שר החוץ של האיחוד האירופי ג'וזפ בורל אמר הערב (יום ב') כי יציע לממשלות האיחוד להטיל סנקציות על מתנחלים קיצונים המעורבים באלימות נגד פלסטינים בגדה המערבית. בורל אמר את הדברים בתום פגישה של שרי החוץ של חברות האיחוד, שעסקה בהתגברות האלימות בגדה מאז 7 באוקטובר על רקע המלחמה ברצועת עזה.
3 צפייה בגלריה
בורל. לא הצליח להביא לקריאה מוסכמת להפסקת אש
בורל. לא הצליח להביא לקריאה מוסכמת להפסקת אש
בורל. לא הצליח להביא לקריאה מוסכמת להפסקת אש
(צילום: EPA)
ניסיונו של בורל להביא לאישור ההחלטה בהסכמה כוללת בפורום של שרי החוץ נכשלה בעקבות התנגדות של כמה מדינות, בהן הונגריה. בורל נכשל גם בניסיון להביא לקריאה מוסכמת של כל שרי החוץ להפסקת אש.
שרת החוץ של צרפת, קתרין קולונה, אמרה כי ארצה בוחנת סנקציות נגד מתנחלים קיצונים. בשבוע שעבר התבטא באופן דומה ראש ממשלת בלגיה, אלכסנדר דה קרו, שקרא להוסיף את פרטיהם של מתנחלים המעורבים בתקריות אלימות למאגר מידע של המדינות החברות באמנת שנגן.
שר החוץ של אירלנד מיכאל מרטין אמר שהמאמצים לשכנע את האיחוד האירופי בכללותו לאמץ סנקציות נגד מתנחלים לא צלחו, ושאירלנד מוכנה להטיל באופן חד-צדדי איסורי נסיעה על מתנחלים ישראלים קיצונים ש"מטילים טרור" על פלסטינים בגדה.
הכותרת
מה למדנו מחודשיים של מלחמה? | נחום ברנע
22:27
3 צפייה בגלריה
הפרלמנט של האיחוד האירופי ב שטרסבורג צרפת
הפרלמנט של האיחוד האירופי ב שטרסבורג צרפת
הפרלמנט האירופי בשטרסבורג. המטרה: לצלוח את השבוע
(צילום: רויטרס )
שגרירות ישראל במוסדות האיחוד בבריסל וכן שגרירויות ישראל באירופה הובילו מאמץ דיפלומטי כדי לוודא שלא יעברו החלטות נגד ישראל בקונצנזוס. במקביל מתנהל מאמץ ישראלי לסכל החלטה בפרלמנט האירופי בשטרסבורג הקוראת להפסקת אש.
בימים רביעי חמישי השבוע יתקיים מפגש של מנהיגי אירופה, וגם בו מנסה ישראל למנוע צעדים שיחרגו מאלה של החלטתם הקודמת, שקראה לשחרור החטופים ולא להפסקת אש. גם בפורום הזה נדרש קונצנזוס כדי לאשר החלטה. בימים האחרונים שיגרו מנהיגי ספרד, אירלנד, מלטה ובלגיה מכתבים לכל מנהיגי האיחוד בקריאה לקבל החלטה להפסקת אש. גורמים מדיניים בישראל אומרים כי אם השבוע יסתיים בלי החלטה בפרלמנט ובמפגשי המנהיגים ושרי החוץ הקוראת להפסקת אש – המשמעות היא שלא תהיה קריאה אירופית להפסקת אש עד אמצע ינואר, משום שהאיחוד יוצא לחופשת חג המולד. לכן יש מאמץ ישראלי משמעותי להבטיח שלא יתקבלו החלטות בעייתיות לישראל.
3 צפייה בגלריה
מועצת הביטחון של האו"ם דקת דומיה
מועצת הביטחון של האו"ם דקת דומיה
ישיבת מועצת הביטחון של האו"ם ביום שישי. רוב מדינות האיחוד לא תמכו בהצעת האמירויות להפסקת אש
(צילום: TIMOTHY A. CLARY / AFP)
יצוין כי רוב מדינות האיחוד האירופי לא תמכו בהצעה של איחוד האמירויות שקראה להפסקת אש הומניטרית ונפלה במועצת הביטחון של האו"ם ביום שישי בגלל וטו אמריקני. בין המדינות שלא נתנו את תמיכתן להצעה גרמניה, איטליה, אוסטריה, צ'כיה, הונגריה, הולנד, המדינות הבלטיות, דנמרק ואוסטריה. לעומת זאת פינלנד, ספרד, מלטה, אירלנד ובלגיה תמכו בהצעה.