1 צפייה בגלריה
פגישתם של מנסור עבאס ומלך ירדן עבדאללה בארמון עמאן
פגישתם של מנסור עבאס ומלך ירדן עבדאללה בארמון עמאן
מנסור עבאס לצד מלך ירדן, בארמון בעמאן
(צילום: AFP)
בידיעתו של ראש הממשלה נפתלי בנט, נפגש היום (שלישי) יו"ר רע"מ מנסור עבאס עם מלך ירדן עבדאללה. גורמים פוליטיים בממשלה אמרו כי עבאס קיבל לפני חודש הזמנה רשמית מהמלך לבקר בארמון בעמאן והתלבט תחילה אם לנסוע, אבל לבסוף החליט לקיים את הביקור. סוכנות הידיעות בירדן פרסמה תמונה מהפגישה בארמון - בניגוד למפגשים עם בכירים בממשלת בנט-לפיד שלא תועדו.
לשכת המלוכה בירדן הודיעה באופן רשמי כי המלך עבדאללה נועד עם עבאס בארמונו. במהלך הפגישה דנו השניים בהתפתחויות האחרונות בשטחים ובדרכים לקדם את תהליך השלום. המלך הדגיש בפגישה את עמדתו שתומכת בפלסטינים במאמצם להשיג את הזכויות הצודקות והלגיטימיות.
בנוסף, המלך הירדני הדגיש בפני ח"כ עבאס את הצורך לכונן שלום צודק וכולל על בסיס פתרון שתי המדינות, שיבטיח הקמת מדינה פלסטינית עצמאית שבירתה מזרח ירושלים. בהודעה הרשמית צוין כי ח"כ עבאס מצדו שיבח את עמדות מלך ירדן ביחס לסוגיה הפלסטינית ואת מאמצי הממלכה לשמור על הסטטוס קוו בירושלים. בנוסף, בהודעת לשכת המלוכה נאמר כי עבאס הודה למלך ירדן על הסיוע שלה לפלסטינים אזרחי ישראל, בעיקר בתחומי החינוך והעלייה לרגל למכה.

ההתלבטויות של ח"כ עבאס

לשכתו של המלך פנתה לפני כמה שבועות לח"כ עבאס בבקשה לתאם פגישה ביניהם. יו"ר רע"מ, שהתלבט בנוגע לאישור הפגישה ומועדה, עדכן את לשכת ראש הממשלה בנט ואת לשכת שר החוץ יאיר לפיד בנושא.
לפי גורמים שמעורים בפרטים, ההתלבטות הייתה נעוצה במתיחות בין התנועה האיסלאמית לממלכה ההאשמית ולהשפעת הפגישה על הדינמיקה הפנימית במפלגתו של עבאס. יו"ר רע"מ התלבט גם אם לצרף כמה מחברי סיעתו למפגש. לבסוף החליט ח"כ עבאס לנסוע לפגישה בעמאן ולשמור על פרופיל נמוך בכל הקשור אליה.
גורמים בישראל ציינו כי לא מדובר בשליחות מדינית. הנסיעה לדבריהם הייתה לצורך פגישה ללא מסרים או נושאים לקידום מטעם מדינת ישראל שכן לא מדובר בגורם דיפלומטי רשמי.
יו"ר האופוזיציה ח"כ בנימין נתניהו אמר בתגובה לפגישה: "בנט ממשיך במכירת החיסול של ישראל. ראש הממשלה בפועל, מנסור עבאס, נפגש היום עם מלך ירדן. לפי ההודעה הרשמית של ירדן: 'השניים דנו בהתפתחויות בשטחים הפלסטיניים, מלך ירדן הדגיש את עמידתו לצד האחים הפלסטינים במאמצם להשיג את זכויותיהם'".
ריאיון עם מנסור עבאס באולפן ynet, בשבוע שעבר
(צילום: משה מזרחי, משי בן עמי)

בחודשים האחרונים אירח המלך עבדאללה שורת בכירים ישראלים, לאחר תקופה ממושכת של נתק מול הממשלה הקודמת בראשותו של בנימין נתניהו. לפני כחודשיים נועד עבדאללה בחשאי עם נשיא המדינה יצחק הרצוג. הנשיא הגיע לעמאן במסוק של חיל האוויר, והפגישה הוגדרה "חמה".
בסוף יוני נועד ראש הממשלה נפתלי בנט עם המלך הירדני בבירה עמאן. בפגישה דנו המנהיגים בין היתר בסוגיית המים שמספקת ישראל לממלכה. בעקבות זאת בנט החליט כי ישראל תמכור לירדן עוד 50 מיליון קוב של מים מהכינרת בשנה הנוכחית. היה זה המפגש המדיני הראשון של בנט עם מנהיג זר אחרי השבעת ממשלתו, והמפגש הראשון של ראש ממשלה ישראלי עם מלך ירדן אחרי כשלוש שנים.
למחרת נפגש המלך עבדאללה גם עם שר הביטחון בני גנץ. השניים נפגשו גם בפברואר, עוד בתקופת הממשלה הקודמת.
ביולי התייחס המלך עבדאללה לממשלה החדשה שהוקמה בישראל ואמר בריאיון ל-CNN: "עלינו להבין שהממשלה הזו לא תהיה המתאימה ביותר לפתרון שתי המדינות, שלדעתי הוא הפתרון היחיד (לסכסוך הישראלי-פלסטיני). אנחנו תמיד מסתכלים על חצי הכוס המלאה".