פקחים מחפשים אחר לאנה בבית המלון, השבוע
(צילום: משרד עו"ד ארקדי אליגולאשוילי)

אחרי שסיפורה של לאנה בלאבן שנמלטה מאוקראינה פורסם ב-ynet, ואמש (שלישי) דבריה הובאו כאן בגוף ראשון, פקחי רשות האוכלוסין וההגירה הגיעו באישון לילה למלון הפליטים בתל אביב ועצרו אותה מבלי לעדכן את עורכי דינה.
"בפעם אחרונה ראיתי אותה בחצות", סיפרה אחת מחברותיה במלון הפליטים. "בשמונה בבוקר כשסידרנו את החדרים ראינו שהיא איננה. התקשרנו לקבלה ואמרו לנו שגם הם לא יודעים. גם בטלפון שלה לא היה מענה", אמרה החברה וציינה שבחדרה של לאנה נותר רק המטען לטלפון. סמוך לשעה 11:00 קיבלה החברה שיחה ממספר חסוי - זו הייתה לאנה שסיפרה לה שהיא במעצר בנתב"ג.
1 צפייה בגלריה
לאנה בלאבן והפקחים בבית המלון
לאנה בלאבן והפקחים בבית המלון
לאנה בלאבן והפקחים בבית המלון
"היא אמרה שבלילה פרצו אליה לחדר, כפתו אותה באזיקים, גררו אותה מהמיטה לרכב יחפה, עם פיג'מה ובלי מעיל", שחזרה החברה את השיחה. "היא דיברה מהר מאוד והתחננה שנעזור לה. אמרה שהיא רוצה לחיות. אני בעצמי מפחדת לישון בחדר, מפחדת שיבואו לקחת אותי בלילה בלי שאף אחד ידע".

המלחמה באוקראינה - כתבות נוספות

עורכי הדין ארקדי אליגולאשוילי, ארינה גיינר וצ'רלי אלימלך, ממשרד עורכי הדין ארקדי אליגולאשוילי ושות' שמייצגים את לאנה ופליטים נוספים פרו בונו, סיפרו על התדהמה מאופן הטיפול של הרשויות. "מיד עם היוודע העניין, עו"ד גיינר פתחה הליך בבית המשפט כדי למנוע את הגירוש. העברתה של לאנה למתקן כליאה היא רק לשם הפעלת לחץ נפשי עליה כדי שתעזוב, וזאת אחרי שהיא גם כך כבר על סף שבירה ובדיכאון", אמרו עורכי הדין. "הרשויות לא טרחו עד עכשיו ליידע אותנו על שהתרחש, או לומר איפה היא מוחזקת. לא ייאמן שכך מתנהגים גופים של מדינת ישראל כלפי עקורים שרק מבקשים להינצל מהתופת של המלחמה".
בית המשפט נעתר לבקשת עורכי הדין, ונתן צו ארעי שעצר את הגירוש עד לבירור בית המשפט. "אנו סומכים על האנושיות של בית המשפט, ומקווים שהרשויות יניחו לאישה המסכנה שרק רוצה לחיות. אנו פונים לשרת הפנים ולראש הממשלה להתערב בעניין באופן מיידי ולהפסיק את ההתעללות שהגברת הזו עוברת בישראל".

ברשות האוכלוסין וההגירה לא הכחישו את מעצרה, ומסרו כי "מדובר במי שכניסתה לישראל סורבה ועל כן מוחזקת היכן שמסורבי כניסה מוחזקים, עד להטסתה בחזרה. נזכיר כי מדובר באזרחית אוקראינית אשר ששהתה בישראל בעבר, הגישה בקשה לקבלת מקלט שנים לפני המלחמה, נדחתה גם בבית הדין עד שיצאה ולבסוף חזרה לישראל בתחילת השבוע, החליפה זהות וניסתה להיכנס בזהותה החדשה. עוד נציין כי הנ"ל הגישה ערר על סירוב הכניסה, שנדחה ואף חויבה לשלם הוצאות".
שי כהן, מנכ"ל ארגון הברית הישראלית המסייע לפליטים ומשפחותיהם, אמר בתגובה: "אנו שומעים, וביומיים האחרונים ביתר שאת כיצד רשות האוכלוסין פועלת באגרסיביות באותם מקרים המיועדים לגירוש. פינויים בכוח באמצע הלילה, מעצרים בתנאים קשים בתאי המעצר של נתב"ג, לרבות מקרים שבהם הוחזקו במעצר ילדות. נראה שהרשות משתמשת במעצרים בתנאים הללו כאמצעי לחץ וענישה נגד מי מהפליטות שהעיזה למצות את הסעדים העומדים לזכותה, כלומר הגישה ערעור או סירבה לטיסת פינוי".
"המסר הוא שפליטה שעשתה בעיות, לא תיהנה מהתנאים הנוחים יחסית במלון ומקומה כעצירה לכל דבר", הוסיף כהן. "על פי הפניות שהגיעו אלינו, חלק מהמעצרים כללו גם ניתוק קשר עם העולם החיצון, מניעת טיפול רפואי, מניעת שינה ואף גישה לשירותים. היחס של רשות האוכלוסין ומדיניות הממשלה כלפי אנשים הנמלטים ממלחמה ואין להם בית לחזור אליו הוא כתם מוסרי ומכוער על מדינת ישראל".