משלחת ישראלית שהייתה אמורה לקחת חלק בשיחות לעסקת חטופים והפסקת אש לא תשתתף בשיחות השבוע בקטאר - והדבר גרם לתסכול אצל גורמים אמריקניים שסבורים כי הסכם קרוב להשגה. כך אמרו לאתר האמריקני "פוליטיקו" שני גורמים המעורים בנושא.
בתוך כך, גורם אמריקני מעריך שראש הממשלה שימריא בתחילת השבוע לוושינגטון לנאום בקונגרס לא ייפגש ביום שני עם נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן - לאחר שביידן נדבק בקורונה. לכן, קיימת אפשרות שהפגישה תידחה בכמה ימים.
לפי הדיווח ב"פוליטיקו", המשלחת לא תשתתף בשיחות אף שבישראל אמרו לפני כן לארצות הברית כי הכוונה היא ליטול חלק בהן. לפי אותם גורמים, בישראל לא נתנו הסבר להחלטה. מוקדם יותר השבוע, התקיימו שיחות בדרגים הגבוהים של הממשל האמריקני בנוגע לשליחתו לאזור של ראש ה-CIA ביל ברנס, אבל סיכום לא היה.
ביקור ראש הממשלה ברפיח
(עומר מירון /לע"מ)

למעשה, ישראל צריכה להעביר התייחסות לדרישת חמאס לנסיגה מציר פילדלפי - נושא שעדיין לא היה על הפרק בהצעת העסקה שאותה חשף נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן - וכן לפרט מנגנון שימנע חזרה של חמושים לצפון רצועת עזה.
אתמול התקיים דיון אצל ראש הממשלה בנימין נתניהו, אבל לא נקבעו בו החלטות כלשהן. נתניהו מציג עמדה נוקשה, במיוחד אחרי הביקור שלו אתמול ברפיח, שבו התרשם כי הצבא נחוש ואיתן. נתניהו סבור כי זה הזמן להגביר את הלחץ הצבאי.
גורמים שמעורים במשא ומתן חוששים מנגד שראש הממשלה מושך זמן ושהוא לא רוצה להתקדם לעבר עסקה. בכל מקרה, השורה התחתונה היא שראש המוסד דדי ברנע לא יצא לדוחא, מה שגרם לתסכול הן אצל האמריקנים - והן בצוות המשא ומתן הישראלי.
גורמים בישראל אישרו שלא תצא משלחת ישראלית לדוחא בזמן ביקור ראש הממשלה ואמרו כי "בשבוע האחרון הייתה התקדמות במגעים מול המתווכות. היו משלחות שדנו בנושא ציר פילדלפי. בנוגע למעבר המחבלים לצפון עזה יש פחות התקדמות".
לדבריהם, "הדברים יתקדמו בציר ישיר של ראש הממשלה בוושינגטון מול ביידן. נושא החטופים יעלה בשיחה ביניהם. אין לפסול הצהרה של שני הצדדים בנושא הזה עם תובנות של ביידן. בשבוע הבא סוגיית החטופים תהיה יותר בצד האמריקני מאשר בצד הקטארי. ראש הממשלה יתעסק בזה השבוע באופן ישיר והוא לוקח עמו גם משלחת של חטופים".
אותם גורמים אמרו כי "גם עתה שיחות בדרגי עבודה ויש חילופי נוסחאות והצעות. המשא ומתן לא תקוע, הוא מתקיים. משלחת תידרש לנסוע רק כדי לסגור פרטים, אך בינתיים יש עבודה על פרטים קטנים. ראש הממשלה מתעקש על שני הנושאים של פילדלפי ומנגנון שימנע שיבת חמושים לצפון הרצועה.
"בתחום הוטו, גם בנושא השמות, המספרים, ימי הפסקת האש - במערכת הביטחון ינסו למצוא פתרונות", אמרו. "בנושאים של הבטחה שעזה לא חוזרת למה שהיה המורכבות פחות גדולה. חמאס היה רוצה להשאיר פתח להתחמש ולהניע כוחות ולזה אנו לא מוכנים. אם חמאס ישתכנע שיש מנגנון שהוא יכול להסתדר איתו אפשר יהיה לסגור עסקה. ההערכה שתהיה התקדמות בשבוע הקרוב בשיחות כשראש הממשלה יהיה בארה"ב".