התדרוך המוזר של הגורם המדיני - נגד גורמים ש"מתחבאים באופן אנונימי": אחרי שמטה משפחות החטופים האשים את ראש הממשלה בנימין נתניהו בטרפוד העסקה, פרסם "גורם מדיני" תדרוך לכתבים שבו מחה על ההדלפות כביכול מהמגעים שמתנהלים בימים אלה.
הגורם המדיני, שדיבר בעצמו באופן אנונימי, טען כי "ההדלפות מהדיונים הסגורים על עסקת החטופים הן שערורייה. הן גורמות נזק עצום למגעים לעסקה, למשפחות ולחוסן הלאומי. אותם מדליפים עלומים גם אמרו שבגלל התלות באמריקנים, אי-אפשר להיכנס לרפיח. אני אומר להם: צאו לציבור, תגידו את דעתכם באופן ישיר, ואל תתחבאו באופן אנונימי. צאו ותגידו לעם שאתם מוכנים לצאת מציר פילדלפי, לקבל פחות מ-20 חטופים, ולוותר על כל בקרה של כניסת אמצעי לחימה ומחבלים מציר נצרים".
ראש האופוזיציה יאיר לפיד תקף בתגובה: "מספיק עם התדרוכים, מספיק עם הציוצים, מספיק עם החרוזים מול מצלמות. כל הניסיונות של נתניהו לחבל במשא ומתן צריכים להיפסק. עסקה עכשיו, לפני שכולם ימותו".

הסבתא שפגשה את בלינקן: "נתניהו מתהפך"

בינתיים, דבריו של נתניהו על כך שישראל לא תעזוב את ציר פילדלפי ואת מסדרון נצרים במהלך פגישה עם אנשי פורום הגבורה ואנשי פורום תקווה, הביאו את מטה משפחות החטופים להאשים אותו בצהריים (שלישי) ב"טרפוד הלכה למעשה של העסקה". את הדברים אמר נתניהו פחות מיממה לאחר שמזכיר המדינה אנתוני בלינקן אמר שראש הממשלה קיבל את הצעת הגישור האמריקנית - וכעת על חמאס לעשות זאת. נציין כי בהמשך פרסם נתניהו הודעה בעצמו על הפגישה, שבה לא ציין את הדברים שיוחסו לו על-ידי המשפחות - על אף שלא הכחיש שאמר אותם.
1 צפייה בגלריה
משפחות החטופים בעלי אזרחות אמריקאית נועדו הערב עם שר החוץ האמריקני אנתוני בלינקן
משפחות החטופים בעלי אזרחות אמריקאית נועדו הערב עם שר החוץ האמריקני אנתוני בלינקן
המפגש עם בלינקן
(צילום: מטה משפחות החטופים)
מי שפגשה אמש את בלינקן לאחר דבריו הייתה ורדה בן ברוך, סבתו של החייל החטוף עידן אלכסנדר, שלו אזרחות אמריקנית. "הייתה לנו אופטימיות בפגישה עם בלינקן, הוא דיבר רק טוב. יש דברים שצריך עוד לסכם, הרבה דברים. אבל הוא לא אמר שאנחנו נמצאים בחוסר החלטה של נתניהו, הוא נתן לו גיבוי. סיפר שהם ישבו שלוש שעות והייתה הבנה ושיתוף פעולה. העניין הוא שמצד החמאס אין את שיתוף הפעולה הזה", סיפרה בשיחה עם ynet.
למרות זאת, היא אמרה כי "ביבי מתהפך. פתאום שומעים דברים אחרים. פתאום מחסלים איזה מישהו והקערה מתהפכת. אני באמת מתפללת שמה ששמענו אתמול ימשיך. שלא יהיו הפתעות. אמרנו לבלינקן שצריך הרבה לחץ על המתווכות וחמאס, שיפעילו עליהם לחץ כבד. אני מקווה שזה מה שיקרה".
הסבתא סיפרה שזו הייתה הפעם הראשונה שבה הגיעה לפגוש את בלינקן. עד אמש, מי שפגשה אותו הייתה אימו של עידן יעל. "פיתחתי תמונה גדולה של כל המשפחה, הראיתי לו כמה אנחנו שמחים וכמה היה לנו אושר. היום אנחנו אנשים אחרים, אין לנו שמחה בלב. ביקשתי שאמריקה הגדולה תפעיל לחצים ותראה את היכולת שלה ותשפיע - שהעסקה תצא לפועל ותהיה התקדמות".
בלינקן, הוסיפה הסבתא, חיבק אותה. "אמרתי לו שאני כבר 50 שנה נשואה והוא שאל מתי התחתנת? בגיל 12? זה היה מצחיק ושבר את הקרח. אני בטוחה שהתמונה של המשפחה תלך איתו. הוא איש משפחה, ואני מקווה שזה יזיז משהו בראש ויגרום ללחץ מבחינת הביצוע שלהם. זה מה שאני יכולתי לעשות, קטונתי. הייתה אופטימיות באוויר, אני מקווה שהיא תמשיך".
בפגישתו עם אנשי פורום הגבורה ופורום תקווה, שמייצגים משפחות חטופים ומשפחות של קורבנות המלחמה, אמר נתניהו בין השאר שהוא לא בטוח שתהיה עסקה. במטה משפחות החטופים, שמייצג משפחות אחרות, אמרו כי "דבריו של ראש הממשלה מהווים הלכה למעשה טרפוד עסקת החטופים. נתניהו לא הפנים שהפקרת החטופים מביאה להירצחם בשבי. הם לא רק סובלים, הם גם מתים. אין שום תקווה ושום גבורה בעמידה 'איתנה' שתביא להמשך מותם של כל החטופים. ממשלת ישראל הפקירה את החטופים ב-7/10 וכעת נוטשת אותם סופית".