הטיימס הלונדוני דיווח היום (שלישי) כי ממסמכים שנמצאו בביתו של גורם בחמאס בעזה עולה כי לפני מתקפת ה-7 באוקטובר תכנן ארגון הטרור להקים בסיס סודי בטורקיה – ולהשתמש בו כדי לבצע מתקפות נגד מטרות ישראליות במדינות האזור.
בטיימס נכתב כי לפי המסמך, חמאס תכנן להקים חוליות טרור בטורקיה ובמדינות נוספות שחברות בברית נאט"ו. לא ברור אם אותן חוליות הוקמו בטורקיה לפני ה-7 באוקטובר. בדיווח של העיתון הבריטי נכתב כי צה"ל טוען שבביתו בעזה של חמזה אבו שנאב – שהוגדר בעיתון כראש הלשכה של יחיא סינוואר – התגלה מסמך בשם "הקמת בסיס בטורקיה".
2 צפייה בגלריה
יחיא סינוואר,  נשיא טורקיה רג'פ טראיפ ארדוא
יחיא סינוואר,  נשיא טורקיה רג'פ טראיפ ארדוא
סינוואר וארדואן. תמיכה טורקית בארגון הטרור במהלך המלחמה
(צילום: AP)
לפי המסמך של חמאס, ארגון הטרור צריך "להשקיע מאמץ גדול להקמת מעוזים צבאיים, שיהוו בסיס למבצעים מיוחדים. לכן אנו מציעים להקים זרוע ביטחונית בחו"ל, שבעתיד תהיה מסוגלת בעתיד לבצע פעילויות צבאיות ומודיעיניות".
במסמך שהתגלה בביתו של אבו שנאב הופיעה תוכנית בת שלוש שנים, שמשלבת "הקמת תאים צבאיים ומקומות מסתור במדינות רבות". לפי המסמך, יעדי החיסולים האפשריים הם "קצינים ומפקדים במוסד" וכן "ישראלים משפיעים" ומוכרים. בנוסף מפרט המסמך על תוכניות "לחבל בכלי שיט ישראליים" ולבצע חטיפות.
2 צפייה בגלריה
אסמאעיל הניה, יו"ר הלשכה המדינית של חמאס, בפגישה עם נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן
אסמאעיל הניה, יו"ר הלשכה המדינית של חמאס, בפגישה עם נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן
ארדואן ואיסמאעיל הנייה, ראש הלשכה המדינית של חמאס
(צילום: Murat Cetinmuhurdar/Turkish Presidential Press Office/ REUTERS)
במהלך המלחמה בעזה חלה הידרדרות דרמטית ביחסי טורקיה וישראל, לאור ההתייצבות של אנקרה לצד חמאס והגינויים החריפים של רג'פ טאיפ ארדואן נגד בנימין נתניהו. בטיימס נכתב כי למרות התמיכה בחמאס, ארדואן מתנגד לתרחיש שבו תהפוך טורקיה למעוז של ארגון הטרור.
עם זאת, אתמול אמר הנשיא הטורקי כי יותר מ-1,000 פעילי חמאס מטופלים בבתי החולים ברחבי ארצו, הדגיש את עמדתו שלפיה ארגון הטרור חמאס הוא "תנועת התנגדות". בנאום במסיבת עיתונאים, לאחר שיחות באנקרה עם ראש ממשלת יוון קיריאקוס מיצוטאקיס, אמר ארדואן שהוא "עצוב מההשקפה היוונית הרואה בחמאס ארגון טרור". מיצוטאקיס השיב לו: "נסכים שלא להסכים".