלום וביציבות באזור".
הדיווחים השונים מגיעים על רקע מתיחות השיא במזרח התיכון על רקע איומיהם של איראן וחיזבאללה לנקום על החיסולים האחרונים בטהרן וביירות. בטהרן חוסל שלשום ראש הלשכה המדינית של חמאס איסמעיל הנייה, בפעולה שמיוחסת לישראל, ובביירות חוסל שעות לפני כן פואד שוכר - המפקד הצבאי הבכיר ביותר בחיזבאללה ויד ימינו של מזכ"ל הארגון חסן נסראללה. המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי הצהיר כי ישראל הביאה על עצמה את "העונש החמור ביותר" בכך שחיסלה לכאורה בכיר שהתארח בארצו, ולפי "ניו יורק טיימס" הוא הורה לתקוף אותה באופן ישיר. גם נסראללה איים אמש בתגובה שתגרום לישראלים "לבכות" על החיסולים האחרונים - אבל לפי שעה אופי התגובות עדיין לא ברור.
אינפו אינפוגרפיקה בכירי חיזבאללה שחוסלו
אף שהנחת העבודה בירושלים היא שהמתקפה בהובלת איראן תהיה גדולה ומתואמת עם שליחיה במזרח התיכון, בדומה למתקפה הקודמת באפריל, הבוקר דיווחה סוכנות הידיעות AFP כי תרחיש נוסף שנשקל ב"ציר ההתנגדות" האיראני הוא מתקפות נפרדות. גורם שמקורב לחיזבאללה אמר לסוכנות הידיעות הצרפתית כי בפסגה שנערכה אתמול בטהרן בין נציגי איראן לנציגי השלוחים שלה נידונו "הצעדים הבאים" שלהם. "שני תרחישים נידונו: מתקפה סימולטנית של איראן ובעלות בריתה, או תגובה נפרדת מכל צד", אמר הגורם שעודכן בפרטי המפגש.
במקביל, גורם ביטחוני טען בפני העיתון הלבנוני "אל-אחבאר", המזוהה עם חיזבאללה, כי התגובה על חיסול הנייה לא תהיה רק מצד איראן - אלא משותפת, עם כל חברות הציר. "אנו כעת מתייעצים ומתאמים עם בני בריתנו בציר", אמר הגורם. גם נסראללה דיבר בנאומו אתמול על שתי אפשרויות לנקמה – תגובה מתואמת עם איראן או תגובות נפרדות של חברות ציר הרשע, ומדבריו נראה שטרם התקבלה הכרעה. "בגלל שהם בחרו קרב עם כולם, הם לא יודעים מאיפה תגיע התגובה", אמר נסראללה. "התגובה תגיע, בין אם תהיה מפושטת או סימולטנית", הוא הוסיף - והדגיש כי חיזבאללה וחברות הציר מכינות "תגובה אמיתית, לא תגובת ראווה".
3 צפייה בגלריה
לוויה איסמעיל הנייה
לוויה איסמעיל הנייה
מסע הלווייתו אמש של הנייה בטהרן
(AP Photo/Vahid Salemi)
דובר צה"ל הגרי: אין בשלב זה שינוי בהנחיות לעורף

למרות שנסראללה הצהיר כי מדובר ב"שלב חדש" בעימות, והבטיח כאמור שהישראלים "יבכו" על החיסולים האחרונים, הוא ציין גם כי תגובת ישראל היא זו שתקבע אם תהיה הסלמה נוספת במלחמה. ראש הממשלה בנימין נתניהו הבטיח כי התגובה הישראלית על כל תוקפנות נגדה ומכל זירה תהיה קשה, אבל ראוי להזכיר בהקשר זה את הלחץ האמריקני הכבד שהופעל עליו להימנע מתגובה נרחבת למתקפה האיראנית הקודמת באפריל. האמריקנים טענו אז שאין צורך בתגובה חריפה שתביא להסלמה של ממש, כיוון שרוב מוחלט של הטילים והכטב"מים יורטו אז בהצלחה, ולפי פרסומים זרים ישראל אכן הסתפקה בסופו של דבר בתקיפה סמלית של מכ"ם בבסיס איראני.
פקטור מרכזי בהקשר זה צפוי להיות כמובן תוצאות התקיפה המסתמנת, שבישראל חוששים כי עלולה להגיע כבר בימים הקרובים. גם הפעם, בדומה למתקפה האיראנית באפריל, יש מגעים קדחתניים בניסיון לגבש קואליציה בינלאומית בהובלת ארה"ב שתסייע לישראל ליירט כטב"מים וטילים וכך למזער את הפגיעה בישראל. עם זאת, בשונה מהפרסומים הזרים אחרי המתקפה באפריל, הפעם לא בטוח שמדינות ערב המתונות יסכימו לסייע לישראל, מאחר שהן מגנות בחריפות, לפחות כלפי חוץ, את החיסולים. חשש כזה הביעו בין היתר גורמים אמריקניים ששוחחו עם CNN.
ביידן על חיסול הנייה: "לא עוזר להגיע להפסקת אש"

כך או כך, ארה"ב כבר תגברה לפי הדיווחים את כוחותיה הימיים באזור, שכוללים כעת 12 ספינות מלחמה, ולפי הבית הלבן הנשיא ג'ו ביידן דן בשיחתו אמש עם נתניהו ב"מאמצים להגן על ישראל מפני טילים בליסטיים וכטב"מים" ועל "פריסות הגנה חדשות של הצבא האמריקני". הגורמים האמריקניים ששוחחו עם CNN אמרו כי ההערכה בוושינגטון היא שאף שחקן באזור - כולל איראן ובעלות בריתה - לא מעוניין במלחמה כוללת במזרח התיכון, אבל הם הזהירו שיש כעת סיכון לטעויות שיציתו מלחמה שכזו.
דובר צה"ל דניאל הגרי התייחס אמש לאיומים השונים כלפי ישראל ואמר בהצהרה מיוחדת כי הצבא מקיים "הערכת מצב מתמשכת, תוך בחינת מגוון התרחישים והמענה בעורף". לדבריו, "בשלב זה אין הנחיות, ואין שינוי במדיניות ההתגוננות של פיקוד העורף". הוא הדגיש כי אם יהיה שינוי בהנחיות, הציבור יעודכן באופן מיידי. "יש לנו מערכות הגנה טובות מאוד ושותפים בינלאומיים שתגברו את כוחותיהם באזור כדי לסייע לנו מול האיומים. אך לצד זאת, ההגנה לא הרמטית. לכן, אני מבקש מכם לגלות ערנות ולהמשיך להקפיד על ההנחיות", הוסיף.
גם החות'ים מאיימים להצטרף למתקפה על ישראל, וחבר הלשכה המדינית של המורדים בתימן חזאם אל-אסד איים אמש בציוץ בעברית קלוקלת: "הישראלי ישלם מחיר כבד על תקיפותיו בחודיידה, דאחייה, טהרן וג'רף א-סחר. המחיר יהיה היעלמותו". בנמל חודיידה בתימן, נזכיר, תקפה ישראל לפני כשבועיים בתגובה לרצח הישראלי בפגיעת הכטב"ם החות'י בתל אביב. בדבריו על ג'סר א-סחר התכוון אל-אסד לאזור בעיראק, דרומית לבגדד, שבו תקפה ארה"ב ביום שלישי האחרון בסיס של המיליציות הפרו-איראניות.
3 צפייה בגלריה
כתב"מ "יפו" של החות'ים
כתב"מ "יפו" של החות'ים
שיגור כטב"ם חות'י בחודש שעבר. גם המורדים יצטרפו למתקפה?
(צילום: AFP PHOTO / HO / Ansarullah Media Centre)
בתקיפה בעיראק, שאירעה במקביל לתקיפה הישראלית בביירות, נהרגו לפי הדיווחים ארבעה מחברי המיליציות. גורמים אמריקניים אמרו לרויטרס כי התקיפה בוצעה למטרות הגנה עצמית וכי בבסיס של המיליציות זוהו חמושים שהתכוונו לשגר כטב"מים באופן שהיווה איום על כוחות הקואליציה האמריקנית באזור. כעת החשש בארה"ב הוא שהמתקפות על כוחותיה באזור יחודשו, אולי אף כחלק מאותה נקמה מתוכננת של איראן ובעלות בריתה.